:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۶.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

آب زودتر از وعده افغانستان در هیرمند جاری شد

در حالی بیش از یک سال از وعده مقامات افغانستان برای رهاسازی حق آبه رودخانه هیرمند می گذرد و هیچ حق آبه ای به ایران داده نشد، بارش های سنگین روزهای اخیر این کشور سبب جاری شدن سیلاب غیر قابل کنترل در این رودخانه مهم و مشترک بین ایران و افغانستان شد.
کد خبر: ۱۳۱۱۴۹
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۲
اقتصادگردان- بعد از گذشت بیش از یکسال رودخانه مرزی هیرمند در شمال سیستان و بلوچستان بالاخره از نعمت الهی بهره مند شد. جاری شدن سیلاب ناشی از بارش های سنگین چند روز گذشته در حوضه میانی رودخانه هیرمند در افغانستان سبب شد تا طلسم تشنگی در رودخانه ها و مسیل های سیستان شکسته شود و مردمی که سال گذشته در‌ سوگ از بین رفتن محصولاتشان نشستند با شنیدن صدای آب جانی دوباره بگیرند.
قطع آب رودخانه هیرمند در سال گذشته مشکلات فراوانی را برای مردم سیستان به وجود آورد و سبب شد در سال زراعی 97- 1396 خشکسالی در شمال استان 742 میلیارد ریال به بخش کشاورزی این منطقه خسارت وارد کند و 25 هزار هکتار از کشت زارهای گندم سیستان در این مدت از بین رفت.
خشکی 100 درصدی تالاب هامون و تبدیل شدن آن به کانون اصلی گرد و غبار در منطقه روز این مردم را مانند شب تیره و تار کرد و حالا با آمدن سیلابی هر چند اندک که روز گذشته به رودخانه های تشنه سیستان رسیده چشم و دل این مردم روشن شده است زیرا آنان بیش از هر کسی معنای جمله 'آب مایه حیات است' را درک می کنند.
اگر چه این سیلاب خارج از فصل کشت و زراعت به سیستان وارد شد و دیگر سودی به حال کشاورزان ندارد اما باز هم مردم از وجود آب راضی و خشنود هستند.
گزارش خبرنگار ایرنا حاکی از شور و شعف وصف ناپذیر در میان مردم منطقه سیستان است به طوری که در هر ملاقاتی آمدن آب را به یکدیگر تبریک می گویند و از روزگذشته عکس و فیلم گرفتن با رودها و سدهای آبگیری شده به یکی از لذت بخش ترین تفریحات مردم تبدیل شده است.
از روز گذشته خوشحالی وصف ناپذیری در میان سیستانی ها حاکم است تا آنجا که خبر سجده شکرشان در صدر اخبار روز قرار داشت. مردم سیستان به موقتی بودن این آب آگاهند اما آن را روشنایی و حیات می دانند و برای ورود قطره قطره آن به خاک ایران خداوند را شاکرند.

**طنین صدای دلنواز آب پس از ماه ها انتظار
یکی از شهروندان زهکی در این باره اظهار داشت: صبح روز گذشته یکی از دوستانم که در نزدیکی مرز زندگی می کند با من تماس گرفت که صدای آب را می شنود و از من خواست تا خود را به آنجا برسانم.
محمد رحیمی ادامه داد: ورود آب به رودخانه هیرمند تداعی کننده خاطرات خوبی برای مردم این منطقه است و خوشحالی وصف ناپذیری در آنان ایجاد می کند به طوری که حاضرند نیمه های شب خود را نزدیک این رودخانه برسانند و آمدن آب را تماشا کنند.

** ورود آب به سیستان ایران را خوشحال کرد
یکی از اهالی زابل نیز اظهار داشت: در سال گذشته که آب این رودخانه به طور کامل قطع شد و خشکسالی امان مردم سیستان را برید همه مردم ایران در جریان این موضوع قرار گرفتند و حالا ورود آب به سیستان نه تنها برای این استان بلکه برای کشور خبری مهم و خوشحال کننده است.
محمود شهرکی ادامه داد: هر چند ورود این آب موقتی و اندک است و میزان آن به ادامه بارندگی در افغانستان بستگی دارد اما امیدی که در دلهای مردم این منطقه ایجاد می کند بسیار زیاد است.
وی افزود: وقتی نعمت خداوند می تواند به حدی باشد که از بندهای ایجاد شده در افغانستان سرازیر شود و دل مردم سیستان در پایین دست را شاد کند چرا انسانها به تقسیم درست و عادلانه این نعمت روی نیاورند. اگر کشور همسایه ما در طول سالهای گذشته به تعهدات خود در قبال مردم ایران عمل می کرد نه کشاورزی و نه محیط زیست ما متحمل این میزان خسارت نمی شد و چرخه طبیعت به روال طبیعی خود ادامه می داد.

**سیلاب؛ حق آبه نیست
جاری شدن سیلاب روز گذشته با حرف های متناقضی درباره حق آبه بودن آن و به نتیجه رسیدن مذاکرات ایران و افغانستان همراه بود اما در این میان پخش صحبتهای استاندار سیستان و بلوچستان آبی بر روی آتش شد و به این ضد و نقیض ها پایان داد.
بر اساس این گزارش احمد علی موهبتی دیروز اعلام کرد: بارندگی که در افغانستان صورت گرفته موجب جاری شدن آب از رودخانه هیرمند شده که بخشی از آن مربوط به منطقه پایین دست هامون صابوری است و بخشی مربوط به پایین دست سد کجکی است.
وی افزود: این آب، آب منطقه پایین دست سد کجکی است که ممکن است خیلی هم دوام نداشته باشد اما با توجه به اخبار و اطلاعاتی که داریم و کارهایی که وزارت نیرو و وزارت امور خارجه و افغانستان انجام داده اند قرار است بخشی از آب سهمیه ایران از ٨٢٠ میلیون مترمکعب هم آزاد و آب به دشت سیستان جاری شود.
موهبتی تاکید کرد: این سیلاب ربطی به حق آبه ندارد و به دنبال همان بارندگی‌ها در افغانستان است که اگر مردم نتوانند مهار کنند به سیستان می رسد.
پیش از این نیز در 25 مهرماه سال جاری مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان اعلام کرد که بر اساس الگوهای فصلی میزان نزولات جوی پاییز و زمستان سالجاری در افغانستان بویژه حوضه آبریز رودخانه هیرمند بیش از حد نرمال خواهد بود.

** بارش ها در افغانستان ادامه دارد
معاون توسعه و پیش بینی هواشناسی سیستان و بلوچستان نیز از ادامه بارش ها در بالادست رودخانه هیرمند خبر داد و گفت: براساس خروجی نقشه های پیشیابی و مدل های عددی هواشناسی روزهای دوشنبه و سه شنبه این هفته نیز موج جدید بارشی در بخش هایی از حوضه آبریز هیرمند فعال می شود.
دوست محمد کلیم ادامه داد: اگر چه این موج بارشی قدری ضعیف تر از موج قبلی است اما انتظار می رود بارش های خوبی در حوضه آبریز رودخانه هیرمند روی دهد.