:
كمينه:°
بیشینه:°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

سقوط تولید اوپک هم جلودار کاهش قیمت نفت نشد

قیمت نفت روز جمعه با وجود کاهش تولید اوپک و تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا، تحت تأثیر کندی اقتصادی، کاهش پیدا کرد.
کد خبر: ۱۳۱۱۰۵
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۷
اقتصادگردان- بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۴۴ سنت (۰.۸ درصد) کاهش نسبت به روز پنج شنبه، به ۵۲.۲۰ دلار در هر بشکه رسید. شاخص قیمت نفت آمریکا روز پنج شنبه با ۲.۵ درصد کاهش بسته شد.

بهای معاملات آتی نفت برنت که قیمت پایه بازار جهانی است، با ۴۴ سنت (۰.۷ درصد) کاهش، به ۶۱.۱۹ دلار در هر بشکه رسید. نفت برنت روز گذشته با ۱.۷ درصد کاهش بسته شده بود.

عاملی که روز بازارهای مالی از جمله معاملات آتی نفت تأثیر منفی برجای گذاشته، نگرانی‌ها نسبت به حل نشدن مشاجرات میان آمریکا و چین است که به چشم‌انداز رشد اقتصاد جهانی لطمه زده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا روز پنج شنبه اظهار کرد قصد دارد با شیء جین پینگ، همتای چینی خود پیش از اول مارس که مهلت تعیین شدن برای بستن توافق تجاری میان دو کشور است، دیدار کند.

ترامپ تهدید کرده است اگر دو کشور به توافق تجاری نرسند، تعرفه روی واردات کالاهای چینی را افزایش خواهد داد. دور جدید مذاکرات برای هفته آینده در پکن برنامه‌ریزی شده است.

ادوارد مویا ، تحلیلگر بازار در شرکت کارگزاری OANDA اظهار کرد: قیمت نفت به پایین‌ترین رکورد هفته جاری بازگشته که به دلیل چشم‌انداز رشد اقتصادی کمتر و بالا رفتن ذخایر بوده است.

کمیسیون اروپا با اشاره به تنش‌های تجاری جهانی و مجموعه‌ای از چالش‌های داخلی، روز پنج شنبه پیش بینی خود از رشد اقتصادی منطقه یورو را به شدت کاهش داد.

این کمیسیون اعلام کرد رشد اقتصادی منطقه یورو از ۱.۹ درصد در سال ۲۰۱۸ به ۱.۳ درصد در سال ۲۰۱۹ کاهش پیدا خواهد کرد.

با این حال، معامله‌گران اظهار کردند کاهش تولید اوپک و غیراوپک مانع از سقوط بیشتر قیمت‌ها شده است.

طبق اعلام منابع اوپک، عربستان سعودی در راستای توافق کاهش تولید اوپک، تولید نفت خود را در ژانویه را حدود ۴۰۰ هزار بشکه در روز کاهش داده و به ۱۰.۲۴ میلیون بشکه در روز رسانده است.

به این ترتیب تولید عربستان سعودی حدود ۱.۷ میلیون بشکه در روز پایین‌تر از تولید آمریکا است که در سال ۲۰۱۸ و اوایل سال ۲۰۱۹ تولیدش به رکورد ۱۱.۹ میلیون بشکه در روز صعود کرد و بیش از دو میلیون بشکه در روز نسبت به یک سال پیش افزایش نشان داد.

بر اساس گزارش رویترز، ریسک دیگر عرضه از سوی ونزوئلا است که عضو اوپک بوده و هدف تحریم‌های آمریکا واقع شده است. تحلیلگران انتظار دارند صادرات نفت این کشور به دلیل تحریم‌ها ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار بشکه در روز دیگر کاهش پیدا کند.