:
كمينه:۱۸.۷۳°
بیشینه:۱۸.۹۹°
Updated in: ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۹

قیمت جهانی طلا کاهش یافت

قیمت طلا در روز جمعه با وجود نگرانی سرمایه گذاران نسبت به طولانی شدن جنگ تجاری آمریکا و چین و وخامت کندی اقتصاد جهانی، به دلیل رشد ارزش دلار، ثابت ماند و در مسیر ثبت نخستین کاهش هفتگی خود در سه هفته گذشته قرار گرفت.
کد خبر: ۱۳۱۱۰۲
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۰
اقتصادگردان- هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ثابت بود و ۱۳۰۹ دلار معامله شد. بهای معاملات این بازار روز پنج شنبه به ۱۳۰۱.۱۱ دلار سقوط کرده بود که پایین‌ترین قیمت در بیش از یک هفته گذشته بود.

در بازار آمریکا، هر اونس طلا برای تحویل در آوریل ۰.۱ درصد کاهش یافت و در ۱۳۱۲.۷۰ دلار ایستاد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا روز پنج شنبه اظهار کرد قصد دارد با شی جین پینگ، همتای چینی خود پیش از اول مارس که مهلت تعیین شدن برای بستن توافق تجاری میان دو کشور است، دیدار کند. دو طرف با یک آتش‌بس تجاری ۹۰ روزه برای رسیدن به توافق موافقت کرده‌اند.

بازارهای سهام سرتاسر جهان به دلیل واهمه از گسترش کندی اقتصادی به اروپا و ابهامات پیرامون تنش‌های تجاری آمریکا و چین، به شدت سقوط کردند.

جان شارما، اقتصاددان بانک ملی استرالیا اظهار کرد: برخی از شاخص‌های رشد اقتصادی به شکل واضحی کاهش فعالیت جهانی و لطمه دیدن حجم تجارت را نشان می‌دهند. این مسئله سرمایه گذاران را محتاط کرده و ممکن است از قیمت طلا در محدوده ۱۳۰۰ تا ۱۳۳۰ دلار پشتیبانی کند.

کمیسیون اروپا با اشاره به تنش‌های تجاری جهانی و مجموعه‌ای از چالش‌های داخلی، روز پنج شنبه اعلام کرد رشد اقتصادی منطقه یورو از ۱.۹ درصد در سال ۲۰۱۸ به ۱.۳ درصد در سال ۲۰۱۹ کاهش پیدا خواهد کرد.

شاخص دلار آمریکا در برابر سبدی از شش ارز بزرگ نزدیک به بالاترین حد خود در دو هفته اخیر ایستاد.

قیمت طلا از ماه اوت که به پایین‌ترین قیمت در یک سال و نیم اخیر سقوط کرده بود، حدود ۱۳ درصد رشد کرده که عمدتاً ناشی از نوسان بازارهای سهام، عقب نشینی دلار و ملایم شدن موضع بانک مرکزی آمریکا در خصوص افزایش نرخ‌های بهره بوده است.

اما دلار قوی‌تر، طلا را برای دارندگان سایر ارزها گران‌تر کرده و باعث شد این فلز ارزشمند هفته جاری حدود ۰.۶ درصد کاهش قیمت پیدا کند.

با این حال، رونان منلی، تحلیلگر فلزات ارزشمند در شرکت "بولیون استار" به رویترز گفت: نگرانی‌های کلان در اقتصاد جهانی همچنان از جایگاه طلا به عنوان دارایی مطمئن حمایت کرده و علاقه به خرید در حدود قیمت ۱۳۰۰ دلار را ایجاد کرده است.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس پالادیوم برای تحویل فوری ۰.۲ درصد کاهش یافت و به ۱۳۸۱.۹۰ دلار رسید. هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۰.۴ درصد کاهش، ۱۵.۶۵ دلار معامله شد و هر اونس پلاتین برای تحویل فوری، ۰.۴ درصد کاهش یافته و به ۷۹۲ دلار رسید.