:
كمينه:۱۷.۶۲°
بیشینه:۱۷.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

شروع فصل جدید همکاری‌های برقی ایران و عراق

وزیر نیرو از امضای تفاهم‌نامه بین وزارت نیرو و کشور عراق خبر داد و افزود: آنچه که امروز به عنوان نتیجه سفر وزیر عراق مورد توافق و امضا قرار می‌گیرد، مورد تاکید معاون اول رئیس جمهور ایران نیز قرار گرفته و باید گفت که این توافق نامه شروع یک فصل جدید در همکاری همه جانبه بین دو کشور ایران وعراق در زمینه صنعت برق است.
کد خبر: ۱۳۱۱۰۰
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۵
اقتصادگردان- وزیر نیرو امروز در مراسم امضای تفاهم نامه فی بین وزارت نیرو و کشور عراق با بیان این که امروز پس از حدود یک ماه کار متراکم، همکاران صنعت برق در ایران و مذاکرات صورت گرفته با هئیت عراق آماده امضای تفاهم نامه هستیم اظهار کرد: درصدد هستیم در چارچوب این همکاری نه تنها در زمینه استمرار صادرات برق بلکه در حوزه‌های دیگر همچون بازسازی صنعت برق عراق و ایجاد همکاری‌ها برای توسعه تحقیقات با کشور عراق تبادل داشته باشیم.

وی افزود: تا زمانی که خواهران و برادران ما در کشور عراق خواهان برق باشند و تا جایی که به لحاظ فنی برای ما مقدور باشد، صادرات برق به این کشور را ادامه خواهیم داد. علاوه بر این در حوزه بازسازی صنعت برق این کشور نیز به نحوی ایفای نقش خواهیم کرد که آنچه خودمان از حیث دانش فنی و تجربیات ساخت تجهیزات به وجود آورده‌ایم به کشور همسایه نیز منتقل کنیم که برای این منظور نیز شرکتهای متنوع بخش خصوصی ایران آمادگی کامل دارند. تا در برابر برنامه‌های توافق شده همکاری خودشان را آغاز کنند.

وی اظهار کرد: سنکرون کردن سیستم برق دو کشور به معنی هم زمانی آن با ساخت نیروگاه‌ها بازسازی نیروگاه‌های آسیب دیده کاهش تلفات انرژی و آموزش و تربیت نیروهای انسانی از جمله برنامه‌های مورد توافق بین دو کشور است.

وی همچنین در بخش دیگر صبحتهای خود در جمع خبرنگاران با بیان این که این تفاهم نامه در یک برنامه سه ساله تنظیم شده است اظهار کرد: قصد داریم در حوزه صنعت برق ایران را به عنوان هاب انرژی منطقه معرفی کنیم و در حوزه ایجاد آسایش و امنیت کشورهای منطقه دغدغه داریم و به همین دلیل جمهوری ایران با ظرفیت‌های بالای که در بخش صنعت برق دارد حاضر است تا برای توسعه کشورهای همسایه نیز گام بردارد.

به گفته وی برنامه‌های وسیعی را برای کشور عراق در زمینه بازسازی صنعت برق آموزش نیروی انسانی کاهش تلفات در نظر داریم و در بخش صادرات تا زمان نیاز این کشور اقدام خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر نتیجه مذاکرات صورت گرفته برای پرداخت بدهی عراق به ایران در حوزه صنعت برق گفت: برنامه‌های متعددی را برای وصول مطالبات خود در نظر گرفته‌ایم و اکنون این بدهی‌ها در حال بازپرداخت است، اما در مجموع هدف ما توسعه منطقه است و اجازه نخواهیم داد که توسعه منطقه به دلیل وجود تحریم از سوی ایالات متحده متوقف شود.

وی با بیان این که نه تنها برای جمهوری عراق بلکه برای دیگر کشورهای منطقه نیز آمادگی همکاری داریم گفت: هدف این است که در یک فضای تفاهم بتوانیم پیشرفت و توسعه منطقه را دنبال کنیم.

عراق خواهان توسعه تبادلات برقی با ایران

وزیر برق عراق نیز در این مراسم گفت: براساس قرارداد امضا شده با ایران، در حوزه‌های مراکز تحقیقاتی، آموزشی و بازسازی صنعت برق همکاری‌هایی را با این کشور خواهیم داشت اما در حوزه صادرات برق باید بگویم که توافق صورت گرفته برای این حوزه موقت و در مدت معینی در نظر گرفته شده است.

لووی خطیب در جع خبرنگاران در خصوص توافقات صورت گرفته در زمینه توافقات مالی بین دو کشور گفت: طبق صبحتهای صورت گرفته بین بانک مرکزی و عراق، توافقاتی در حوزه مسائل مالی صورت گرفته و این توافقات به گونه‌ای است که هیچ‌کدام از دو کشور ضرر نخواهند کرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر برای تبادلات بانکی بین دو کشور از سوی بانک مرکزی برنامه ریزی‌هایی صورت گرفته است گفت: براساس سیستم‌های مالی در این زمینه اقدام خواهیم کرد و مطمئن هستیم که هیچ‌کدام از دو کشور متضرر نخواهند شد.

وی همچنین در خصوص توافق نامه و جزئیات درج شده در آن گفت: در خصوص اجرایی کردن بندهای توافق نامه که شامل رساندن برق به کشور ما است، همکاری‌های لازم را خواهیم داشت و ما به عنوان دولت عراق به تمامی بندهایی که در آن تفاهم نامه آمده است پایبند خواهیم بود.

وی اظهار کرد: از اولویتهای آینده ما گسترش شبکه برق و دادن شایستگی به کشور عراق است؛ به گونه‌ای که بتوانیم خودمان این شبکه را کنترل کنیم و باید گفت این در شرایطی است که تاکنون با کشورهای متعددی در این حوزه مذاکره داشته‌ایم، اما خوشبختانه بخش دولت و خصوصی ایران در این حوزه همکاری لازم را با ما داشته است.

او با تاکید بر اینکه اکنون عراق در شرایط بازسازی تجهیزات خود قرار دارد تصریح کرد: مشکلات موجود در حوزه مسائل مالی یکی از مشکلاتی است که می‌توان گفت اکنون تمام جهان با آن درگیر است، به همین دلیل ما به دنبال کشوری بودیم که بتوانیم خدمات عالی در سریع‌ترین زمان و جدیت کامل تحویل بگیریم.

وی ادامه داد: هدف ما استمرار در واردات برق و گاز نیست چرا که عراق کشوری غنی است و به همین دلیل قصد داریم که تبادلات منطقه‌ای خود را توسعه دهیم و معتقدیم که این همکاری‌های منطقه‌ای باعث ایجاد بازار برق خواهد شد که این موضوع به نفع کل کشورهای منطقه است.

خطیب با اشاره به توسعه تکنولوژی صنعت برق در ایران گفت: در این دیدار از پیشرفتهای ایران در حوزه صنعت برق آگاه شدم و به همین دلیل نیز تمایل بسیاری به ایجاد همکاری با مراکز تحقیقاتی ایران ایجاد دوره‌های آموزشی و شایسته سازی نیروهای عراقی دارم.

به گزارش ایسنا، بر اساس تفاهم نامه امضا شده بین وزارت نیروی جمهوری اسلامی ایران و وزارت برق جمهوری عراق سنکرون سازی شبکه برق دو کشور تا پایان سال ۲۰۱۹ میلادی کاهش تلفات شبکه برق عراق به میزان ۳۰ درصد تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی و برنامه جبران کمبود تولید برق عراق تا پایان سال ۲۰۲۱ میلادی مورد توافق قرار گرفته است.