:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

"ارز" همچنان بازیگر اصلی بازار سهام

سهام‌داران بازار سرمایه در این هفته شاهد رشد پنج درصدی ارزش معاملات بودند، اما در این مدت معامله‌گران با کاهش شاخص کل روبه‌رو شدند و گفته می‌شود نوسانات قیمت ارز در نیمه نخست امسال هنوز در قیمت سهام و سودآوری شرکت‌های بورسی، بازیگری مهم به حساب می‌آید.
کد خبر: ۱۳۱۰۹۹
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۴
اقتصادگردان- بورس تهران در این هفته شاهد روزهای معاملاتی متفاوتی بود؛ به طوری که یک روز تابلوی معاملات صف‌های فروش را نشان داد و روز دیگر شاهد صف‌های خرید بودیم.

شرکت‌های بورسی صادرات محور از ابتدای سال ۱۳۹۷ و با رشد قیمت ارز، شاهد افزایش قیمت سهام‌شان بودند و در صورت‌های مالی ۹ ماهه که در کدال منتشر شد، سود هر سهم نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد فزاینده‌ای را نشان داد، اما طبیعتاً رشد قیمت دلار هزینه‌های این شرکت‌ها را نیز بالا می‌برد که کارشناسان با استناد به این استدلال، معتقدند "در سال آینده صورت‌های مالی شرکت‌های بورسی صادرات محور با کاهش سود مواجه خواهد شد".

موضوع مربوط به افزایش سرمایه بانک‌ها که چندی پیش رئیس کل بانک مرکزی نیز در موردش صحبت کرد، همچنان موضوع مهمی در گروه بانک و مؤسسات اعتباری به حساب می‌آید. انتشار اخبار درباره این افزایش سرمایه سبب نوساناتی در این گروه شده و معاملات بانکی‌ها را در این مدت بسیار پر رنگ کرده است.

در عین حال نزدیک شدن به روزهای پایانی سال سبب شده سهام‌داران خرد و عمده تمایلی به تزریق نقدینگی به بازار سهام نداشته باشند و حتی آن‌طور که تابلوی معاملات در روزهای گذشته نشان داد، سهام‌داران تمایل بیشتری به فروش سهم دارند.

نوسانات در شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس ارواق بهادار تهران در پنج روز کاری هفته‌ای که گذشت نیز تأییدکننده این تحولات است؛ به طوری که این شاخص ۱۷۵۹ واحد افت کرد و به رقم ۱۵۸ هزار و ۵۳۵ واحدی رسید و با این حساب کاهش ۱.۱ درصدی را به ثبت رساند.

در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته شاخص بازار اول در تراز ۱۱۹ هزار و ۳۷۴ واحدی قرار داشت، اما در یک هفته کاری با ۱۳۲۹ واحد افت مواجه شد و عدد ۱۱۸ هزار و ۴۵ واحدی را تجربه کرد.

در بازار دوم بورس نیز شاهد کاهش ۳۳۴۲ واحدی بودیم؛ به طوری که این نماگر تا تراز ۳۰۹ هزار و ۸۰۷ واحدی کاهش یافت. همچنین شاخص ۳۰ شرکت بزرگ‌تر ۸۰ واحد افت کرد و به رقم ۷۶۴۱ رسید.

ارزش کل معاملات بورس با پنج درصد رشد به رقم ۲,۵۶۴ میلیارد تومان رسید و حجم معاملات یک درصد کاهش یافت و معامله‌گران شاهد معامله بیش از ۱۰ هزار و ۱۸۳ میلیون سهم و اوراق بهادار قابل معامله بودند. همچنین دفعات معامله در این هفته ۱۰ درصد رشد کرد.