:
كمينه:۲۰.۴°
بیشینه:۲۰.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶

نظر رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی تهران درباره کانال مالی اروپا

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی تهران معتقد است که راه‌اندازی کانال مالی مشترک ایران و اروپا قدمی مثبت در مسیر توسعه فعالیت‌های اقتصادی ایران به شمار می‌رود اما برای آنکه میزان تأثیرگذاری این کانال مشخص شود، چگونگی رفتار دو طرف تعیین کننده‌ترین عامل است.
کد خبر: ۱۳۱۰۹۸
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۱
اقتصادگردان- مهدی پورقاضی اظهار کرد: اتحادیه اروپا پس از چند ماه بحث و گمانه‌زنی سرانجام کانال مالی مشترک خود با ایران را راه‌اندازی کرد و هرچند این اتفاق با تاخیرهایی طولانی مواجه شد اما صرف اجرایی شدنش از نظر سیاسی و تبلیغاتی اهمیتی ویژه دارد.

به گفته وی این کانال هنوز در گام‌های ابتدایی خود قرار دارد و بعید است اقدام اجرایی در آن صورت گرفته باشد، اما صرف راه‌اندازی‌اش از علاقه اروپا به حفظ تعاملات اقتصادی خود با ایران خبر می‌دهد.

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه رفتار دو طرف تعیین می‌کند که این کانال مالی تا چه حد اثرگذار خواهد بود، توضیح داد: امروز در هر دو طرف گروه‌هایی جداگانه فعالند. یک گروه به دنبال بهبود روابط و گروه دیگر به دنبال بر هم خوردن روابط هستند. اروپایی‌ها تردیدهایی شبیه به چگونگی پیوستن ایران به FATF را مطرح می‌کنند و ایران معتقد است که نباید کالاها، میان تحریمی و غیرتحریمی تقسیم شوند.

پورقاضی ادامه داد: اگر گروه‌هایی که به دنبال بهبود شرایط و روابط هستند بتوانند نظرات خود را اجرایی کنند و فشارهای کشورهایی همچون آمریکا کنار زده شود، می‌توان انتظار داشت این کانال کارایی خاص خود را داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه باید برای مشخص شدن میزان عملیاتی بودن این کانال، در آینده اظهارنظر کرد، گفت: فعلاً اروپا اعلام کرده این کانال را برای کالاهایی که در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار ندارد باز کرده و باید دید بعد از عملیاتی شدن فاز نخست آیا امکان استفاده گسترده‌تر از این همکاری بین‌المللی به وجود می‌آید یا خیر. آنچه فعلاً مشخص است جنبه تبلیغاتی مثبت این اقدام و البته پیگیری مذاکرات و نظرات دو طرف است که در آینده نتیجه‌اش مشخص خواهد شد.