:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
معاون طرح و برنامه وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر داد

داخلی‌سازی 10 میلیارد دلار از محصولات وارداتی

معاون طرح و برنامه وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: نیازمند مدل‌های ائتلاف بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری‌ها هستیم تا مدل‌های جدیدی را برای همکاری بخش خصوصی در پروژه‌ها ایجاد کنیم. سعید زرندی افزود: با این طرح بخش خصوصی علاقه‌مند می‌تواند به صورت مشارکتی واحدهای تعطیل راکد و با ظرفیت پایین را راه‌اندازی کند
کد خبر: ۱۳۱۰۹۳
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۴
اقتصاد گردان -  زرندی با تاکید بر حمایت از تولید صادرات گرا گفت: از تنوع بازارهای صادراتی حمایت ویژه به عمل می‌آوریم و در این زمینه نیز مطابق فرمایشات رهبری و رییس‌جمهور ایجاد و حفظ اشتغال هم از اولویت‌های اصلی کشور است.

به گزارش شاتا، او همچنین خواستار پایین آمدن هزینه‌های تولید از سوی تولید‌کنندگان شد و افزود: هزینه‌های تولید به خاطر نوسانات نرخ ارز بالا رفته و در این زمینه واحدها با ابتکارات جدی تلاش کنند هزینه‌ها را مدیریت کنند. زرندی از تدوین دستورالعمل تولید بدون کارخانه خبر داد و افزود: این دستورالعمل به زودی نهایی و ابلاغ می‌شود. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین از طرح این وزارتخانه برای تولید 10 میلیارد دلار کالا در کشور خبر داد و گفت: به دنبال این هستیم که طی دو سال آینده 10 میلیارد دلار از محصولاتی که الان وارد کشورمی شود را در داخل تولید کنیم. محصولات هم استخراج شده و سنجش توانمندی‌های داخلی هم در حال نهایی شدن است.

زرندی همچنین تعداد طرح‌های افتتاحی در دهه فجر امسال را 209 پروژه صنعتی، ‌معدنی و تجاری با 25 هزارنفر اشتغال مستقیم اعلام کرد و افزود: در این تعداد طرح بهره‌برداری شده یا در حال بهره‌برداری در دهه فجر 37 هزارمیلیارد ریال سرمایه‌گذاری صورت گرفته است. او با مقایسه پیشرفت‌های تولیدی و صنعتی و تجاری کشورمان با ابتدای انقلاب اسلامی گفت: در سال 57 حدود 1500 واحد صنعتی در داخل کشور وجود داشت و اکنون 85 هزار واحد در کشور وجود دارد. زرندی ادامه داد: همچنین در سال 57 تعداد معادن فعال کشور 190 معدن بوده که اکنون به بیش از 6 هزار معدن رسیده است. وی آمار صادرات غیر نفتی ابتدای انقلاب را نیم میلیارد دلار عنوان کرد و افزود: در سال 57 حدود 10 میلیارد دلار واردات صورت می‌گرفت در حالی که تنها در 9 ماهه سال جاری 33 میلیارد دلار صادرات غیر‌نفتی و 32 میلیارد دلار واردات به کشور انجام شده است. به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، در سال 2019 و در تولید فولاد رتبه کشورمان از 13 به رتبه 10 بهبود یافته و در ظرفیت خودروسازی نیز از رتبه 16 به 14 رسیدیم.