:
كمينه:۱۲.۷۹°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
مدیرکل دفتر بازرسی ویژه، مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی سازمان امور مالیاتی خبر داد

4 هزار شرکت صوری برای فرار از مالیات، تراکنش‌های بانکی راه شناسایی سوداگران بازار ارز

اطلاعات تراکنش‌های مشکوک بانکی در زمینه‌های مختلف می‌تواند منجر به شناسایی درآمدهای نامشروع و کشف فرارهای مالیاتی شود. برای مثال، در سال 1396 فهرست 406 شخص حقیقی و حقوقی خریدار عمده ارز از بانک مرکزی، دریافت، تفکیک و به ادارات کل جهت تشکیل پرونده و رسیدگی و مطالبه حقوق حقه دولت ارسال شده است
کد خبر: ۱۳۱۰۸۴
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۸
اقتصاد گردان - 

مدیرکل دفتر بازرسی ویژه، مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی سازمان امور مالیاتی از تشکیل 4000 شرکت صوری برای فرار از مالیات خبر داد و گفت: اطلاعات تراکنش‌های مشکوک بانکی در زمینه‌های مختلف می‌تواند منجر به شناسایی درآمدهای نامشروع و کشف فرارهای مالیاتی شود. برای مثال، در سال 1396 فهرست 406 شخص حقیقی و حقوقی خریدار عمده ارز از بانک مرکزی، دریافت، تفکیک و به ادارات کل جهت تشکیل پرونده و رسیدگی و مطالبه حقوق حقه دولت ارسال شده است.

هادی خانی مدیرکل دفتر بازرسی ویژه، مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی سازمان امور مالیاتی در پاسخ به سوال که بسترهای لازم برای مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی در نظام مالیاتی چگونه ایجاد شده است، اظهار کرد: مهم‌ترین بستر موردنیاز برای مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی، بستر قانونی است و از آنجا که مهم‌ترین نیاز سازمان برای شناسایی اقتصاد پنهان، اطلاعات است، لذا ایجاد بستر قانونی برای دستیابی سازمان به اطلاعات مورد نیاز اقتصادی و هویتی افراد یک ضرورت و مهم‌ترین ابزار برای مبارزه با فرار مالیاتی است.

وی تاکید کرد: بدون شک است و به‌ منظور دستیابی به اطلاعات دقیق و شفاف از اقتصاد و مبادلات کالا و خدمات در کشور، اجرای طرح جامع مالیاتی در دستور کار سازمان قرارگرفته است و در مرحله تکمیل اطلاعات موردنیاز پایگاه اطلاعات مودیان است. این پایگاه بر اساس تکلیف قانونی ماده 169 مکرر قانون مالیات‌های مستقیم و به‌منظور شفافیت فعالیت‌های اقتصادی و استقرار نظام یکپارچه اطلاعات مالیاتی و تمرکز اطلاعات مالی، پولی و اعتباری، معاملاتی، سرمایه‌ای و ملکی اشخاص حقیقی و حقوقی در سازمان امور مالیاتی ایجاد شد.

به گفته خانی، علاوه بر بستر قانونی، دومین بستر و زیرساخت موردنیاز، تشکیلات سازمانی مورد نیاز برای مبارزه با فرار مالیاتی است که با تکیه‌ بر این رویکرد، دفتر بازرسی ویژه، مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی در سازمان ایجادشده و به‌روزرسانی مستمر تمام این زیرساخت‌ها در دستور کار است.مدیرکل دفتر بازرسی ویژه، مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی سازمان امور مالیاتی در مورد افزایش اشراف اطلاعاتی به نحوه و میزان فعالیت اقتصادی اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی، بیان کرد: قاطع‌ترین و کارآمدترین اقدام در این زمینه، رویکرد و خیز سازمان برای اجرای طرح جامع مالیاتی بوده است. طرحی که مقرر است با بهره‌گیری از سامانه‌های متعدد، نظام یکپارچه‌ای از اطلاعات مالیاتی که برگرفته از منابع مختلف مالیاتی است را در اختیار سازمان قرار دهد.

این مقام مسوول مالیاتی یادآور شد: همچنین ایجاد نظام مالیات بر ارزش‌ افزوده نیز از دیگر اقداماتی است که در راستای شفاف‌سازی مبادلات اقتصادی در کشور صورت گرفته است. اجرای این نظام مالیاتی در کشور، منجر به هر چه شفاف شدن عملکرد اقتصادی مودیان و در نتیجه اخذ مالیات عادلانه از فعالان اقتصادی شده است.

به گفته خانی، به‌موازات این دو اقدام، الزام برخی فعالان اقتصادی با گردش مالی بالا به ارسال صورت معاملات فصلی نیز از دیگر اقداماتی است که اطلاعات غنی و پرارزشی از مبادلات اقتصادی در اختیار سازمان قرار می‌دهد. ارسال میلیون‌ها صورت حساب معاملات فصلی به سازمان، منجر به توانمند شدن نظام مالیاتی در تشخیص درآمد اشخاص و شناسایی گسترده فرارهای مالیاتی شده است.

وی بیان کرد: اشراف اطلاعاتی به فعالیت اقتصادی و درآمدزایی افراد، مسیر شناسایی فرارهای مالیاتی را هموار می‌سازد. برای مثال، یکی از شیوه های مهم شناسایی فرارهای مالیاتی، استفاده از اطلاعات تراکنش‌های بانکی مشکوک است.

خانی با تاکید بر اینکه افرادی هستند که از شیوه های نامشروع اقدام به کسب درآمدهای هنگفت می‌کنند، گفت: با ورود این حجم بالای پول به چرخه بانکی، عملاً امکان رصد و بررسی منشأ این پول‌ها میسر می‌شود. اطلاعات مربوط به تراکنش‌های بانکی اشخاص بطور مستمر از شبکه بانکی کشور اخذ و در دفتر بازرسی ویژه، مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی تمرکزیافته و در ادامه، پیگیری‌های لازم تا زمان قطعیت و وصول مالیات از سوی این دفتر انجام می‌پذیرد.

در حال حاضر سازمان تلاش می‌کند بر پایه سیستم‌های پالایش و پردازش اطلاعات نسبت به تحلیل و آنالیز اطلاعات تراکنش‌های بانکی افراد مشکوک به فرار مالیاتی اقدام و ضمن شناسایی ابعاد مختلف فعالیت‌های اقتصادی آنان، مالیات حقه را مطالبه کند.

  تراکنش‌های بانکی راه شناسایی سوداگران بازار ارز

وی در پاسخ به این سوال که در حوزه خریدوفروش ارز، آیا اطلاعات مربوط به تراکنش‌های بانکی افراد تاکنون منجر به شناسایی سوداگران بازار ارز شده است ؟ تصریح کرد: بله؛ اطلاعات تراکنش‌های مشکوک بانکی در زمینه‌های مختلف می‌تواند منجر به شناسایی درآمدهای نامشروع و کشف فرارهای مالیاتی شود. برای مثال، در سال 1396 فهرست 406 شخص حقیقی و حقوقی خریدار عمده ارز از بانک مرکزی، دریافت، تفکیک و به ادارات کل جهت تشکیل پرونده و رسیدگی و مطالبه حقوق حقه دولت ارسال شده است. از ابتدای تشکیل دفتر بازرسی ویژه، مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی، اقدامات لازم به منظور اخذ صورتحساب های بانکی 11 هزار و 422 مودی مشکوک به فرار مالیاتی، تفکیک و ارسال اطلاعات به ادارات کل جهت شناسایی مودیان و مطالبه و وصول مالیات متعلقه انجام گرفته است.

مدیرکل دفتر بازرسی ویژه، مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی سازمان مالیاتی اظهار کرد: در این راستا بررسی بالغ بر تعداد23 هزار و 308 پرونده عملکرد و ارزش افزوده مرتبط با تراکنش های بانکی، منجر به صدور 11هزار و 204 برگ تشخیص شده که از این تعداد، سه هزار و 786 برگ قطعی به مبلغ 1166 میلیارد تومان صادر و تاکنون قریب به 152 میلیارد تومان وصول شده است.

این مقام مسوول تاکید کرد: حال حاضر بالغ بر 115 میلیون رکورد اطلاعات تراکنش‌های بانکی افراد مشکوک به فرار مالیاتی در سطح کشور، در دستور رسیدگی واحدهای مالیاتی قرار دارد. همچنین از ابتدای ایجاد این دفتر تاکنون، از محل شناسایی بیش از 11 هزار مودی دارای تراکنش‌های مشکوک بانکی، بالغ بر ۱۵هزار و 445 میلیارد تومان مطالبه مالیات صورت گرفته است.

خانی با بیان اینکه یکی از وظایف مهم این دفتر، بازرسی مالیاتی وفق ماده 181 قانون مالیات های مستقیم است بیان کرد: از زمان تصویب و ابلاغ آیین نامه اجرایی موضوع ماده 181 ق.م.م، عملیات اجرایی موضوع ماده 181 ق.م.م در مورد تعداد 178 مودی مالیاتی انجام شده است که رسیدگی به اسناد و مدارک به دست آمده، تاکنون منجر به افزایش مبلغ تشخیص مالیات از حدود 16 میلیارد تومان به بیش از 2086 میلیارد تومان شده است.

وی در مورد اینکه بطور کلی چه اقداماتی در خصوص مبارزه با فرار مالیاتی صورت گرفته است، یادآور شد: مهم‌ترین کارکرد و وظیفه این دفتر، مبارزه با فرار مالیاتی است و در این رابطه تاکنون اقدامات موثری انجام گرفته است. از مهم‌ترین بسترها و زمینه‌های کشف و شناسایی فرارهای مالیاتی، تراکنش های بانکی مشکوک، شرکت‌های صوری، سوءاستفاده اشخاص از معافیتهای صادرات و مناطق ویژه و آزاد تجاری، سواستفاده از کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای و فرارهای مالیاتی در حوزه طلافروشان، خریداران عمده ارز، واردکنندگان خودرو و لوازم بهداشتی و آرایشی و غیره بوده که البته در کنار این موضوعات، وصول اطلاعیه های مردمی و اطلاعیه های واصله از سایر نهادهای ذیربط درباره فرار مالیاتی نیز نقش مهمی در کشف فرارهای مالیاتی و شناسایی مودیان جدید داشته است.

مدیرکل دفتر بازرسی سازمان مالیاتی در مورد شرکت‌های صوری و فرار از مالیاتی آنها همچنین عنوان کرد: تاکنون تعداد شرکت‌های صوری شناسایی‌شده، بالغ ‌بر 4000 شرکت بوده که اسامی آنها نیز درج شده است. همچنین از طریق «سامانه مودیان فاقد اعتبار»، رسیدگی به مالیات عملکرد 546 شرکت صوری شناسایی ‌شده و نتایج به دفتر حقوقی جهت اعلام مراتب به مراجع نظارتی و قضایی ارایه ‌شده است. مبارزه با فرار مالیاتی یک عملیات ملی و فراسازمانی است و لازم است دستگاه‌های اجرایی متولی صدور مجوزهای فعالیت اقتصادی، دستگاه‌های اجرایی متولی تأمین اطلاعات مورد نیاز سازمان و دستگاه‌های نظارتی، امنیتی و قضائی در مراحل شناسایی تا برخورد تخلفاتی و قضائی با مجرمان و فراریان مالیات، حداکثر تعامل وهمکاری را با سازمان داشته باشند.

   راه باز سوء‌استفاده‌کنندگان

این مقام مسوول در مورد اقدامات مربوط به شناسایی استفاده‌کنندگان اصلی از کارت‌های بازرگانی یک‌بارمصرف، اظهار کرد: در این خصوص اقدامات موثری با هماهنگی دفتر حقوقی سازمان و دفتر مرکزی حراست و سایر دستگاه‌های نظارتی و انتظامی به‌ ویژه پلیس آگاهی صورت گرفته و در این رابطه، 1344مودی واقعی و صاحب اصلی درآمد ناشی از واردات که از کارت بازرگانی اجاره‌ای استفاده کرده‌اند، شناسایی و اجرای تبصره ماده 157 ق.م.م و پیگیری‌های لازم به‌ منظور مطالبه مالیات از این افراد صورت گرفته است. بالغ‌بر پنج هزار مودی نیز شناسایی‌شده‌اند که کارت بازرگانی آنها از سوی اشخاص دیگر، مورد سوءاستفاده قرارگرفته و صاحب اصلی درآمد نبوده‌اند که طبیعتاً امکان وصول مالیات از این افراد وجود ندارد.
خانی درباره فرار مالیاتی مناطق ویژه و آزاد تجاری صنعتی هم بیان کرد: در این مورد اطلاعات 249 شرکت فعال در بخش محصولات پتروشیمی به 24 اداره کل حسب مورد ارسال‌شده است. همچنین با همکاری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و شرکت بورس کالای ایران، طراحی فرآیند جدید شناسایی فرار مالیاتی در معاملات بورس کالا با تأکید بر وصول مالیات بر ارزش‌افزوده در دستور کار قرارگرفته است.
این مقام مسوول افزود: پیگیری‌های به‌عمل‌آمده تاکنون منجر به رسیدگی به مالیات بر درآمد 461 دوره عملکرد سال‌های گذشته و نیز بررسی 434 دوره مالیات ارزش‌افزوده شرکت‌های فوق شده که در مجموع مالیات و جریمه به مبلغ 4200 میلیارد تومان مطالبه شده است که از این مبلغ، 233 میلیارد تومان فرآیند دادرسی مالیاتی را طی نموده و به قطعیت رسیده و مبلغ 215 میلیارد تومان نیز وصول‌شده و پیگیری‌های لازم به ‌منظور رسیدگی به مالیات عملکرد و ارزش‌افزوده سایر شرکت‌ها با طی مراحل قطعیت و وصول درحال انجام است.
او در مورد صنف طلا و جواهرات وفرار مالیاتی این بخش بیان کرد: در این رابطه نیز تاکنون وضعیت مالیاتی 1399 مودی فعال در صنف طلا و جواهرآلات مورد بررسی قرارگرفته و اطلاعات بانکی این افراد به‌ منظور شناسایی و کشف فرار مالیاتی احتمالی اخذ شده است. طبیعی است این صنف جزو صنوفی است که نیازمند شفافیت هر چه بیشتر در مبادلات خریدوفروش است و به این منظور، اطلاعات از مبادی مختلف جهت تعیین درآمد واقعی فعالان این صنف اخذ می‌شود.