:
كمينه:۱۴.۸۴°
بیشینه:۱۵.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
دیدار همتی با برهم صالح رئیس جمهور عراق، وزیر دارایی، رئیس کل بانک مرکزی عراق

توافق در مورد مکانیزم پرداخت بدهی های عراق به ایران؛ حمایت رهبری سیاسی عراق از توافقات بانکی ایران و عراق

در دیدار دکتر همتی و برهم صالح رییس جمهور عراق تاکید شد؛ حمایت رهبری سیاسی عراق از توافقات بانکی ایران و عراق / مکانیزم پرداخت مالی بین ایران و عراق در جلسه شب گذشته بین دکتر همتی رئیس کل بانک مرکزی ایران و دکتر علی العلاق رئیس کل بانک مرکزی عراق در بغداد تعیین و جزییات آن به امضا دو طرف رسید
کد خبر: ۱۳۱۰۷۷
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۴
اقتصاد گردان - مکانیزم پرداخت مالی بین ایران و عراق در جلسه شب گذشته بین دکتر همتی رئیس کل بانک مرکزی ایران و دکتر علی العلاق رئیس کل بانک مرکزی عراق در بغداد تعیین و جزییات آن به امضا دو طرف رسید.


 به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، دکتر همتی که به منظور انجام مذاکرات بانکی به کشور عراق سفر کرده است؛ شب گذشته در دیدار با همتای عراقی خود ضمن ابراز امیدواری درخصوص ارتقای سطح روابط مالی بین دو کشور، گفت: کشور عراق بزرگ ترین شریک تجاری جمهوری اسلامی ایران است و لازمه دوام این ارتباط میان دو کشور، روابط بانکی است.
رییس شورای پول و اعتبار با اشاره به فرا رسیدن چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی و ناخشنودی دولت ترامپ از این مهم تصریح کرد: آمریکا با راه انداختن جنگ اقتصادی علیه ایران تلاش گسترده ای برای برهم ریختن اوضاع اقتصادی و سیاسی ایران به عمل آورد اما با تمهیدات اندیشیده شده از سوی جمهوری اسلامی ایران، خوشبختانه توطئه های دشمن خنثی شده و در حال حاضر ثبات لازم  بر اقتصاد ایران حاکم است.
دکتر همتی در ادامه یادآور شد: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای روسیه، ترکیه، هند و چین و دیگر کشورها به راهکارهای مناسب مالی برای مبادلات دست یافته‌ است. وی گفت: اکنون نیز اطمینان دارم با همکاری دولت عراق و نیز با پیگیری هر چه سریع تر مناسبات اقتصادی و ایجاد کانال مالی پرداخت به نتایج مطلوبی خواهیم رسید.
همچنین در این دیدار علی العلاق، رییس کل بانک مرکزی عراق نیز ضمن خیرمقدم به دکتر همتی، رییس کل بانک مرکزی کشورمان، این دیدار را ادامه توافقات مالی دو کشور خواند و آن را زمینه ساز تقویت همکاری اقتصادی دو کشور دوست  دانست. وی گفت بانک مرکزی عراق تمام تلاش خود را برای رفع موانع همکاری های اقتصادی دوکشور به کار خواهد برد.
همچنين براساس توافقات انجام گرفته، بدهی های ناشی از صادرات گاز و برق به عراق براساس دستور پرداخت بانک مرکزی ایران پرداخت یا منتقل می شود و درآمدهای صادرات آتی نیز در همین چارچوب مورد استفاده قرار می گیرد. در این جلسه که بيش از چهار ساعت طول کشید در مورد نحوه انتقال ارز صادرکنندگان خصوصی کشورمان نیز توافقاتی انجام شد که امید می رود با نهایی شدن آن مشکل برگشت درامدهای ارزی صادرکنندگان رفع شود.

در دیدار دکتر همتی با وزیر دارایی عراق تاکید شد؛ پرداخت بدهی های عراق به ایران تسریع می شود

در دیدار دکتر همتی با وزیر دارایی عراق بر تسریع در پرداخت بدهی های ایران با استفاده از مکانیزم پرداخت مالی جدید، تاکید شد.
به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، رییس کل این بانک در این نشست با اشاره به درک  محدودیت های بانک مرکزی عراق توسط ایران به دلیل شرایط تحریم گفت: ما انعطاف لازم را داریم که در همین چارچوب همکاری کنیم و توافق شب گذشته برای شروع مراودات پولی مناسب است.
دکتر همتی همچنین ابراز امیدواری کرد طرفین برای پیشبرد روابط دو کشور گام های محکمی بر دارند.
وزیر دارایی عراق با اشاره به تصویب بودجه سال جدید عراق توسط پارلمان این کشور گفت: بر اساس بودجه مصوب می توانیم موضوع صادرات ایران به عراق را آغاز و مشکل پرداخت مطالبات ایران را مخصوصا در حوزه گاز و برق حل کنیم. 
وی با تاکید بر اینکه بودجه خوبی برای حوزه برق عراق در نظر گرفته ایم افزود: برای بازپرداخت بدهی های ایران مبالغی را در نظر گرفته ایم که اجرایی شدن مکانیزم پرداخت مالی جدید بین دو کشور که در توافقات این سفر حاصل شد آن را تسریع خواهد کرد.
وی ادامه داد: از توافقات حاصل شده و مفاد آن اطلاع دارم و به منظور حل مشکلات موجود تلاش می کنم تا این توافقات به طور کامل اجرایی شود. 
وزیر دارایی عراق با تاکید بر لزوم تقویت مستمر روابط اقتصادی دو جانبه تصریح کرد: من با شما هم عقیده ام که مسایل بانکی کلید حل مشکلات و توسعه روابط ایران و عراق است و باید راهکارهای مناسب در این خصوص را در دیدارها پیدا کنیم.



در دیدار همتی و رییس جمهور عراق تاکید شد؛ حمایت رهبری سیاسی عراق از توافقات بانکی ایران و عراق

در دیدار دکتر همتی رییس کل بانک مرکزی کشورمان با دکتر برهم صالح رییس جمهور عراق، حمایت از مکانیزم های بانک های مرکزی ایران و عراق در خصوص تسهیل همکاری های مالی و پولی با هدف گسترش روابط اقتصادی و بازرگانی دو کشور مورد تاکید قرار گرفت.
به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، در این دیدار آقای برهم صالح ضمن ابراز خرسندی از توافقات بانک های مرکزی دو کشور در سفر دکتر همتی به جمهوری عراق، ادامه مذاکرات در جهت رفع موانع همکاری های اقتصادی و بازرگانی بخش دولتی و خصوصی دو کشور را خواستار و این مذاکرات را مورد حمایت رهبری سیاسی عراق دانست.

توسعه روابط بانکی ایران و عراق، کلید پیشرفت روابط اقتصادی

رییس کل بانک مرکزی صبح امروز با عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق دیدار کرد و توسعه روابط بانکی و مبادلات پولی دو کشور را کلید حل مسائل و پیشرفت روابط اقتصادی عنوان کرد.
به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، دکتر همتی در این دیدار ضمن تاکید بر اینکه روابط بانکی و مبادلات پولی دو کشور باید با سرعت بیشتری توسعه یابد، گفت: با حمایت و تاکید نخست وزیر عراق و توافق‌های انجام شده با بانک مرکزی این کشور، مشکلات اخیر در مسیر روابط بانکی و همکاری های اقتصادی ایران و عراق به زودی حل می‌شود.
نخست وزیر عراق نیز ضمن تشکر از حمایت های بی دریغ ایران در پیروزی مقابل داعش و تاکید بر متفاوت بودن روابط عراق با ایران نسبت به سایر کشورها گفت: از تلاش برای حل مشکلات و اجرایی شدن توافق‌های صورت گرفته میان بانک های مرکزی ایران وعراق حمایت می کنم و از بانک مرکزی عراق خواسته ام مساعدت های لازم را انجام دهد.
عادل عبدالمهدی تاکید کرد: عراق هرگز جزو سیستم تحریم علیه ایران نبوده و نیست و دولت آن کشور مخالف وارد آمدن آسیب و ضرری به ایران است؛ ضمن اینکه در شرایط تحریم به ایران کمک خواهیم کرد و تمام امکانات خود را برای حمایت از ایران به کار می بندیم.
وی در پایان با تاکید بر اینکه شرایط ایران، برای عراق قابل درک است گفت: خوشحالیم که ایران در حال گذار از مشکلات است و  بسیار خوشحال تر خواهیم شد که مشکل عمده تحریم را نیز پشت سر گذارد.

فعالیت صادرکنندگان ایرانی از طریق بانک های عراقی

براساس توافق انجام شده توسط رییس کل بانک مرکزی کشورمان با همتای عراقی خود، صادرکنندگان ایرانی می توانند از طریق بانک های عراقی فعالیت کنند و در همین راستا نیز بانک های ایرانی می توانند در بانک های عراقی حساب دیناری داشته باشند.
به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، عبدالناصر همتی در دومین روز سفر خود به عراق، امروز با روسای بانکها، اعضای اتاق بازرگانی و فعالان اقتصادی عراق دیدار و گفت و گو کرد. در این دیدار، همتی ضمن بر شمردن دستاوردهای انقلاب اسلامی در چهار دهه گذشته گفت: آمریکا در دو مرحله سخت ترین تحریم ها را برای ایران به اجرا درآورد و در صدد بود با تضعیف پول ملی، هرج و مرج در ایران را  به وجود آورد، اما با همت مسئولان نظام و مردم ایران خوشبختانه توانستیم تورم را کنترل و ثبات را در امور اقتصادی حاکم کنیم.
 رییس شورای پول و اعتبار در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مذاکرات انجام شده با رییس کل بانک مرکزی عراق گفت: نکته بعدی، روابط ایران با کشور دوست و برادر عراق است. در این راستا دیروز و امروز توافق‌های خوبی با رییس کل بانک مرکزی عراق داشتیم و معتقد هستیم روابط بانکی کلید توسعه روابط اقتصادی دو طرف است.
وی تاکید کرد: اراده بزرگی در توسعه روابط دوطرفه در مسئولان عراقی دیدم؛ ضمن آنکه امروز هم نخست وزیر محترم عراق، حمایت قاطعی از مذاکرات دو جانبه و توافق های انجام شده داشتند.
همتی در تشریح ساز و کار انجام معاملات با تجار عراقی گفت: طبق توافق انجام شده، قرار است بانک مرکزی ایران حساب های یورویی و دیناری را داشته باشد و مبادلات گاز و نفت با این حساب ها انجام شود.
 رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه هم اکنون بزرگترین شریک ما، عراق است افزود: صادرکنندگان ایرانی بر اساس توافق‌های انجام شده باید بتوانند از طریق بانک های عراقی فعالیت کنند و در همین راستا نیز بانک های ایرانی می توانند در بانک های عراقی حساب دیناری داشته باشند. بنابراین با این توافق‌ها و موافقت نخست وزیر عراق، روابط بانکی ایران و عراق بسیار قوی تر خواهد شد و گسترش روابط تجاری بین دو کشور براین پایه شکل خواهد گرفت.
وی افزود: شرکت های عراقی هم می توانند در بانک های ایرانی حساب افتتاح کنند و مبادلات خود را با دینار انجام دهند.
در این دیدار رییس اتاق بازرگانی عراق ضمن تاکید بر روابط مثبت دو کشور، به مکانیزم فعالیت شرکت های عراقی و ایرانی اشاره کرد. همچنین رییس بانک الرشید عراق با ارایه پیشنهاد تاسیس یک شعبه این بانک در ایران گفت: بر اساس چارچوب بانک مرکزی عراق آماده همکاری با شرکت های مالی ایرانی هستیم، در همین راستا نیز درخواست تاسیس یک شعبه در ایران را داریم که در صورت موافقت، این موضوع نقش مهمی در تبادلات تجاری دو کشور خواهد داشت.
همتی در  پاسخ به رییس بانک الرشید در خصوص تاسیس شعبه در ایران گفت: بر اساس توافق‌های انجام شده با پیشنهاد تاسیس و افتتاح شعب بانک های عراق در ایران موافق و معتقد هستم افتتاح شعب بانک های عراقی در ایران می تواند به زنجیره توافق و گسترش آن کمک کند.
رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه جلسات منظم و مشترک طرفین لازم است ماهانه برگزار شود افزود: امیدوارم با توافق و دستورات صریح نخست وزیر عراق شاهد عملیاتی شدن توافق‌های انجام شده باشیم.