:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

2 میلیون و 800 هزار سکه طلا تا چهار ماه آتی وارد بازار می شود

افزایش جهانی بهای طلا در حالی سفته بازان را در بازار ایران به جهش قیمت مسکوکات طلا امیدوار کرده است که در چهار ماه آینده قرار است بیش از 2 میلیون و 800 هزار سکه وارد بازار شود.
کد خبر: ۱۳۱۰۷۵
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۸
اقتصادگردان- بهای هر اونس طلا در بازارهای جهانی تحت تاثیر تنش تجاری میان آمریکا و چین و انصراف بانک مرکزی آمریکا از افزایش نرخ بهره در هفته های جهانی به بیش از 1300 دلار رسیده است؛ این وضعیت سبب شده تا در بازار ایران نیز عده ای برای سرمایه گذاری در بازار سکه طلا امیدوار شوند.
با این حال بررسی های خبرنگار ایرنا نشان می دهد در بازه زمانی اواخر بهمن ماه امسال تا اواسط اردیبهشت ماه سال آینده، سررسید تحویل سکه های پیش فروش شده بانک مرکزی فرا می رسد که می تواند بر بازار اثر گذار باشد.
طرح پیش فروش سکه با هدف کاهش التهاب از بازار در سه مرحله، در بازه زمانی بهمن پارسال تا اردیبهشت امسال انجام شد؛ در این برنامه بانک مرکزی در مجموع بیش از هفت میلیون و 617 هزار قطعه سکه پیش فروش کرد که حدود پنج میلیون و 900 هزار قطعه آن تا پایان امسال تحویل خریداران می شود و این فرآیند تحویل تا اردیبهشت ماه سال 99 ادامه خواهد داشت.
تا پایان دی ماه امسال در مجموع سررسید چهار میلیون و 345 هزار سکه پیش فروش شده فرا رسید و بیش از 98 درصد این سکه ها تحویل خریداران شد.
براساس برنامه بانک مرکزی، از اواخر بهمن ماه امسال 865 هزار سکه و در اسفندماه 677 هزار سکه تحویل خریداران می شود؛ این میزان در ماه فروردین 82 هزار قطعه و در ماه اردیبهشت ماه 389 هزار سکه خواهد بود.
با این اوصاف تا پایان امسال یک میلیون و 542 هزار قطعه سکه وارد بازار می شود و در 2 ماهه نخست سال آینده این میزان یک میلیون و 271 هزار سکه خواهد بود. به این ترتیب با پشت سر گذاشتن اردیبهشت ماه آینده، حدود هفت میلیون و 158 هزار سکه به دست صاحبانشان خواهد رسید.
البته طبق دستورالعمل اعلامی بانک مرکزی، خریداران تا 6 ماه پس از موعد تحویل سکه، فرصت دارند آن را تحویل بگیرند.
فعالان بازار سکه بر این باورند، با تحویل سکه های سررسید شده به خریداران، نه فقط بخشی از تقاضاها در بازار پاسخ داده می شود بلکه می تواند اثر روانی نیز بر بازار داشته و قیمت ها را کنترل کند.