:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۷.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
رشد ذخایر نفتی امریکا، قیمت نفت را یک درصد کاهش داد

واکنش سرد بازار به احتمال حذف نفت ونزوئلا

در حالی که سایه تحریم‌های امریکا بر صنعت نفت ونزوئلا سنگینی می‌کند و احتمال می‌رود صادرات نفتی یکی از پنج موسس اوپک تا حد زیادی کاهش دهد، بازار با بی‌تفاوتی نسبت به این اتفاق به تأثیرپذیری از سایر مولفه‌های موثر بر بازار نفت ادامه می‌دهد.
کد خبر: ۱۳۱۰۶۸
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۶
اقتصادگردان- صنعت نفت ونزوئلا که پیشنهاد تأسیس سازمان کشورهای تولیدکننده نفت (اوپک) را در کارنامه نفتی خود دارد، اکنون با ضربه‌های مهلک پی‌درپی بر پیکر خود، به واسطه اقتصاد نابسامان و تحریم‌های امریکا، مواجه شده است و بازار با نادیده گرفتن تأثیرات احتمالی بحران‌های این کشور بر نفت جهانی، نسبت به افزایش ذخایر نفتی امریکا واکنش نشان می‌دهد.

بازار نفت روز چهارشنبه بعد از انتشار یک گزارش که نشان می‌داد ذخایر تجاری نفت خام ایالات متحده رشد کرده است و همچنین نگرانی‌ها درباره ضربه تحریم‌های امریکا علیه ونزوئلا بر عرضه جهانی نفت فروکش کرده است، با کاهش یک درصدی قیمت روبرو شد.

موسسه امریکن پتولیوم روز سه‌شنبه اعلام کرد که ذخایر نفت خام ایالات متحده در هفته گذشته به میزان 2 میلیون و 500 هزار بشکه افزایش داشته است. گزارش عرضه نفت رسمی دولت چهارشنبه‌ها منتشر می‌شود.

شاخص جهانی نفت خام، برنت پس از آنکه در ماه ژانویه حدود 15 درصد تقویت شده بود، روز چهارشنبه با 62 سنت کاهش با 61 دلار و 36 سنت به ازای هر بشکه معامله شد. شاخص نفت امریکا نیز با 48 سنت کاهش به 53 دلار و 18 سنت در هر بشکه رسید.

استیفن برنوک از کارگزاری نفتی پی‌وی‌ام بیان کرد: ماه ژانویه که با موفقیت روند طولانی‌مدت صعود قیمت نفت را طی می‌کرد، در حال مبدل شدن به یک فوریه غم‌انگیز است که در آن تب‌وتاب حمایت از قیمت نفت به واسطه آشفتگی‌های رو به فزونی ونزوئلا شروع به محو شدن می‌کند.

او در ادامه افزود که ارقام موسسه امریکن پترولیوم که نشان‌دهنده بالا رفتن ذخایر نفتی است، اقدام کمی برای ساکت کردن زنگ خطر اشباع عرضه نفت ایالات متحده به حساب می‌آید.

ایالات متحده اعلام کرد که تحریم‌های هفته گذشته علیه شرکت ملی نفت ونزوئلا اقدامی است که می‌تواند عرضه نفت را محدود کند، اما در عین حال امر توسعه فشار وارد می‌کند تا قیمت‌ها به‌شدت افزایش یابد.

تحلیلگران جی‌بی‌سی انرژی که یک مرکز تحقیقات مستقل بازار نفت و گاز است، در این باره نوشتند: به نظر می‌رسد که بازار هنوز در مورد احتمال از دست دادن بشکه‌های نفت ونزوئلا نگرانی چندانی ندارد.

این تحلیلگران در ادامه نوشتند: واکنش خنثی بازار به مساله ونزوئلا یا به این دلیل است که بازار فرض می‌کند که اندازه اثر حذف نفت ونزوئلا بزرگ نخواهد بود، یا حداقل به اندازه‌ای که برای بازار قابل تحمل باشد کوتاه‌مدت خواهد بود.

نگرانی در مورد ضعف در رشد اقتصاد جهانی و جنگ تجاری میان چین و امریکا نیز بر فشار روانی روی قیمت‌ها موثر بوده است. روز سه‌شنبه پس از آنکه یک گزارش آماری-پیمایشی نشان داد که رشد اقتصادی در منطقه یورو تقریبأ متوقف شده است، قیمت نفت سقوط کرد.

دونالد ترامپ، رییس‌جمهور ایالات متحده امریکا در بیانه سالانه خود گفته بود که معاملات تجاری با چین امکان‌پذیر است. مقامات ارشد ایالات متحده امریکا و چین برای آغاز دور دیگری از مذاکرات در هفته آینده آماده هستند.

کاهش عرضه توسط سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدان آن، از جمله روسیه، از قیمت‌ها حمایت کرده است.

اتحادیه تولید‌کنندگان که با نام اوپک پلاس شناخته می‌شود، از ماه گذشته سیاست کاهش تولید نفت را به منظور جلوگیری از اشباع مجدد عرضه نفت در بازار شروع کرد. نظرسنجی رویترز نشان داد که اوپک تقریبأ سه چهارم از پیمان کاهش تولید نفت را جامه عمل پوشانده است.