:
كمينه:۷.۷۹°
بیشینه:۹.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
معاون شهردار تهران خبر داد

اختصاص ۳۰ درصد بودجه ۹۸ تهران به حمل و نقل عمومی

معاون شهردار تهران گفت: در بودجه پیشنهادی سال آینده، بیش از ۴۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی در بخش حمل و نقل و ترافیک پیش‌بینی شده است .
کد خبر: ۱۳۱۰۴۲
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۱
اقتصادگردان- سکینه اشرفی، معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهردار تهران با اشاره به تقدیم لایحه ۱۸ هزار و ۹۳۰ میلیارد تومانی شهرداری تهران در سال ۹۸ به شورای شهر تهران اظهار کرد: در لایحه پیشنهادی بودجه سال آینده که به عنوان اولین برش از برنامه پنج‌ساله سوم توسعه شهر تهران مطرح شده، به اولویت‌های مدنظر مردم پایتخت در موضوعات مقابله با آلودگی هوا، توسعه حمل و نقل عمومی و کاهش ترافیک توجه ویژه‌ای شده است.

وی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که در این لایحه می‌توان به آن اشاره کرد، این است که حدود ۳۰ درصد از منابع بودجه سال آینده که بالغ بر ۴۵۰۰ میلیارد تومان می‌شود، برای اعتبارات تملک دارایی‌هایی سرمایه‌ای و مالی در بخش حمل و نقل و ترافیک در نظر گرفته شده است.

به گفته اشرفی، از مبالغ اختصاص داده شده برای بخش حمل و نقل و ترافیک، حدود سه چهارم آن برای توسعه حمل و نقل ریلی و یک چهارم آن برای توسعه حمل و نقل غیرریلی در نظر گرفته شده است. معاون شهردار تهران اظهارکرد: در بودجه سال آینده، رقم اعتبار پیش‌بینی شده برای توسعه بخش حمل و نقل ریلی در مجموع حدود ۲۶۰۰ میلیارد تومان پیشنهاد شده است که برای توسعه و ساماندهی خطوط فعلی و احداث و توسعه خطوط در حال ساخت هزینه خواهد شد.

اشرفی اضافه کرد: در بخش توسعه و بهسازی کمک به حمل و نقل عمومی غیرریلی نیز حدود ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبارات تملک دارایی‌های مالی پیش‌بینی شده که در صورت تحقق درآمدهای شهرداری در سال آینده و اختصاص این مبالغ، می‌توان شاهد یک حرکت جدی در زمینه توسعه حمل و نقل عمومی در شهر تهران باشیم.

وی با اشاره به سایر اعتبارات پیش‌بینی شده در حوزه تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در بخش حمل و نقل و ترافیک اظهار کرد: علاوه بر بحث توسعه حمل و نقل ریلی و غیرریلی، برای تسهیل ترافیک، اصلاح معابر، ساماندهی و اصلاح علائم ترافیکی، توسعه فضای پارک خودرو و توسعه و تجهیز پایانه‌های مسافربری نیز اعتبارات خوبی در نظر گرفته شده که می‌تواند در افزایش رضایت‌مندی شهروندان موثر باشد.

    راستی‌آزمایی افزایش ۳۰ درصدی اعتبارات

در همین حال، دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران نیز در تشریح جزییات فصل ترافیک لایحه بودجه سال ۹۸ شهرداری تهران گفت: در مجموع ۴ هزار و ۴۱۴ میلیارد تومان برای سال ۹۸ برای حوزه حمل و نقل عمومی پیش بینی شده که این رقم در سال ۹۷ حدود ۴ هزار و ۴۴۷ میلیارد تومان بود و تفاوت اندکی نسبت به این حوزه شاهد هستیم.

علی کرونی در گفت‌وگو با مهر افزود: ردیف تملک دارایی، سرمایه‌ای شرکت مترو حدود ۲۰۰ میلیارد تومان نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. حدود ۳۰۰ میلیارد تومان خط ۶ افزایش اعتبار داشته و رقمی حدود ۸۰۰ میلیارد برای امسال اعتبار پیش بینی شده و حدود ۳۰ میلیارد تومان به اعتبارات خط ۷ افزوده شده است و اعتبار این خط ۵۰۰ میلیارد تومان است. در حوزه پایانه‌ها و پارکینگ مترو شاهد کاهش بودجه بوده‌ایم که نشان از بی‌توجهی به پایانه‌ها و پارکینگ در مترو هستیم در حالی که خطوط مترویی که پایانه و پارکینگ ندارد، امکان بهره‌برداری از کل ظرفیت آن نیز وجود ندارد. همچنین در خط ۴ دو پایانه کلاهدوز و اکباتان و در خط ۳ پایانه آزادگان باید شروع شود که نیاز به اعتبار دارد و به نظر می‌آید که به این حوزه کم لطفی شده است.

این کارشناس ترافیک با بیان اینکه در حوزه بهره‌برداری مترو، حدود ۱۰۰ میلیارد تومان افزایش ردیف‌های پروژه‌ای داشته‌ایم، تصریح کرد: اعتبارات پیش بینی شده برای شرکت واحد ۶۲۰ میلیارد تومان است که نسبت به سال گذشته که این رقم حدود ۹۰۰ میلیارد تومان بود، کاهش داشته است.

کرونی یادآور شد: همچنین اعتبارات حوزه تاکسیرانی، شرکت کنترل ترافیک نسبت به سال گذشته تفاوت قابل توجهی نداشته است اما در حوزه پارک سوار‌ها و پایانه‌ها، اعتبار پیش بینی شده ۱۴ میلیارد تومان است که سال ۹۷ این رقم حدود ۴۰ میلیارد تومان بود.

به گفته وی رویکرد شهرداری نسبت به سازمان پایانه‌ها، کسب درآمد در این حوزه است و به درستی بودجه کاهش پیدا کرده است.

دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل با اشاره به برنامه ۵ ساله سوم شهرداری گفت: به دلیل تأخیر در ارایه و تصویب برنامه ۵ ساله شاهد آن هستیم که سال اول از برنامه انحراف داشته و ردیفی برای مواردی که به تازگی در حوزه حمل و نقل اضافه شده مانند خیابان کامل و TOD در لایحه مشاهده نمی‌شود.

کرونی در پاسخ به اینکه شهردار تهران در روز ارایه بودجه اعلام کرد حوزه حمل و نقل ۳۰ درصد افزایش اعتبار داشته است، خاطرنشان کرد: به نظر نمی‌آید مجموع اعتبارات پیش بینی شده افزایش ۳۰ درصدی در این بخش را شامل شود.

وی همچنین با اشاره به درآمد پیش بینی شده در مجتمع‌های ایستگاهی و پارک‌های حاشیه‌ای، گفت: برای مجتمع‌های ایستگاهی ۲۰۰ میلیارد تومان نقد و ۴۰۰ میلیارد تومان غیر نقدی پیش بینی کرده‌اند که باید تنها در حوزه مترو هزینه شود. همچنین برای پارک حاشیه‌ای نیز تنها ۵ میلیارد تومان پیش بینی کرده‌اند که در تبصره سال گذشته این رقم هزار میلیارد تومان بود و نشان می‌دهد در سال آینده هم رویکرد ساماندهی پارک‌های حاشیه‌ای در مدیریت شهری وجود ندارد. همچنین برای درآمدهای حاصل از عوارض طرح ترافیک، ۳۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده است.

وی در خصوص اینکه آیا برای پیاده راه‌سازی و دوچرخه در اعتبارات ترافیکی شهر تهران رقمی منظور شده است؟ گفت: ۱۰ میلیارد تومان برای احداث معبرهای ویژه دوچرخه پیش بینی شده اما ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار تسهیلات فنی – اعتباری وجود دارد که می‌توان از این ردیف‌ها برای دوچرخه نیز هزینه کرد.