:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۷.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

موتور ديزل سواري در آستانه توليد انبوه در ايران خودرو

مدیرعامل شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران خودرو (ایپکو) گفت: در صورت فراهم سازي زيرساخت‌هاي لازم دركشور، موتور ديزل ملي سواري در مدار توليد قرار مي گيرد
کد خبر: ۱۳۱۰۱۴
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۶
اقتصاد گردان -  محمد زالی افزود: گروه صنعتي ايران خودرو با هدف كاهش گاز دی اکسید کربن و افزایش راندمان قوای محرکه، توسعه قوای محرکه دیزل برای خودروی سواری را در دستور کار قرار داده است.

وی ادامه داد: پروژه موتور ديزل توسط گروه صنعتي ايران خودرو به بخش صنعتي سازي رسيده و در حدود 70 موتور و 30 خودروي سورن با موتور ديزل با هدف انجام آزمون‌های تائیدیه نهایی شامل پيمايش براي سنجش دوام و عملکرد در خطوط تولید انبوه ساخته شده است.

زالی از داخلی سازی شدن بسیاری از قطعات موتور دیزل خبر داد و گفت: بخش كمي از آن از منابع خارجي تامين خواهد شد. فن‌آوری بالاي بعضی از قطعات و سامانه‌های خودروی ديزلی و يا به صرفه نبودن توليد تعدادي از آنها عامل تامين از منابع خارجي است.

مدیرعامل شرکت ایپکو مزيت اصلي موتور ديزل  را كاهش گاز CO2 عنوان کرد و گفت:  به طور متوسط توليد گاز2 CO درخودروی سورن ديزل 145 گرم بر کیلومتر است. همچنین وجود فیلتر دوده و واکنشگر پس پالایشی سطح آلایندگی این خودرو را در سطح يورو 5 قابل ارتقاء به يورو 6 قرار داده است.

وی افزود: دوام بالا و مصرف سوخت کم موتور ديزل از ديگر مزاياي آن به حساب مي آيد. ‌ به گونه ای که ميانگين مصرف سوخت موتور ديزلي 4/5 ليتر در صد کیلومتر در چرخه رانندگی استاندارد ترکیبی است و میزان مصرف سوخت این خودرو در خارج شهر نيز عددی زیر 5 ليتر در صد کیلومتر است.

زالی تصریح کرد: موتور ديزل علاوه بر مصرف سوخت كم با توان و گشتاور بالا براي رانندگي درون شهري و خارج از شهر به ويژه ناوگان حمل و نقل عمومی، گزينه بسيار مناسب و به صرفه اي خواهد بود.

گفتني است، مراحل توسعه موتور ديزل سواري در شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران خودرو (ايپكو)  انجام شده است.