:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۷.۹۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۵:۰۰
بررس وضعيت طلا فروشي ها در ماه هاي پایان سال

ربع سكه 1 ميليون و 400 هزار تومان، دلار سنا 11850، نزديك شدن نرخ هاي بازار آزاد و سامانه سنا

قیمت هر قطعه سکه طرح جدید، ۴ میلیون و 280هزار تومان شد .همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم، ۴ میلیون و 100 هزار تومان، نیم سکه ۲ میلیون و 320 هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و 400 هزار تومان و سکه یک گرمی 740 هزار تومان است
کد خبر: ۱۳۱۰۰۶
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۹
اقتصاد گردان - 
روز چهارشنبه 17 بهمن 97، نرخ لحظه اي دلار در سامانه سنا با 50 تومان افزايش نسبت به روز سه شنبه  11 هزار و 850 تومان و يورو 13 هزار و 850 تومان اعلام شد. ، همچنين بر اساس نرخ هاي روز سه شنبه سامانه سنا، دلار 11 هزار و 868 تومان، يورو13 هزار و 807 تومان، يوان 1هزار و 763 تومان و پوند 15 هزار و 436 اعلام شد 


 بر این اساس نرخ فروش هر اسکناس دلار آمریکا  در صرافي ها 11850 تومان و نرخ خرید هر دلار آمریکا نیز 11750 تومان اعلام شده است. همچنین نرخ خرید هر اسکناس یورو نیز 13750 تومان و نرخ فروش آن 13850 تومان اعلام شد. نرخ دلار در بازار نقدي 12 هزار تومان و درهم 3280 تومان معامله شد. 
با تداوم افزایش قیمت سکه در بازار ، صرافان در مناطق مختلف قیمت‌های مختلفی را برای هر قطعه سکه تمام بهار آزادی پیشنهاد می‌دهند در جریان معاملات روز چهارشنبه ۱۷ بهمن ۹۷، قیمت هر قطعه سکه طرح جدید، ۴ میلیون و 280هزار تومان شد .همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم، ۴ میلیون و 100 هزار تومان، نیم سکه ۲ میلیون و 320 هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و 400 هزار تومان و سکه یک گرمی ۷۶۰ هزار تومان است.
هر گرم طلاي 18 عيار 372 هزار تومان، مظنه مثقال 17 عيار 1 ميليون و 610 هزار تومان معامله شد. 
قیمت طلا در معاملات روز چهارشنبه پس از این که دونالد ترامپ در سخنرانی سالانه خود وعده داد دیواری مرزی بسازد و درباره مذاکرات تجاری با چین شفافیت چندانی نداشت، با وجود رشد ارزش دلار تغییری نداشت و بالا ماند. هر اونس طلا برای تحویل فوری در بازار سنگاپور ثابت بود و ۱۳۱۴ دلار معامله شد. در بازار آمریکا، هر اونس طلا برای تحویل در آوریل تغییری نداشت و در ۱۳۱۸ دلار ایستاد.
رئیس جمهور آمریکا که در کنگره سخنرانی می‌کرد با مخالفت سیاسی بر سر درخواستش از دمکرات‌ها برای پایان دادن به ضدیتشان با تأمین بودجه ساخت دیوار در مرز مکزیک مواجه است.
هیتش جین، نایب رئیس شرکت یس سکیوریتیز اظهار کرد: با پافشاری ترامپ برای ساخت دیوار مرزی ریسک یک تعطیلی دیگر دولت وجود دارد با این حال فعلاً رشد ارزش دلار، افزایش قیمت طلا را محدود کرده است. فعالان بازار همچنان نگران آماری مانده‌اند که کندی رشد اقتصاد جهانی را نشان می‌دهد و طلا به عنوان یک سرمایه گذاری مطمئن همچنان محبوب مانده است.شاخص دلار آمریکا در معاملات روز چهارشنبه نزدیک به بالاترین سطح خود در دو هفته اخیر ماند.
در این بین، رابرت کاپلان، رئیس بانک فدرال رزرو دالاس اظهار کرد: بانک مرکزی باید نرخ‌های بهره را تا زمان روشن شدن دورنمای اقتصادی آمریکا ثابت نگه دارد که از نظر وی چندین ماه طول خواهد کشید.
بانک مرکزی آمریکا به دلیل کندی رشد اقتصادی و ابهامات تجاری، هفته گذشته وعده داده بود در افزایش نرخ‌های بهره صبورانه عمل کند.
در حالی که سخنرانی ترامپ در زمینه مذاکرات تجاری آمریکا و چین اشاره روشنی نداشت اما مقامات بلندپایه آمریکایی و چینی قرار است هفته آینده دور جدیدی از مذاکرات را در پکن برگزار کنند.
بر اساس گزارش رویترز، ترامپ وعده داده است اگر تا اول مارس دو طرف به توافق نرسید، تعرفه روی واردات کالاهای چینی به ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار را از ۱۰ به ۲۵ درصد افزایش خواهد داد.
رییس اتحادیه طلا و جواهر اظهار امیدواری کرد که یک ماه پایانی سال، کسب و کار در بازار طلا و سکه رونق نسبی داشته باشد.
آیت محمدولی درباره وضعیت فعلی بازار طلا و سکه، اظهار داشت: وضعیت فعلی بازار طلا و سکه از نظر داد و ستد و کسب و کار به مانند گذشته است، اما قیمت ها در این بازار طی هفته های اخیر با نوسان مواجه بود.
وی افزود: همانطور که شاهد بودیم در هفته گذشته قیمت ها در بازار طلا و سکه روندی افزایشی داشت و هر مثقال طلا به بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید، اما طی روزهای اخیر، شیب حرکتی قیمت ها تا حدودی کاهشی شد و هر مثقال طلا (طبق آخرین قیمت های روز گذشته) به یک میلیون و ۵۵۰ هزار تومان رسید.
رییس اتحادیه طلا و جواهر در ادامه، گفت: از آنجایی که قیمت هادر بازار طلا و سکه به دو مولفه نرخ ارز و قیمت جهانی طلا ارتباط دارد، هم در بازار ارز شاهد نوسان و بازی قیمتی هستیم و هم انس جهانی طلا روز گذشته افزایش یافت و هر انس طلا به یک هزار و ۳۱۴ دلار رسید که بی تاثیر در بازار نیست.
محمدولی حباب سکه را ۶۰۰ هزار تومان عنوان کرد و افزود: داد و ستد در بازار طبق انتظار نیست و این نوسان باعث رکود و تاثیر منفی در کسب و کار این بازار خواهد شد. امیدوارم طی یک ماه پایانی سال شاهد رونقی نسبی در این بازار باشیم.
وی درباره ممنوعیت ورود مصنوعات طلا به کشور توضیح داد: ورود مصنوعات طلا از گذشته در کشور ممنوع بود و تنها امکان ورود طلا خام و موارد اولیه وجود داشت، اما در مقطعی به اشتباه از سوی گمرک ورود مصنوعات آزاد شد که با پیگیری دوباره ممنوع شد.
خبر جدید برای دارندگان ارزهای صادراتی
صادرکنندگان می‌توانند از این پس با استفاده از ارزهای حاصل از صادرات خود، بدون رعایت سقف واردات و نیز سابقه واردکننده، اقدام به واردات اقلام اولویت‌دار نمایند.
با تصمیم جدید دولت و توافقی که میان بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شده است، صادرکنندگان می‌توانند از این پس، با استفاده از ارزهای حاصل از صادرات خود، بدون رعایت سقف واردات و نیز سابقه واردکننده، اقدام به واردات کالاهای اولویت‌دار تعیین شده از سوی دولت نمایند.
بر این اساس، صادرکنندگان در جلسه‌ای که هفته گذشته با نمایندگان بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت داشته‌اند، این موضوع را مورد توافق قرار داده‌اند. بر این اساس، با توجه به موافقت وزیر صنعت، معدن و تجارت و با عنایت به صورت‌جلسه کمیته بازرگانی ستاد تنظیم بازار که در مورخۀ ۱۱ بهمن سال جاری ابلاغ شده است، انجام واردات در مقابل صادرات در سامانه جامع تجارت و سامانه نیما امکان‌پذیر شد.
بر این اساس، صادرکنندگانی که می‌خواهند از ارز صادراتی خود برای رفع تعهد ارزی اقدام به ثبت سفارش و واردات کنند، می‌توانند به تشخیص رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مربوطه نسبت به واردات کالاهای دارای اولویت بدون رعایت سقف ارزشی واردات اقدام نمایند.
محمدرضا مودودی، سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران نیز برای صادرکنندگان، سبقه وارداتی را ضروری ندانست و گفت: در مورد ثبت سفارش‌هایی که کالا در گمرکات موجود است و ارز آنها تامین شده است نیز رعایت سقف و سابقه واردات ضروری نیست و سازمان‌های صمت استانی موظف هستند در اسرع وقت با اجرای این ضابطه نسبت به تعیین تکلیف پرونده‌های موجود در سازمان مربوطه اقدام نمایند.
همچنین دفتر مقررات صادرات و واردات و مرکز توسعه تجارت الکترونیک نیز با استفاده از داده‌ها و اطلاعات قبض انبار و بارنامه می‌توانند انجام سستمی این فرآیند را امکان‌پذیر و عملیاتی سازند.