:
كمينه:۱۷.۶۲°
بیشینه:۱۷.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
‌درخواست گمرک از وزارت صمت:

‌اختیارات باید تفویض شود تا دپوی کالا صفر شود

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران در نامه‌ای به سازمان توسعه تجارت خواستار تفویض اختیارات در برخی موارد در راستای تسهیل و تسریع در امور مراجعین و جلوگیری از رسوب کالا در گمرکات کشور جهت حل مشکلات مردم به گمرک شد.
کد خبر: ۱۳۰۹۹۴
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۴
اقتصادگردان- معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران در نامه‌ای خطاب به سازمان توسعه تجارت اعلام کرد: با توجه به اولویت‌بندی ثبت سفارش‌ها از سوی دستگاه‌های اجرایی و معرفی به بانک مرکزی برای تخصیص ارز، کلیۀ تعرفه‌ها با گروه ۳ کالایی به گروه ۲ تغییر یافته است. با توجه به تغییرات پیش آمده در گروه‌های کالایی و موارد مشابهی که در این خصوص مشاهده می‌شود ازجمله اظهارنامه‌های متعددی که در گمرکات اجرایی کشور وجود دارد پیشنهاد می‌شود در راستای تسهیل و تسریع در امور مراجعین و جلوگیری از رسوب کالا در گمرکات کشور و بنادر و تعیین تکلیف اظهارنامه‌هایی که دارای شرایط فوق‌الاشاره هستند، در صورت تأیید آن مرجع، گمرکات اجرایی کشور در خصوص موارد معنونه به شرح ذیل اقدام کنند:

۱- در صورتی که کالای اظهاری به گمرک، جزو گروه کالایی ۱ می‌باشد، با این وجود ضمن بررسی کالا توسط گمرک، ردیف تعرفه کالا تغییر پیدا کرده و در همان گروه کالایی (گروه ۱) نیز باقی می‌ماند، ضمن پذیرش مورد توسط گمرک، تغییرات صورت پذیرفته در اظهارنامه، همزمان با ترخیص کالا، به بانک مربوطه و وزارت صمت اعلام شود.

۲- در صورتی که کالای اظهاری به گمرک، جزو گروه کالایی ۱ می‌باشد، با این وجود، ضمن بررسی کالا توسط گمرک، ردیف تعرفه کالا تغییر پیدا کرده و در گروه کالایی ۲ قرار می‌گیرد، در صورت ارائه نامه از سوی بانک مربوطه مبنی بر پرداخت مابه‌التفاوت توسط ذینفع و اعلام بلامانع بودن ترخیص کالا از سوی بانک مربوطه، نسبت به ترخیص کالا اقدام، تغییرات صورت پذیرفته در اظهارنامه، همزمان با ترخیص کالا، به بانک مربوطه و وزارت صمت اعلام شود.

۳- در صورتی که کالای اظهاری به گمرک، جزو گروه کالایی ۲ می‌باشد، با این وجود، ضمن بررسی کالا توسط گمرک، ردیف تعرفه کالا تغییر پیدا کرده و در گروه کالایی ۱ قرار می‌گیرد، این امر نیاز به مراجعه ذی‌نفع به صمت و اصلاح مجوز ثبت سفارش کالا خواهد داشت.

۴- در صورتی که کالای اظهاری به گمرک، جزو گروه کالایی ۲ می‌باشد، با این وجود ضمن بررسی کالا توسط گمرک، ردیف تعرفۀ کالا تغییر پیدا کرده و در همان گروه کالایی (گروه ۲) نیز باقی می‌ماند، ضمن پذیرش مورد توسط گمرک، تغییرات صورت پذیرفته در اظهارنامه، همزمان با ترخیص کالا، به بانک مربوطه و وزارت صمت اعلام شود.

جمال ارونقی در پایان گفت: چنانچه اقدام در خصوص موارد پیشنهادی به گمرک تفویض شود، بسیاری از اظهارنامه‌ها با این اقدام تعیین تکلیف شده و دپوی کالاها در گمرکات از این جهت به صفر خواهد رسید.