:
كمينه:۲۴.۸۴°
بیشینه:۲۶.۷۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
اونس جهاني به 1313 دلار رسيد

تغییر در شرایط خرید ارز در صرافی‌ها، سكه 4 ميليون و 245 هزار

نرخ لحظه اي دلار در سامانه سنا به 11750، يورو 13750 تومان، هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۳۷۱ هزار و ۲۰۷ تومان و مظنه مثقال 17 عيار 1 ميليون و 598 هزار تومان،سکه طرح جدید ۴ میلیون و ۲۴۵ هزار تومان ، طرح قدیم ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۲ میلیون و 280 هزار تومان، ربع سکه ۱ میلیون و 380و سکه یک گرمی ۷۷۵ هزار تومان / تغییر در شرایط خرید ارز در صرافی‌ها با هدف مشخص شدن ميزان خريد ارز توسط افراد
کد خبر: ۱۳۰۹۴۵
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۴
اقتصاد گردان -  پس از چهار روز كاهش نرخ ارز و سكه در بازار، از پنج شنبه تا عصر يكشنبه كه به دنبال اعلام خبر ايجاد كانال مالي ايران و اروپا صورت گرفت،  از روز دوشنبه بار ديگر، نرخ ها افزايش نسبي داشته و  روز سه شنبه 16 بهمن 97، نيز براي دومين روز در هفته جاري، نرخ هاي طلا و سكه و ارز با افزايش همراه شده است. براين اساس، نرخ لحظه اي دلار در سامانه سنا به 11750 تومان، و يورو 13750 تومان رسيد. همچنين سامانه سنا براي روز دوشنبه 15 بهمن 97 ميانگين نرخ هاي ارز معامله شده را براي دلار 11 هزار و 612 تومان، يورو 13 هزارو 559 تومان، پوند 15 هزار و 305 تومان، يوان 1 هزار و 769 تومان، دهم 3208، لير تركيه 2330 تومان اعلام كرد.
 نرخ دلار نقدي در بازار نيز 11950 تومان، در صرافي هاي ملي و بانكي فروش دلار  11800، خريد دلار 11700 تومان، فروش يورو 13800 و خريد يورو 13700 تومان معامله شده است
دلار و سکه سومین روز افزایش متوالی را تجربه کردند، ولی هیچ‌کدام نتوانستند قدم به بالای سطوح مقاومتی بگذارند بطوريكه روز سه‌شنبه ۱۶ بهمن۹۷ نرخ لحظه اي دلار 11 هزار و 750 تومان و يورو 13 هزار و 750 تومان اعلام شد همچنين شعب منتخب بانکی  قیمت فروش ارز مسافرتی  يورو را بدون کارمزد ۱۳ هزار و ۳۶۵ تومان اعلام کردند.
در بازار طلا نيز با اعلام اونس جهاني 1313 دلار و همچنين افزايش نرخ دلار به 11950 تومان، قیمت نرخ سکه طرح جدید، ۴ میلیون و ۲۴۵ هزار تومان رسید . هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۲ میلیون و ۲8۰ هزار تومان، ربع سکه ۱ میلیون و ۳8۰ و سکه یک گرمی ۷۷۵ هزار تومان است. از سوي ديگر، هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۳۷۱ هزار و ۲۰۷ تومان  و مظنه مثقال 17 عيار 1 ميليون و 598 هزار تومان داد و ستد شد.
 
قیمت رسمی یورو و پوند کاهش یافت

بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را اعلام کرد که براساس آن قیمت ۱۵ ارز نسبت به روز دوشنبه افزایش و قیمت ۲۰ واحد پولی دیگر از جمله یورو و پوند کاهش یافت. نرخ ۱۲ ارز دیگر مانند دلار نیز ثابت بود. هر دلار آمریکا ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. هر پوند انگلیس با ۱۶۵ ریال کاهش ۵۴ هزار و ۷۵۳ ریال و هر یورو نیز با ۵۵ ریال افت ۴۸ هزار و ۱۶ ریال ارزش‌گذاری شد.

تغییر در شرایط خرید ارز در صرافی‌ها

بانک مرکزی در راستای اصلاح نظام بانکی و ایجاد شفافیت بیشتر، به‌نام بودن چک‌های تضمینی، خرید و فروش ارز با کارت ملی و ... را مطرح کرد و اخیرا نیز خرید ارز با کارت ملی، کارت بانکی و سیم‌کارت هم‌نام با شخص خریدار را در صرافی‌ها اعمال کرده و در آینده نزدیک هم قرار است تراکنش‌های موبایلی فقط با سیم‌کارت هم‌نام فرد متقاضی انجام شود.
بانک مرکزی امسال تمرکز جدی بر اصلاح نظام بانکی داشته و برخی اقدامات این بانک نشان از آن دارد که بسیاری از تصمیمات اتخاذ شده در ماه‌های اخیر، با هدف اصلاح نظام بانکی بوده و این در حالی است که یکی از مهم‌ترین وظیفه‌های این بانک در ماه‌های گذشته، مدیریت بازار ارز بوده است.
یکی از موضوعاتی که بانک مرکزی در جریان اصلاح نظام بانکی به دنبال آن است، مقابله با پولشویی و مشخص بودن رد پول و نقل و انتقالات ریالی و ارزی مردم است که در این راستا چک‌های تضمینی بانکی را غیرقابل پشت‌نویسی و فقط با نام و درج کد ملی گیرنده معتبر اعلام کرد.

مشخص شدن ميزان خريد ارز توسط افراد

اقدامات دیگری نیز انجام شده که این سیاست را همزمان با کنترل بازار ارز پیش می‌برد. یکی از این اقدامات، تغییر در شرایط خرید و فروش ارز است؛ به طوری که بر اساس شرایط جدید، صرافی‌های مجاز فقط با ارائه کارت ملی، کارت بانکی و سیم‌کارت هم‌نام با شخص خریدار اقدام به فروش ارز تا سقف ۲۰۰۰ یورو به متقاضیان می‌کنند.
بر این اساس، در صورتی که فردی بخواهد از این صرافی‌ها ارز بخرد، باید مشخصات کامل آن شامل اطلاعات فردی، شماره کارت بانکی و شماره تلفن همراه به نام شخص خریدار در سیستم ثبت شود. با این اقدام به نظر می‌رسد که بانک مرکزی به دنبال این است که آمار ارزهای موجود در دست مردم و اینکه هرکسی چه میزان ارز خریده باشد را داشته باشد.
اما این مهم، زمانی عملی می‌شود که تمامی صرافی‌های مجاز، نسبت به انجام این کار و ثبت اطلاعات خریداران در سیستم اقدام کنند، چراکه در حال حاضر بعضاً صرافی‌ها خرید و فروش ارز را به صورت مستقیم با خود خریدار انجام می‌دهند و آن را در سامانه سنا ثبت نمی‌کنند که این موضوع باید با نظارت بیشتری از سوی بانک مرکزی انجام شود.
از سوی دیگر، با وجود تلاش بانک مرکزی و نیروهای امنیتی در ماه‌های اخیر برای حذف دلالان از بازار آزاد ارز، هنوز برخی از این دلالان به فعالیت خود در حاشیه بازار ارز ادامه می‌دهند؛ جالب‌تر آنکه گزارش میدانی ایسنا از فعالیت این دلالان حاکی از آن است که اکثر آن‌ها با صرافی‌های مجاز در ارتباط بوده و به عنوان دلال آن‌ها کار می‌کنند.

تراکنش‌های موبایلی فقط با سیم‌کارت به نام شخص

بانک مرکزی در این خصوص اقدام دیگری را نیز انجام داده که استفاده از تراکنش‌های موبایلی فقط با سیم‌کارت هم‌نام شخص در آینده نزدیک است. این بانک با ابلاغ بخش‌نامه‌ای به شرکت‌های پرداخت اعلام کرده که در آینده نزدیک تراکنش‌های موبایلی فقط با سیم‌کارت هم‌نام خود شخص امکان‌پذیر خواهد بود و شرکت‌ها نیز باید در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.
این اقدامات بانک مرکزی شفافیت را در نظام مالی افزایش می‌دهد و علاوه بر آن می‌تواند جلوی بسیاری از تخلفات و جرایم را بگیرد؛ به طوری که در سال‌های گذشته استفاده از سیم‌کارت هم‌نام شخص با مشکلات زیادی روبرو بود و این موضوع به تدریج شفاف‌تر شد و با این اقدامات قطعاً شفافیت استفاده از سیم‌کارت به نام شخص استفاده‌کننده نیز افزایش می‌یابد. به این ترتیب به نظر می‌رسد که بانک مرکزی تمرکز خود را بر افزایش شفافیت در نظام مالی گذاشته و با این اقدامات اصلاح نظام بانکی را جدی‌تر از دوره‌های قبل پیگیری می‌کند.

بانک مرکزی: عرضه ارز صادرکنندگان افزایشی شد

بانک مرکزی اعلام کرد: بر اساس تفاهم های انجام گرفته، روند عرضه ارز صادرکنندگان در سامانه های ارزی نیما و سنا به تدریج رو به افزایش است. بانك مركزي در راستای اجرای مصوبات شورای عالی هماهنگی اقتصادی، جلسات متعددی با تولیدکنندگان و صادرکنندگان برای برگشت ارز حاصل از صادرات برگزار کرده است.
در این جلسات ضمن مذاکرات مستقیم و دریافت اسناد و مدارک صادرکنندگان، تفاهم های بسیار خوبی در جهت تعیین تکلیف ارز حاصل از صادرات آنها در 10 ماهه گذشته و نیز میزان عرضه ارز حاصل از صادرات برای ماه های آتی صورت گرفته و در همین راستا به منظور تسهیل و تسریع در تامین نیازهای ارزی واردات بخش های تولیدی، نهایت مساعدت با آنها انجام شده است.
در این اطلاعیه آمده است: بر اساس تفاهم های انجام گرفته روند عرضه ارز صادرکنندگان در سامانه نیما و سنا به تدریج رو به افزایش نهاده است و بانک مرکزی ضمن تاکید مجدد بر حمایت از تولید و صادرات کشور از آن دسته از صادرکنندگان که در راستای منافع و مصالح ملی، اقدام به برگرداندن ارز صادراتی خود به چرخه اقتصاد کشور اقدام می کنند، قدردانی می کند.
این اطلاعیه می افزاید: حسب تکالیف محول شده به این بانک در مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی کشور در مورد صادرکنندگانی که نسبت به برگرداندن ارز خود اقدام نکرده اند، بانک مرکزی بار دیگر به آن دسته از صادرکنندگان تاکید می کند که در صورت عدم اقدام و تعیین تکلیف نحوه بازگرداندن ارز ناشی از صادرات خود به چرخه اقتصاد، این بانک اقدامات قانونی پیش بینی شده برای آنها را به مرحله اجرا خواهد گذاشت.
 بر اساس بخشنامه های دولت، صادرکنندگان ملزم هستند ارز حاصل از صادرات خود را به کشور بازگردانند که این بازگشت می تواند در قالب واردات کالا توسط خود صادرکننده یا دیگر واردکنندگان از طریق نیما، واردات مواد اولیه مورد نیاز برای تولید، پرداخت بدهی های ارزی، فروش ارز در صرافی ها برای صادرات های خرد و یا سپرده گذاری ارزی در بانک ها باشد.

ثبات نرخ دلار در برابر ساير ارزها

در مبادلات بازارهای مالی جهان، ارزش دلار در برابر همتایانش نسبتا بدون تغییر باقی ماند.
به گزارش رویترز، شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارز های مهم جهانی را اندازه می‌گیرد، پس از سه صعود متوالی امروز نسبتا بدون تغییر و در سطح ۹۵.۸۲۴ واحد باقی ماند. ماسافومی یاماموتو، استراتژیست ارزی موسسه " میزوهو سکیوریتیز" گفت: با بازنگری بانک مرکزی آمریکا در سیاست های پولی خود، رویکرد خوش‌بینانه به بازارها برگشته است.
بر خلاف دلار که روز آرامی را سپری کرد، بازدهی اوراق قرضه وزارت خزانه داری آمریکا برای دومین روز متوالی افزایش یافت. هر دلار با ۰.۱ درصد افزایش در مقابل ین ژاپن به ۱۰۹.۹۹ رسید اما از رسیدن به کانال ۱۱۰ ین که آخرین بار در سی و یکم دسامبر سال گذشته به آن دست یافته بود، ناکام ماند.ارزش یورو و پوند در مقابل دلار نسبتا بدون تغییر باقی ماند به گونه‌ای که هر یورو به ازای ۱.۱۴۳۳ دلار و هر پوند به ازای ۱.۳۰۳۸ دلار مبادله شد. پوند که از اواخر دیروز در برابر دلار دست به پیشروی زده بود در نهایت به دلیل انتشار اخباری از نرسیدن انگلیس و اتحادیه اروپا به توافقی برای حمل کالاها از طریق کشتی، مجددا به قیمت اولیه برگشت.  
در برابر سایر ارزها، به جز دلار استرالیا، ارزش دلار در برابر سایر همتایانش نسبتا بدون تغییر بود به گونه‌ای که هر دلار آمریکا به ازای ۷۱.۷۶۹۲ روپیه هند، ۱.۳۷۶۸ دلار استرالیا، ۱.۳۱۰۳ دلار کانادا و ۶.۷۴۷۵ یوان چین مبادله شد. هم چنین هر فرانک سوئیس به ۱.۰۰۱۶ دلار رسید.

ادامه کاهش قیمت طلا در بازار جهانی

قیمت طلا در معاملات روز سه‌شنبه تحت تاثیر رشد ارزش دلار آمریکا و بهبود ریسک پذیری سرمایه‌گذاران کاهش یافت و به پایین‌ترین حد در حدود یک هفته اخیر رسید. هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ثابت بود و ۱۳۱۳.۹۵ دلار معامله شد. بهای معاملات این بازار روز گذشته به ۱۳۰۸.۲۰ دلار سقوط کرده بود که پایین‌ترین قیمت از ۲۹ ژانویه بود.
در بازار آمریکا، هر اونس طلا برای تحویل در آوریل با ۰.۱ درصد کاهش، به ۱۳۱۸.۴۰ دلار رسید. معاملات در بازار آسیا به دلیل تعطیلی یک هفته‌ای بازار چین به مناسب فرا رسیدن سال نوی چینی، سوت و کور بود.
جفری هالی، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت OANDA در این باره گفت: طلا  بعد از آنکه بازده اوراق قرضه و دلار آمریکا به دلیل بهبود فضای ریسک پذیری افزایش یافتند، دچار کاهش شد. با این حال موضع بانک مرکزی آمریکا برای عدم افزایش سریع نرخ‌های بهره از قیمت طلا در محدوده ۱۳۰۰ دلار حمایت خواهد کرد دلار در معاملات روز سه‌شنبه در برابر ارزهای همتای خود ثابت ماند.
هر اونس طلا برای تحویل فوری هفته گذشته پس از این که بانک مرکزی آمریکا نرخ‌های بهره را ثابت نگه داشت و اعلام کرد برای افزایش بیشتر نرخ‌های بهره دست نگه خواهد داشت، تا مرز ۱۳۲۶.۳۰ دلار صعود کرده بود که بالاترین قیمت از آوریل سال گذشته بود.
با این حال انتشار آمار رشد قوی اشتغال آمریکا در ژانویه تا حدودی نگرانی‌ها نسبت به کندی اقتصاد این کشور را برطرف کرد.بر اساس گزارش رویترز، لورتا مستر، رییس بانک فدرال رزرو کلیولند روز دوشنبه اظهار کرد بانک مرکزی در صورت عملکرد اقتصادی مطلوب،  ممکن است لازم باشد نرخ‌های بهره را اندکی افزایش دهد.
طلا از پایین ماندن نرخ‌های بهره سود می‌برد زیرا هزینه نگهداری این فلز کمتر شده و جذابیت سرمایه‌گذاری بیشتری پیدا می‌کند.