:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۲

سود سهام شرکت‌های صادرات‌محور ۲ برابر شد

مدیرعامل سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با اشاره به صورت‌های مالی ۹ ماهه سال جاری که در کدال منتشر شده است، گفت: سود ۹ ماهه شرکت‌های صادرات محور از جمله این شرکت به دو برابر می‌رسد که حدود ۷۵ درصد این سود مربوط به افزایش قیمت ارز و باقی سودها مربوط به پروژه‌های جدید است.
کد خبر: ۱۳۰۹۱۳
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۴
اقتصادگردان- عزیزالله اعصاری امروز (سه شنبه) در نشستی خبری در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه با فرض اینکه اتفاق کلی و جدیدی تا سال آینده در اقتصاد رخ ندهد و روند موجود برقرار باشد، آیا سود ناشی از افزایش قیمت ارز در سهام شرکت‌های صادرات محور در سال آینده پایدار خواهند ماند یا اصلاح می‌شود،؟ اظهار کرد: سود سهام شرکت‌های صادرات محور از جمله ما نزدیک به دو برابر سال قبل شده است. حدود ۷۵ درصد افزایش سود مربوط به افزایش قیمت ارز است اما فقط ارز علت افزایش سود سهام نیست، بلکه پروژه‌هایی که راه‌اندازی شده‌اند در افزایش سود سهم خوبی داشتند. در کنار این موضوع، مدیریت قیمت تمام شده را توصیه کردی و قیمت تمام شده کنترل شد.

وی افزود: در پاسخ به اینکه آیا در ۹ ماهه مشابه سال بعد هم این موضوع محقق می‌شود یا خیر؟ باید بگوییم اگر بحث‌های صادرات و بحث‌های داخلی به خوبی پیش رود و بتوانیم زنجیره تولید را به فولادسازی‌ها بدهیم این سود محقق می‌شود، ولی این را هم در نظر بگیرید که افزایش نرخ ارز در سال آینده خود را در هزینه‌ها نشان می‌دهد. در نتیجه خیلی سخت است سودی که امسال برای هر سهم در صورت‌های مالی گزارش کردیم سال بعد هم بدهیم. برای تحقق این موضوع باید مدیریت خیلی خوبی داشت.

مدیرعامل سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در پاسخ به دیگر سوال ایسنا مبنی بر اینکه آیا با توجه به برنامه‌های آتی، می‌توانید در سال آینده صورت‌های مالی را بر اساس استاندارد جهانی IFRS تنظیم کنید و در کل در وضعیت حال حاضر که یک ترجمه دقیق از این استاندارد در ایران موجود نیست، قادر به این کار هستید؟ گفت: در تنظیم صورت‌های مالی به روش IFRS از مدل بورس استفاده کردیم. صورت‌های مالی که بر اساس IFRS ارائه کردیم به دلیل یک فاکتور کامل نیست و آن فاکتور موضوع ارزش منصفانه است.

وی افزود: در این زمینه با بورس مذاکره کردیم که اگر ما صورت‌های مالی‌مان را بر اساس استاندارد IFRS بدهیم، باید به سمت ارزش منصفانه دارایی‌ها برویم. این یکی از فاکتورهای مهم است. اگر ارزش منصفانه به دست نیاوریم دیگر این روش با روش قبل فرقی ندارد. بورس نیز اعلام کرد که چون این موضوع به روز نشده و درباره‌اش مشکلاتی وجود دارد، فعلاً با همین روند موجود صورت‌های مالی را دهید. ولی در کل در ایران ۶۰ درصد IFRS را بیشتر نرفتیم و جا دارد ۴۰ درصد باقی مانده تکمیل شود.

به گفته اعصاری، در کشورهای پیشرفته تغییرات زیادی در قوانین رخ نمی‌دهد و این باعث می‌شود که شرایط پایدار باشد. اما در ایران هر زمان یک بخش‌نامه صادر می‌شود و شاهد تغییرات زیادی در بخش‌نامه‌ها هستیم که این موضوع در کنار تحولات اقتصادی یکی از دلایلی است که نمی‌توانیم صورت‌های مالی را بر اساس استانداردهای جهانی تنظیم کنیم.

وی با بیان اینکه حلقه مفقوده علم در کشور سرمایه است، درباره اینکه آیا منابع حاصل در صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر واقعاً صرف ایده‌های نو می‌شود یا مثل باقی صندوق‌ها عمدتاً در حساب‌های بانکی و اوراق است؟ گفت: در اروپا صندوق‌های خطرپذیر در بورس نمی‌رود، فقط حلقه واسطه بین جریان نوآوری و صنعت می‌شود. هم دنبال این نیستم صندوق خطرپذیرمان در بورس برود. با ۱۰ میلیارد تومان (کمترین مقداری که با آن می‌توان یک صندوق سرمایه‌گذای جسورانه تأسیس کرد) صندوق تأسیس کردیم. پس از جمع شدن منابع مالی کمیته‌های مختلف بررسی می‌کند که آیا ایده مصرف شده قابلیت سرمایه‌گذاری دارد یا خیر. اگر قابلیت سرمایه‌گذاری داشت سرمایه به آن تخصیص پیدا می‌کند و طرح به صورت پایلوت اجرا می‌شود.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با اشاره به وضعیت حال حاضر اقتصاد ایران، گفت: چینی‌ها گفتند ما نمی‌توانیم با شما کار کنیم. هشت شخص چینی را برای پروژه‌هایمان شناسایی و دعوت کردیم که در بهره برداری پروژه‌های ما نظارت داشته باشند و این افراد هنوز هم در ایران حضور دارند.

وی یادآور شد: با اینکه چینی‌ها از ما طلب دارند ولی با این حال با ما کار نمی‌کند. اگر شرایط به صورت دو سال قبل پیش می‌رفت، گروه ما می‌توانست تحولات مثبت زیادی داشته باشد؛ هر چند که در حال حاضر نیز تحولات مثبتی داریم ولی محدودیت‌های بین‌المللی قوی بر ما اعمال شده است.

اعصاری ادامه داد: در نشست‌های مختلف راه‌حل‌های مختلفی ایجاد می‌کنیم و برای خودمان spv های کوچک ایجاد کرده‌ایم تا مشکلات نقل و انتقال پول را حل کنیم.

مدیرعامل سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات افزود: در حال حاضر شرایط طوری شده که باید سعی کنیم شرایط موجود را در گروه‌مان حفظ کنیم. اگر شرایط موجود حفظ شود بسیار خوب است، در نتیجه در شرایط فعلی به توسعه نگاه نمی‌کنیم بلکه به پایداری شرایط موجود نگاه می‌کنیم.

وی با اشاره به صورت‌های مالی شرکت و سودهای تخصیصی هر سهم، گفت: معدن گل‌گهر ۱۵ تا ۱۶ میلیون تن کنسانتره تولید می‌کند. همچنین تولید ۱۲ میلیون تن گندله دارد چادرملو هم چنین تولیدی دارد.

اعصاری ادامه داد: فولاد مبارکه خط مقدم تولید فولاد است و به تنهایی ۵۰ درصد فولاد کشور را تولید می‌کند. در حال حاضر هشت میلیون تولید دارد که اگر برایشان مشکلی پیش آید، در تولید فولاد به مشکلات اساسی برخواهیم خورد؛ در نتیجه وزارت صنعت باید برای آنها تسهیلاتی قائل شود.

وی با اشاره به معادن زغال سنگ طبس نیز گفت: ۵۱ درصد سهام کارخانه کک سازی طبس که در سال ۱۳۹۰ احداث شد متعلق به توسعه معادن و فلزات است و در آن زمان با ۳۲ میلیارد تومان سرمایه به ثبت رسید.

مدیرعامل سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات توضیح داد: شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با سرمایه اولیه یک میلیارد تومان تأسیس و در سال ۱۳۷۷ در بورس پذیرفته شد. حفظ و ارتقای ثروت سهامداران برای ما مهمترین اصل است. سعی می‌کنیم در صنایعی که دارای مزیت رقابتی است سرمایه گذاری کنیم و رضایت سهامداران را داشته باشیم.

وی ادامه داد: دارایی‌های شرکت در سال اخیر افزایش و بدهی‌ها کاهش داشته است. با توجه به صورت‌های مالی، سود عملیاتی و سود خالص هر سهم رشد داشته است. همچنین ارزش خالص دارایی شرکت در سال اخیر روند صعودی را نشان می‌دهد.

اعصاری با اشاره به پرتفوی بورسی شرکت گفت: ما در شرکت چادرملو ۱۷ درصد سهام داریم که از جمله تولیدات آن ۱۰ میلیون تن کنسانتره در پنج خط تولید است. همچنین ۲۰ درصد از سهم سنگ آهن گهر زمین که بزرگترین معدن خاورمیانه است به ما تعلق دارد. نماینده معادن و فلزات در گل گهر و چادرملو مدیرعامل این دو شرکت است و در نتیجه علیرغم مقدار سهام‌مان نفوذ مناسبی از طریق نماینده‌مان بر این شرکت‌ها داریم.

مدیرعامل سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات با اشاره به وضعیت اقتصادی حال حاضر گفت: وقتی ما محصولات‌مان را صادر می‌کنیم در شرایط فعلی مصرف کننده نهایی به سراغ ما نمی‌آید بلکه یک واسطه محصولات را از ما می‌خرد و این موضوع حاشیه سود ما را پایین می‌آورد؛ هرچند که هنوز حاشیه سود داریم اما احتمال دارد هزینه‌های ارزی افزایش یابد و از طرفی حیات گروه ما به صادرات وابسته است.

وی درباره خرید سرمایه‌گذاری امید که سابقا در کدال منتشر شده بود، گفت: قصد داشتیم سرمایه‌گذاری امید را بخریم اما هر بار مقدار سهمی که قرار بود به ما بفروشند را بالا می‌بردند و ما در نامه مکتوب اعلام کردیم که حاضر به خریداری سهم هستیم. اما در نهایت هنوز این موضوع محقق نشده است. ما حتی در کدال اطلاعیه افزایش سرمایه منتشر کردیم و سپس اعلام کردیم ۶۰۰ میلیارد تومان افزایش سرمایه خواهیم داشت و بعداً با توجه به اتفاقاتی که افتاد گفتیم که اگر سرمایه گذاری امید را بخریم مجوز افزایش سرمایه مربوط به آن را از بورس خواهیم گرفت. اگر سرمایه گذاری امید ما را در آن زمان معطل نمی‌کرد گزینه‌های برای خرید داشتیم.

اعصاری درباره وضعیت تصمیم‌گیری در شرکت‌ها نیز اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت برای مدیران کشور به نوعی به صورت مچ‌گیری شده است. در حال حاضر هر کس مدیر است به او اتهاماتی می‌زند و مثلاً می‌گویند حقوق نجومی دارد. در کل مدیران برای پروژه‌های مختلف نمی‌توانند تصمیمات شجاعانه بگیرند، چرا که تمام مدیران کشور ترسیده‌اند که نکند کاری انجام دهند که اشتباهی صورت گیرد و پرونده‌ای برایشان شکل گیرد. نمی‌خواهم به موضوع واگذاری‌های سازمان خصوصی سازی و چند و چون آن ورود کنم اما بعد از واگذاری‌های صورت گرفته در این سازمان، رئیس سازمان خصوصی سازی تحت فشارهای زیادی است، در حالیکه قسمتی از بودجه سال آینده از بخش واگذاری‌ها دیده شده است.

مدیرعامل سرمایه گذای توسعه معادن و فلزات درباره بازگشت ارز ناشی از صادرات نیز گفت: صادرات برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد. هنوز موضوع پیمان سپاری ارزی وجود دارد ولی ۱۰ درصد ارز حاصل از صادرات را می‌توانیم استفاده کنیم و ۹۰ درصد باید بازگردد. البته تسهیلات خوبی قائل شدند تا بتوانیم قطعات را از محل آن ۹۰ درصد تأمین کنیم. در عین حال باید بگویم زمان سه ماه پیمان‌سپاری ارزی بسیار کم است که در این زمینه نامه‌ای تهیه کردیم که این سه ماه را به شش ماه یا یک سال برسانیم.