:
كمينه:۱۲.۶۲°
بیشینه:۱۳.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
رشد 9 درصدی بودجه عمومی تهران

2 تغییر عمده در رژیم ترافیکی پایتخت، طرح زوج و فرد از سال آینده حذف می‌شود

80 بار ورود رایگان به زوج و فرد در سال، حذف زوج و فرد از تابستان 98
کد خبر: ۱۳۰۸۴۶
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۵:۵۶
اقتصاد گردان - |آزاده کاری|

روز گذشته صحن علنی شورای شهر تهران شاهد دو رویداد مهم بود. ابتدا پیروز حناچی شهردار تهران بودجه سال 98 را تقدیم شورای شهر کرد. بر این اساس، بودجه پیشنهادی سال آینده 18 هزار و 930 میلیارد تومان در نظر گرفته شده که کمتر از 10 درصد نسبت به بودجه سال جاری رشد دارد. در ادامه اعضای شورا لایحه تعیین نرخ عوارض در محدوده مرکزی شهر را مورد بررسی قرار دادند که نام آن به لایحه کاهش آلودگی هوا تغییر پیدا کرد و جزییات آن با هماهنگی کمیسیون‌های حمل و نقل، برنامه و بودجه و معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به تصویب رسید. در جریان بررسی این لایحه اعضا با افزایش ۱۵ درصدی نرخ ورودی طرح ترافیک در سال ۹۸ موافقت کردند. البته جلسه روز گذشته در دو نوبت صبح و عصر ادامه داشت و بررسی لایحه عوارض ارزش افزوده ناشی از طرح‌های توسعه‌ای شهری، لایحه عوارض افزایش ارزش قانونی و ساخت پارکینگ‌های محله‌ای از دیگر مصوبات جلسه روز گذشته شورای شهر بود.

     رشد 9 درصدی بودجه عمومی تهران

شهردار تهران بعد از تقدیم بودجه سال 98 در صحن علنی شورا توضیحاتی در خصوص بودجه ارایه کرد و با بیان اینکه تهران به عنوان پایتخت ایران متأثر از سیاست‌ها و رکود یا رونق اقتصادی است، گفت: رکود و رونق اقتصادی بر اقتصاد شهر و شهرداری تأثیرگذار است و رکود حاکم بر مسکن، افزایش نرخ تورم و ارز و عدم انجام برخی تعهدات به شهرداری در حوزه خدمات و حمل و نقل سبب شده است که منابع شهرداری هم کاهش کمتری از اقتصاد ملی داشته باشد. 
تلاش شد در برنامه جاری در کنار نوسانات ارزی، دیون و ازدحام نیروی انسانی که از مشکلات جدی شهرداری است، بودجه را به خوبی بنویسیم که بر همین اساس شاهد رشد ۹ درصدی بودجه عمومی بودیم. شهردار با اشاره به اینکه سه سال سقف بودجه ثابت نگه داشته شد و این با توجه به اتفاقات اقتصادی، به سختی امکان پذیر است، تصریح کرد: بر این اساس شاهد رشد 8 درصدی هزینه‌ها، 3 درصدی رشد تملک، ۹ درصدی رشد تملک مالی و ۱۱ درصدی رشد بودجه شرکت‌ها در لایحه بودجه ۹۸ هستیم. همچنین شفاف‌سازی منابع حاصله از شرکت‌ها، اتخاذ رویکرد منابع مالی قابل تحقق، تاکید بر انضباط مالی در بودجه، پیش‌بینی ساز و کار لازم برای تحقق بودجه، استفاده از ابزارهای تأمین مالی، همچون اوراق مشارکت و فاینانس از جمله رویکردهای بودجه سال ۹۸ است. حناچی با بیان اینکه پیش‌بینی لازم برای شفافیت مالی انجام شده است، گفت‌: کاهش حداکثری اعتبارات برای هزینه‌های غیر ضرور و غیر مرتبط، پیش‌بینی اعتبارات لازم برای تملک دارایی و سرمایه‌ای و همچنین اولویت‌بندی پروژه‌های عمرانی از جمله اولویت‌های بودجه است. همچنین پیش‌بینی اعتبارات لازم برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام و اولویت‌دار و اتمام پروژه‌ها و همچنین توجه به پروژه‌های محیط زیست، مطالعات اجتماعی، پیش‌بینی اعتبارات حل معضل بافت فرسوده، توجه به ایمنی و توجه به زیر ساخت‌های حمل و نقل عمومی به خصوص ریلی جزو اولویت‌های بودجه سال ۹۸ است. سقف بودجه را ۱۸ هزار و ۹۳۰ میلیارد تومان در نظر گرفته‌ایم و در بخش حمل و نقل عمومی و ریلی شاهد افزایش بودجه هستیم تا بتوانیم وضعیت آلودگی و ترافیک را بهبود ببخشیم.

     80 بار ورود رایگان به زوج و فرد در سال

در ادامه جلسه تعیین نرخ عوارض تردد در محدوده‌های مرکزی و شهر تهران در سال 98 در دستور کار قرار گرفت. محمد علیخانی، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در تشریح این لایحه افزود: شهرداری تهران در این لایحه پیشنهادی، خواستار افزایش ۲۰ درصدی نرخ ورود به محدوده‌های ترافیکی تهران در سال آینده نسبت به امسال شده است. همچنین در مصوبه جدید محدوده زوج و فرد به عنوان رینگ دوم طرح ترافیک در سال آینده منظور می‌شود و نام آن به محدوده کنترل آلودگی هوا تغییر نام می‌یابد. همچنین مالک هر خودرو با پلاک تهران در سال ۹۸ در هر فصل می‌تواند ۲۰ بار به صورت رایگان وارد محدوده زوج و فرد شود. در جریان بررسی این موضوع حجت نظری گفت: در صورت تصویب این موضوع در شورا، شخص فرماندار آن را رد می‌کند و ما نباید همزمان از مردم هم جریمه دریافت کنیم و هم عوارض. اما حسن رسولی، خزانه‌دار شورای شهر در پاسخ به وی گفت: در این خصوص تنها کمیته انطباق مستقر در فرمانداری تصمیم‌گیرنده است. وی ادامه داد: اخذ عوارض و جریمه دو موضوع جداست و طبق قانون هر دو باید دریافت شود.

     حذف زوج و فرد از تابستان 98

محسن پورسیدآقایی معاون ترافیک شهردار تهران نیز برای ارایه توضیحات بیشتر در این باره پشت تریبون شورا حاضر شد و گفت: در فرمانداری تهران جلسه‌ای با حضور فرماندار و نمایندگانی از دادستانی، پلیس راهور، استانداری و شهرداری تهران برگزار شد و آنجا مطرح شد که اخذ عوارض و جریمه برای طرح‌های ترافیکی کاملا قانونی است و باید مر قانون اجرا شود.

بر اساس این لایحه از سال آینده طرح زوج و فرد بطور کلی حذف می‌شود. از تابستان سال آینده طرحی به نام زوج و فرد نخواهیم داشت. شهروندان می‌توانند هر روزی که کار داشتند با انتخاب خودشان به محدوده وارد شوند. در هر فصل ۲۰ روز و جمعا در سال ۸۰ روز می‌توانند وارد محدوده شوند و اگر بخواهند مازاد آن به محدوده بیایند، باید عوارض پرداخت کنند. عوارض در محدوده کنترل آلودگی هوا یا همان طرح زوج و فرد سابق نصف رقم طرح ترافیک است. در واقع از سال آینده شهروندان ۸۰ روز در سال می‌توانند بطور رایگان وارد محدوده کنترل آلودگی هوا شوند. به گفته پورسیدآقایی ساکنان محدوده زوج و فرد به ازای یک ماشین در هر واحد مسکونی می‌توانند به صورت نیم بها وارد محدوده کنترل آلودگی هوا شوند. همچنین در سال آینده میزان تخفیف معاینه فنی برتر از ۲۰ به ۲۵ درصد افزایش خواهد یافت و به شهروندان توصیه می‌کنیم که حتما معاینه فنی برتر بگیرند.

در نهایت کلیات تعیین نرخ عوارض در محدوده‌های مرکزی شهر تهران در سال ۹۸ با ۱۸ رای موافق و ۲ مخالف به تصویب رسید.همچنین اعضای شورای شهر تهران با ۱۶ رای با پیشنهاد افزایش حداکثر ۱۵ درصدی نرخ ورودی طرح ترافیک سال ۹۸ موافقت کردند. بر این اساس سال آینده شهرداری طبق نرخ تورم مجاز به افزایش نرخ تردد در مناطق مرکزی شهر تا سقف 15 درصد است.

     توافق با پلیس راهور

همچنین پورسیدآقایی در حاشیه جلسه شورا در جمع خبرنگاران درباره ابهاماتی که درباره اخذ عوارض از محدوده زوج و فرد وجود دارد، اظهار کرد: ابهامی که در خصوص دریافت عوارض از محدوده زوج و فرد در لایحه سال گذشته وجود داشت، امسال بطور کامل برطرف شده و شهروندان هم عوارض و هم جریمه باید پرداخت کنند، البته با پلیس راهور توافق کرده‌ایم که اگر کسانی که وارد محدوده شده و عوارضشان را پرداخت نکرده‌اند، تا ۳۰ روز مهلت دارند عوارض بدهند و در این صورت جریمه‌شان بخشیده می‌شود. اگر بعد از ۳۰ روز عوارضشان را ندهند، علاوه بر عوارض، جریمه هم می‌شوند. البته همانطور که پورسیدآقایی اشاره کرد، این موضوع از سال آینده اجرایی می‌شود و در سال جاری هنوز تکلیف پرداخت همزمان عوارض و جریمه متخلفان ورود به طرح زوج و فرد به قوت خود باقی است.محمد علیخانی نیز با اشاره به اینکه شنبه شب جلسه‌ای با حضور مسوولان فرمانداری و همچنین شورای شهر تهران و حمل و نقل و ترافیک شهر تهران برگزار شد، توضیح داد: در این جلسه تصمیم درباره اخذ عوارض از طرح زوج و فرد گرفته نشد. به گفته او در این خصوص کمیسیون عمران و نظارت شورای شهر تهران تصمیم‌گیری می‌کنند که بعد از نتیجه نشست مشترک این دو کمیسیون نتیجه را اعلام می‌شود. برخی از دوستان معتقدند چون ۲ ماه از سال باقی مانده، از این موضوع عبور کنیم. محسن پورسیدآقایی نیز در این باره به خبرنگاران گفت: تا زمانی که ابلاغ قانونی در خصوص عدم دریافت عوارض زوج و فرد به شهرداری تهران نشده است، مردم باید عوارض ورود به محدوده را پرداخت کنند. متخلفان فکر نکنند به دلیل ابهام قانون، جرایم‌شان بخشیده می‌شود. بر اساس قانون، هیات تطبیق فرمانداری نمی‌تواند پس از مصوبه شورای شهر تهران وارد شود و درخصوص مصوبات شورا نظر و تصمیم‌گیری کند.

     هر سه ماه گزارش کنید

افشین حبیب‌زاده، عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل در جریان بررسی تعیین نرخ عوارض ورود به محدود مرکزی شهر تهران با ارایه پیشنهادی گفت: امسال تاکنون از سوی معاونت حمل و نقل ترافیک گزارشی با عدد و رقم در خصوص آثار طرح جدید ترافیک بر میزان آلاینده‌ها ارایه نشده است.پیشنهاد می‌دهم، معاونت مکلف باشد به جای هر شش ماه، هر سه ماه گزارش مستندات خود با آمار و رقم و آثار اجرای طرح ترافیک را که مدعی هستیم موجب بهبود آلودگی شده را ارایه کند و شفاف به مردم بگویند که این نرخ عوارض چه اثراتی را داشته است.این پیشنهاد با اکثریت آرای اعضای شورای شهر به تصویب رسید.

     تصویب کلیات لایحه عوارض ساخت پارکینگ

دیگر دستور جلسه روز گذشته شورای شهر تهران بررسی عوارض افزایش ارزش قانونی ناشی از طرح‌های توسعه شهری و ساخت پارکینگ‌های محله‌ای بود. محمد سالاری رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در توضیح این لایحه گفت: با وجود اینکه هرساله ارزش معاملاتی املاک و اراضی شهر تهران در کمیسیون ۶۴ تقویم املاک تعیین می‌شود اما این ضرایب لحاظ نشده و از سال ۹۳-۹۴ به بعد عوارض حوزه شهرسازی هیچ افزایشی پیدا نکرده است. شورای شهر تهران نیز شهرداری تهران را ملزم به ارایه لایحه با اعمال آخرین ضریب دفترچه معاملاتی کرد، ‌بنابراین معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران این لایحه را ارایه داد. سالاری با بیان اینکه این لایحه شامل بخش‌های مختلفی است، اظهار کرد: این لایحه شامل عوارض افزایش ارزش ناشی از تبدیل کاربرد در طرح تفصیلی قدیم به جدید است، یعنی سال ۹۱ که طرح تفصیلی جدید ابلاغ شد، کاربری بسیاری از املاک و اراضی تغییر و افزایش ارزش پیدا کرده است، درنتیجه شهرداری نیز باید عوارض ناشی از اعمال این طرح را دریافت کند. بخشی هم مربوط به بعد از اعلام طرح تفصیلی است، یعنی در طرح تفصیلی جدید، پرونده‌ها در کمیسیون ماده ۵ بررسی شده، تغییر کاربری اتفاق افتاده و ارزش آن افزایش یافته است بنابراین باید عوارض افزایش ارزش برای پیشبرد ماموریت‌ها پرداخته شود.با این مصوبه تمام مصوبات تعیین ارزش هر متر مربع تجاری اداری مسکونی، ارزش بهینه عوارض پارکینگ و تثبیت که در سال‌های  ۸۶ ،۹۲، ۸۳ و ۹۴ تصویب شده بود ابطال و مصوبه جدید جایگزین می‌شود که کلیات این لایحه نیز با رأی اعضای شورای شهر تصوب شد. همچنین بررسی لایحه عوارض ارزش افزوده ناشی از طرح‌های توسعه‌ای شهری در نوبت صبح به اتمام نرسید و تنها یک ماده از ۵ ماده آن به تصویب رسید.

     بدعت در شیوه بررسی لوایح

موضوع جالب توجه جلسه روز گذشته این بود که محسن هاشمی رییس شورای شهر در جریان بررسی لوایح بدون اینکه زحمت خواندن آن را به خود بدهد فقط با ذکر نام ماده و تبصره آن را به رای می‌گذاشت که این کار خلاف رویه شفاف‌سازی است که شورای پنجم در پیش گرفته است. به نظر می‌رسد بعد از برنامه سوم که توسعه شهر تهران که با سرعت زیاد و در عرض 10 روز در شورای شهر بررسی و تصویب شد، ‌سرعت کار برای رییس شورا از اهمیت بیشتری برخوردار است و به همین دلیل گاه حتی به اعضا اجازه طرح سوال در خصوص موضوع مورد بحث را نمی‌دهد.به گفته هاشمی نرخ عوارض شهری باید در ماه جاری تعیین شود و بلافاصله بعد از آن شورا باید وارد بررسی لایحه بودجه شود اما رییس شورا باید به این موضوع توجه کند که تصمیمات شورا اثرات بسزایی بر سرنوشت شهر و شهروندان دارد و باید با دقت بیشتری به جزییات لوایح بپردازد.