:
كمينه:۱۳.۷۳°
بیشینه:۱۵.۷۹°
Updated in: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۱
نفت و مالیات؛ دو بال اصلی درآمدی کشور

سهم نفت از بودجه از ۴۰ به ۶۷ درصد می‌رسد با فروش يك و نيم ميليون بشكه در روز

سهم صندوق توسعه از 34 درصد به 20درصد رسید. با توجه به تحریم‌ها بودجه سال ۹۸ نیز بر مبنای فروش یک و نیم میلیون بشکه نفت در روز بسته شده است
کد خبر: ۱۳۰۸۳۹
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۴:۰۳
اقتصاد گردان - عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۸ مجلس با بیان اینکه ۶۷ درصد بودجه سال آینده وابسته به نفت خواهد بود که این درصد در سال ۹۷ زیر ۴۰ درصد است، گفت: با توجه به تحریم‌ها بودجه سال ۹۸ نیز بر مبنای فروش یک و نیم میلیون بشکه نفت در روز بسته شده است.

سیدعلی ادیانی درخصوص افزایش وابستگی بودجه به نفت طی سال 98، گفت: طبق سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، سیاست‌های کلی نظام و قانون برنامه ششم توسعه کشور باید به تدریج وابستگی بودجه سالانه به نفت کم شود، کاهش وابستگی به نفت یا همان بودجه منهای نفت، به معنای عدم تولید، فروش نفت و تبدیل میعانات گازی به فرآورده‌های مختلف نیست بلکه درآمدهای حاصل از آن را نباید خرج هزینه‌های جاری کشور کرد.

نماینده مردم قائم شهر، سوادکوه و جویبار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سال 98 به دلیل تحریم‌ها وابستگی بودجه به نفت بیشتر شده است، افزود: به حسب آمارهای موجود حدود 67 درصد بودجه سال آینده مستقیم و غیرمستقیم وابسته به نفت خواهد بود، این درصد در سال 97 زیر 40 درصد است.

   نفت و مالیات؛ دو بال اصلی درآمدی کشور

وی گفت: نفت و مالیات دو بال اصلی درآمدی کشور هستند هرچند نمی‌توان چندان روی بودجه‌ها و درآمدهای مالیاتی حساب باز کرد و حداکثر بتوان به روال سال جاری یا نهایتا حدود 11 درصد افزایش درآمد از این محل داشته باشیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه با توجه به تحریم‌ها بودجه سال 98 نیز به سختی بر مبنای فروش یک و نیم میلیون بشکه نفت در روز با مبلغ 54 دلار بسته شده است، اضافه کرد: بودجه سال 98 چندان قابل تحلیل، تدوین نشده است چراکه در شرایط طبیعی قرار نداریم و تحریم‌ها جنگ اقتصادی به راه انداخته‌اند.

   سهم صندوق توسعه از 34 درصد به 20درصد رسیده

عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال 98 مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: به‌یقین برای تامین کالاهای اساسی، پرداخت حقوق و مجموعه پاداش بازنشستگان، حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و مددجویان تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ه)، پرداخت یارانه‌های ماهانه 45 هزار تومان و بسیاری از مسائل دیگر به منابع مالی نیاز داریم این منابع مالی صرفا مالیات و نفت است به همین دلیل سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی از 34 درصد به 20درصد رسیده است