:
كمينه:۷.۷۹°
بیشینه:۹.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
18 عيار 366 هزار تومان معامله شد

بازگشت نرخ هاي ارز، سكه و طلا بعد از چهار روز كاهش، هشدار دوباره بانک مرکزی به عدم بازگشت ارز صادراتي

نرخ لحظه اي سامانه سنا نشان داد كه دلار با 650 تومان افزايش به 11 هزار و 650 تومان رسيده است. همچنين نرخ يورو نيز به 13 هزار و 700 تومان رسيده كه با افزايش نسبت به روز يكشنبه مواجه شده است. در صرافي هاي ملي و بانكي نيز نرخ دلار معادل 11400 تومان فروش رفت و 11300 تومان خريداري شد. همچنين نرخ فروش يورو 11500 تومان و نرخ خريد 11400 تومان اعلام شد. در بازار معاملات نقدي و بازار آزاد نيز دلار 11800 تومان معامله شده است
کد خبر: ۱۳۰۸۰۷
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۸
اقتصاد گردان – محسن شمشيري
بانك مركزي در اطلاعيه مورخ 15 بهمن 97 بار ديگر اعلام كرد كه حسب تکالیف محوله به این بانک در مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی کشور در مورد صادرکنندگانی که نسبت به برگرداندن ارز خود اقدام نکرده اند، بانک مرکزی مجدداً به آن دسته از صادرکنندگان تاکید می کند که درصورت عدم اقدام و تعیین تکلیف نحوه بازگرداندن ارز ناشی از صادرات خود به چرخه اقتصاد، این بانک اقدامات قانونی پیش بینی شده برای آنها را به مرحله اجرا خواهد گذاشت.

 بانک مرکزی اعلام کرد، در راستای اجرای مصوبات شورای عالی هماهنگی اقتصادی، جلسات متعدد با تولیدکنندگان و صادرکنندگان در جهت برگشت ارز حاصل از صادرات برگزار کرده است.
در این جلسات ضمن مذاکرات مستقیم و دریافت اسناد و مدارک صادرکنندگان، تفاهمات بسیار خوبی در جهت تعیین تکلیف ارز ناشی از صادرات آنها طی ده ماهه گذشته و نیز میزان عرضه ارز حاصل از صادرات برای ماه های آتی صورت گرفته است و در همین راستا به منظور تسهیل و تسریع در تامین نیازهای ارزی واردات بخش های تولیدی، نهایت مساعدت با آنها صورت گرفته است.
بر اساس تفاهمات انجام گرفته روند عرضه ارز صادرکنندگان در سامانه نیما و سنا به تدریج رو به افزایش نهاده است و لذا بانک مرکزی ضمن تاکید مجدد بر حمایت از تولید و صادرات کشور از آن دسته از صادرکنندگان که در راستای منافع و مصالح ملی، اقدام به برگرداندن ارز صادراتی خود به چرخه اقتصاد کشور اقدام می کنند، قدرانی می کند.

نرخ ارز و سكه و طلا 

پس از چهار روز كاهش نرخ هاي ارز و سكه و طلا در بازار طي روزهاي پنج شنبه تا يك شنبه كه به خاطر اثر رواني ايجاد كانال مالي ايران و اروپا با افت مواجه شده بود، روز دوشنبه 15 بهمن 97، بار ديگر نرخ ارز و طلا و سكه روند صعودي به خود گرفت و به جاي قبلي خود بازگشت.
 نرخ لحظه اي سامانه سنا نشان داد كه دلار  با 650 تومان  افزايش به  11 هزار و 650 تومان رسيده است. همچنين نرخ يورو نيز به  13 هزار و 700 تومان رسيده كه با افزايش نسبت به روز يكشنبه مواجه شده است. در صرافي هاي ملي و بانكي نيز نرخ دلار معادل 11400 تومان فروش رفت و 11300 تومان خريداري شد. همچنين نرخ  فروش يورو 11500 تومان و نرخ خريد 11400 تومان اعلام شد. در بازار معاملات نقدي و بازار آزاد نيز دلار 11800 تومان معامله شده است. در بازار صرافي هاي منطقه از جمله هرات نيز نرخ دلار حدود 11460 داد و ستد شد.  
همچنين بر اساس قيمتهاي سامانه سنا كه ميانگين نرخ هاي ارز در روز يك شنبه را اعلام كرده   قيمت دلار 11 هزار و 489 تومان، يورو 13 هزار و 477 تومان، پوند 14 هزار و 889 تومان، يوان 1هزار و 750 تومان، لير تركيه 2280 و درهم امارات 3178 تومان اعلام شده است. براين اساس روز يكشنبه نرخ دلار نرخ ارزها با تغييراتي مواجه شده و از جمله نرخ دلار رو به افزايش گذاشته است. 
در جریان معاملات روز دوشنبه 15 بهمن ۹۷، با توجه به اعلام نرخ اونس جهاني 1310 دلاري در روز دو شنبه، و نرخ دلار به 11800 تومان، قيمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، به  ۴ میلیون و 220 هزار تومان رسيده كه نشان دهنده افزايش 135 هزار توماني است.  نیم سکه ۲ میلیون و 250 هزار تومان، سکه ربع یک  میلیون و ۳9۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۷۵۰ هزار تومان اعلام شد كه با افزايش نسبي همراه بوده است و از جمله ربع سكه حدود 40 هزار تومان افزايش داشته است. همچنين هر طلای ۱۸ عیار با 9 هزار تومان افزايش 366 هزار و 100 تومان و مظنه 1 ميليون و 586 هزار تومان، اعلام شده است. 

نرخ رسمی ۲۷ ارز کاهش یافت

از سوي ديگر، بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را اعلام کرد که براساس آن قیمت ۱۱ ارز نسبت به روز یکشنبه افزایش و قیمت ۲۷ واحد پولی دیگر از جمله یورو و پوند کاهش یافت. نرخ ۹ ارز دیگر مانند دلار نیز ثابت بود. هر دلار آمریکا ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس با ۱۹ ریال کاهش ۵۴ هزار و ۹۱۸ ریال و هر یورو نیز با ۴۲ ریال افت ۴۸ هزار و ۷۱ ریال ارزش‌گذاری شد. 
مبادله روزانه بیش از ۱۰ میلیون دلار رمز ارز در ایران
همچنين رییس انجمن بلاک‌چین با تایید ادعای مبادله روزانه بیشتر از ۱۰ میلیون دلار رمز ارز در کشور گفت: اطلاعات دقیقی از میزان مبادلات وجود ندارد، اما حجم تراکنش‌های بازار رمز ارز بیشتر از ۱۰ میلیون دلار است.
سهیل نیکزاد، عضو هیات مدیره انجمن بلاک‌چین ایران در سخنرانی مراسم افتتاحیه هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت با محوریت انقلاب بلاک‌چین عنوان کرد، در ایران روزانه ۱۰ میلیون دلار تراکنش مالی به‌ وسیله ارز رمزنگار بیت‌کوین انجام می‌شود که این ادعا صحبت‌های مختلفی را در جهت تایید و تکذیب از سوی کارشناسان بانکی به دنبال داشت و برخی کارشناسان اعتقاد دارند، این حجم از تراکنش به دلیل ورود تجار بزرگ کشور برای دور زدن تحریم و پرداخت هزینه محموله‌های تجاری با رمز ارزها از جمله بیت کوین است  که باعث شده تا حجم مبادلات در ایران رشد بسیار زیادی داشته باشد؛ در همین راستا برای بررسی این موضوع با رییس انجمن بلاک‌چین ایران و یکی از فعالان حوزه ارزهای رمزنگاری شده در ایران گفتگویی داشتیم.
سپهر محمدی، رییس انجمن بلاک‌چین ایران در گفتگو با ایبِنا درباره میزان برآورد انجام شده از معاملات ارزهای رمزنگار در ایران گفت: با توجه به فیلترینگ و در دسترس نبودن اطلاعات بسیاری از صرافی‌های رمز ارز در ایران، آمار شفاف و دقیقی در حوزه معاملات بیت کوین و ارزهای رمزنگار وجود ندارد اما بررسی انجام شده در حوزه معاملات رمز ارز توسط انجمن بلاک‌چین مبلغی در حدود ۱۰ میلیون دلار به صورت روزانه و حتی بیشتر از این مقدار است.
وی افزود: این تراکنش‌ها تراکنش‌هایی هستند که ایرانیان به صورت فرامرزی انجام می‌دهند؛ در واقع این مبادلات و تراکنش‌ها خرید و فروش‌های داخل ایران نیست و از مرز عبور می‌کنند، بدین معنا که یک طرف تراکنش در ایران و طرف دیگر تراکنش در نقطه‌ای دیگر از جهان مانند تراکنش از ایران به ترکیه و تراکنش از ایران به امارت متحده عربی است.
یک کارشناس حوزه ارزهای رمزنگار نیز درباره حجم مبادلات بیت کوین و رمز ارزها در ایران به خبرنگار ایبِنا گفت: بیت کوین، اتریوم، بیت کوین کش، لایت کوین و ریپل بیشترین سهم از بازار مبادلات ارزهای رمزنگار در ایران را  دارند که بیت کوین، بیت کوین کش و  اتریوم سهم بیشتری از مبادلات منطقه‌ای را به خود اختصاص داند چرا که میزان مقبولیت آنها بیشتر است؛ حجم تراکنش‌های بازار رمز ارز و به خصوص بیت کوین بعد از افت قیمت و با توجه به افزایش تحریم‌های آمریکا در حوزه مبادلات مالی  در ایران افزایش بسیار زیادی داشته و برخی از تجار برای واردات و خرید محوله‌های تجاری از رمز ارزها استفاده می‌کنند که در گذشته این پدیده وجود داشته اما صرفا در حال حاضر میزان مبادلات رشد چشمگیری داشته و در حال رشد است.