:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۸.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
رییس کل بیمه مرکزی اعلام کرد

بخشودگی ۱۰۰درصدی جرایم بیمه ثالث تمامی وسایل نقلیه تا پایان بهمن، تردد 36 ميليون موتور و خودرو در كشور

رییس کل بیمه مرکزی در نشست خبری از بخشودگی ١٠٠ درصدی جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث تمامی وسایل نقلیه تا پایان بهمن ماه خبر داد و افزود: تا ۳۰ بهمن ماه، دارندگان وسایل نقلیه ای که فاقد بیمه نامه هستند می توانند با خرید بیمه نامه از بخشودگی مربوط به تاخیر در تهیه بیمه نامه برخوردار شوند
کد خبر: ۱۳۰۸۰۵
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۵
اقتصاد گردان - این بخشودگی برای دارندگان موتور سیکلت ها و ادوات کشاورزی به مدت ۶ ماه ادامه دارد و برای ماشین‌آلات کشاورزی ۳۰ درصد است. بیمه گذاران می توانند از طریق سامانه گویای تلفنی ۱۲۳۴۲ از نرخ حق بیمه نامه شخص ثالث خودروی خود با خبر شوند.
غلامرضا سلیمانی امیری رییس کل بیمه مرکزی صبح دوشنبه در نشستی خبری با خبرنگاران با اشاره به اینکه ٢٠ درصد از خسارت شخص ثالث غیرواقعی است یا مدارک کافی برای آن وجود ندارد، اظهار داشت: ٢٠ درصد از خسارات پرداختی مستندات کافی ندارد و کنترل کافی از سوی شرکت های بیمه انجام نمی شود و در تلاش هستیم تا از رقم ٢ هزار میلیارد تومان خسارت پرداختی در این مورد کم کنیم.
وی با بیان اینکه باید نسبت خسارت غیرواقعی را کاهش دهیم، ادامه داد: اگر بیمه ثالث راننده محور شود، بخشی از این خسارت ها کاهش خواهد یافت. رییس شورای عالی بیمه درباره ادغام شرکت های بیمه نظامی گفت: ما برنامه ای برای ادغام نمی توانیم داشته باشیم، بلکه وظیفه ما حمایت از بیمه گذاران هستیم. سلیمانی خاطرنشان کرد که سهامداران شرکت های بیمه درباره ادغام شرکت ها تصمیم می گیرند و اگر نظرمشورتی از بیمه مرکزی بخواهند، به آنها مشورت خواهیم داد.
سلیمانی درباره عقب بودن ٢٦ درصدی نرخ حق بیمه شخص ثالث گفت: طبیعی است که معمولا آخر سال هم نرخ حق بیمه ثالث و هم بحث مبلغ دیه از طریق قوه قضاییه اعلام می شود و ما در پایان اسفندماه در شورایعالی بیمه حق بیمه را تعیین می کنیم.ضریب خسارت بیمه ثالث بیش از ١٠٠ درصد است که باید اصلاح شود. 
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اصلاح آیین نامه شماره ٦٠ بیمه درباره سرمایه گذاری اظهار داشت: به دلیل اینکه تورم بالاست و نرخ سود بانکی کمتر از آن است و شرکت های بیمه مجاز به سرمایه گذاری های مختلف هستند، به نحوی این آیین نامه را اصلاح کنیم تا پرتفوی سرمایه گذاری داشته باشند و در زمان بروز خسارت به مشکل برخورد نکنند.
رییس کل بیمه مرکزی درباره نحوه ارزیابی پُرخطر بودن یک خودرو كه دارای چهار راننده مختلف در یک خانواده است، اظهار داشت: قانون بیمه ها را مکلف کرده که بیمه ثالث براساس ویژگی های مختلف صادر شود. یکی از روش های کاهش خسارت های غیرواقعی راننده محور کردن بیمه ثالث است.
رییس شورای‌عالی بیمه خاطرنشان کرد در حال حاضر برای خودرو بیمه نامه صادر می شود ولی قانون جدید می گوید با همکاری نیروی انتظامی، شاخص های مهم برای رانندگی را در نظر گرفته و رانندگان پُرخطر را از کم خطر تفکیک کنیم.  در حال حاضر تا ٧٠ درصد از حق بیمه ثالث را برای راننده ها تخفیف می دهیم که رقم بسیار بالایی است.
وی درباره استقرار یک گروه ویژه در بیمه ایران و زیان انباشته ٦ هزار میلیارد تومانی در این شرکت گفت: یکی از وظایف بیمه مرکزی نظارت بر تمامی شرکت هاست. ما اطلاعات زیادی را از شرکت ها می گیریم و گاهی در قالب گروه های بازرسی در شرکت ها مستقر می شویم.
سلیمانی ادامه داد: سازمان بازرسی کل کشور نیز طبق قانون می تواند بازرسی های مختلفی داشته باشد. بیمه ایران سهمی ٣٣ درصدی از بازار بیمه کشور را در اختیار دارد و برنامه هایی برای کاهش زیان انباشته دارند و هیات مدیره آن شرکت بزودی این برنامه ها را اعلام خواهد کرد. ارتباط بیمه مرکزی با سازمان های نظارتی ارتباط تنگاتنگی است و اطلاعات را در اختیار آنها قرار می دهیم.
سلیمانی نظارت را جزو حقوق قانونی نهادهای نظارتی دانست و افزود: در سراسر جهان در بحث بیمه ای خلاف ها و سوانح ساختگی را داریم و در ایران نیز این موضوع وجود دارد. 
36 ميليون خودرو و موتور 
رییس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه اطلاعات دوره ای بررسی می شود، گفت: ٣٦ میلیون انواع وسایل موتوری در کشور وجود دارد و تلاش داریم تا تخلفات را به حداقل برسانیم.
وی درباره اولتیماتوم به ١٣ شرکت بیمه ای با توانگری سطح پایین گفت: ما صورت های مالی و توانگری شرکت های بیمه را تحت نظارت داریم ولی اولتیماتوم دادن و بحرانی توصیف کردن شرایط وجود ندارد. ما در کمیته صیانت از شرکت های بیمه برنامه های شرکت ها را بررسی می کنیم.

همکاری ١٣ شرکت بیمه اتکایی خارجی با ایران

وی افزود: ١٣ شرکت اتکایی از کشورهای مختلف که ارتباطی با آمریکا ندارند با ایران همکاری دارند زیرا بازار ایران جذاب است. یک میلیارد دلار پیش از این از دولت برای پوشش های بیمه اتکایی در زمان تحریم تصویب شده بود که ما درخواست افزایش آن به ١.٢ میلیارد دلار را به کمیته ویژه تحریم داده ایم.
رییس کل بیمه مرکزی بر لزوم اصلاح ضریب خسارت بیمه تکمیلی نیز تاکید کرد و گفت: هم باید بخشی از پرداختی های مردم بابت درمان بازگردانده شود و هم شرکت ها توان جبران خسارت را داشته باشند.
سلیمانی تصریح کرد: دریافت حق بیمه پایین بابت حق بیمه تکمیلی درمان هنر نیست و بدنبال تعیین سقف و کف برای حق بیمه و خسارت ها هستیم و امیدواریم تا قبل از پایان سال ٩٨ این موضوع حل شود.
وی درباره بهادار کردن اوراق ریسک گفت: دستورالعمل این موضوع آماده شده و مجوز آن را از بورس گرفته ایم ولی باید مجوز دیگری را از دولت بگیریم. وی با بیان اینکه تبصره مورد نظر برای اجرای این موضوع در کمیسیون اقتصادی مجلس تصویب شده است، افزود: امیدوار هستیم که با تصویب این تبصره در صحن علنی مجلس از سال آینده بتوانیم این اوراق را منتشر کنیم.
وی درباره همکاری با بانک مرکزی درباره خسارت های ارزی اظهار داشت: وقتی خسارتی ارزی وارد می شود بخشی را که حق بیمه ارزی گرفتیم، خودمان پرداخت می کنیم ولی اگر در این زمینه کسری داشتیم، می توانیم با نرخ سامانه نیما ارز مورد نیاز را تامین و خسارت را پرداخت کنیم.
رییس کل بیمه مرکزی درباره همکاری های اتکایی اظهار داشت: برخی از شرکت های بیمه اتکایی قراردادهای خود را با شرکت های ایرانی قطع کردند ولی ریسک آنها پوشش داده شده و بیمه مرکزی پوشش های اتکایی را در اختیار این شرکت ها قرار داده است.
تعیین نرخ های کف و سقف برای بیمه تکمیلی
رئیس کل بیمه مرکزی گفت: با هدف کاهش ضریب خسارت در رشته بیمه تکمیلی درمان، نرخ های کف و سقف برای آن تعیین می شود. ضریب خسارت در رشته درمان بالاتر از حد معمول (نرمال) است هرچند که میزان آن در شرکت های مختلف فرق می کند.
وی با تاکید بر اینکه وضعیت بیمه تکمیلی درمان باید اصلاح شود، اظهار داشت: نرخ ها باید به گونه ای باشد که هم وقتی مردم به مراکز درمانی مراجعه می کنند، پوشش مناسبی دریافت کنند و هم شرکت های بیمه در پرداخت خسارت ها با مشکل مواجه نشوند.
رئیس کل بیمه مرکزی تصریح کرد: متاسفانه برخی شرکت های بیمه نرخ های خیلی پایینی برای بیمه های درمان به بیمه گذاران می دهند تا پرتفوی بیمه تکمیلی درمان را بگیرند؛ این در حالی است که نرخ پایین دادن و در مناقصه برنده شدن برای شرکت های بیمه گر خبر خوبی نیست و به طور حتم در زمان پرداخت خسارت با مشکل مواجه می شوند.
وی تاکید کرد: اکنون بیمه مرکزی کار کارشناسی در این رشته را در دستور کار قرار داده و در حال تهیه بسته ای است تا شرکت ها، حداقل ها را در این رشته رعایت کنند؛ البته سقف نرخ ها را هم تعریف می کنیم.

نرخ بیمه شخص ثالث باید واقعی شود
رئیس کل بیمه مرکزی در پاسخ پرسش دیگر ایرنا درباره تغییر نرخ های بیمه شخص ثالث برای سال آینده با توجه به افزایش قیمت خودرو اظهار داشت: نرخ های بیمه شخص ثالث اسفند ماه امسال در شورای عالی بیمه بررسی می شود و با توجه به شرایط پیش آمده، نرخ ها را تصویب خواهیم کرد.
سلیمانی با اعلام اینکه ضریب خسارت در رشته شخص ثالث بالای 100 درصد است که باید رفع شود، گفت: این رشته باید کنترل شود تا شرکت ها در پرداخت خسارت با مشکل مواجه نشوند.
رئیس کل بیمه مرکزی با ارایه آماری از عملکرد صنعت بیمه در چهار دهه گذشته گفت: در این مدت رشد خوبی در بخش بیمه ای داشته ایم؛ برای نمونه در سال 57 حق بیمه تولیدی که صنعت بیمه کشور داشت 2.7 میلیارد تومان بود که در سال 96 به 34 هزار و 500 میلیارد تومان رسیده است که رشد متوسط 27 درصدی داشته است.
وی افزود: در بخش خسارت هم در سال 50 رشد خسارت 20 درصد بود که سال 96 به طور متوسط 27 درصد داشتیم؛ یعنی رشد پرداخت خسارت بیش از حق بیمه تولیدی بوده است و شرکت های بیمه خدمات بیشتری ارایه کرده اند.
وی افزود: البته این امر نشان می دهد شرکت های بیمه ای در ایران سودده نیستند و باید اصلاحاتی رخ دهد که اینها سود بیشتری داشته باشند؛ زیرا در همه جای دنیا شرکت های بیمه سودآوری بالا دارند و همپای بانک ها سود می دهند.تا سال 59 ضریب نفوذ بیمه نیم درصد بوده که پارسال به 2.3 درصد رسید.