:
كمينه:۱۸.۷۳°
بیشینه:۱۸.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶

دلار از چهارشنبه تا شنبه با 750 تومان كاهش 6 درصد افت كرد، كاهش نرخ دلار علت افت قیمت ها در بازار طلا و سكه

به دنبال راه اندازي كانال مالي ايران و اروپا، نرخ دلار روز شنبه 13 بهمن 97 با 450 تومان كاهش نسبت به روز پنج شنبه به 11800 تومان رسيد. براين اساس، با توجه به كاهش 300 توماني روز پنج شنبه و 450 توماني روز پنج شنبه، از چهارشنبه 10 بهمن تا روز شنبه 13 بهمن 97، نرخ دلار نقدي روي هم 750 تومان كاهش يافته و از 12300 به 11550 تومان رسيده و البته برخي فعالان بازار نرخ دلار نقدي را 11800 تومان اعلام كرده اند
کد خبر: ۱۳۰۶۶۴
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۷
اقتصاد گردان  – احسان شمشيري- 

روز شنبه نرخ لحظه اي دلار در سامانه سنا نيز 11هزار و 400 تومان و يورو 13 هزار و500 تومان اعلام شد  سامانه سنا نرخ هاي ميانگين روز پنج شنبه را براي دلار آمريكا 12 هزار و 21 تومان، يورو 14 هزار و 47 تومان، درهم 3 هزار و 304 تومان ، يوان 1هزار و 815 تومان  و پوند 15 هزار و 750 تومان، لير تركيه 2276 تومان اعلام كرد. 
در صرافي ملي و صرافي هاي بانكي نيز دلار 11550 و يورو 13700 تومان اعلام شده است. در بازار طلا نيز به دنبال اعلام اونس جهاني طلا در سطح 1318 دلار و همچنين نرخ دلار نقدي 11550 تومان در بازار تهران، نرخ طلا و سكه نيز كاهش يافت. 
هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، روز شنبه 13 بهمن ۹۷ به ۴ میلیون و 75 هزار تومان کاهش یافت اين در حاليست كه قیمت هر قطعه سکه بهار آزادی در روز پنج شنبه در محدوده ۴ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان بود.
همچنین قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و 30 هزار تومان، نیم سکه ۲ میلیون و ۲5۰ هزار تومان، ربع سکه ۱ میلیون و ۳60 هزار تومان و سکه یک گرمی ۷50هزار تومان معامله شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۳66 هزار تومان و مظنه مثقال 17 عيار 1 ميليون و 583 هزار تومان  قیمتگذاری شد.

كاهش دلار علت اصلی ریزش قیمت ها در بازار طلا

قیمت سکه در بازار آزاد نسبت به هفته قبل کاهش یافته است و  کشتی آرای رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر، علت اصلی کاهش قیمت ها در بازار طلا و سکه را کاهش قیمت ارز می داند.
محمد کشتی آرای  درباره وضعیت بازار طلا و سکه در روز  شنبه اظهار داشت: قیمت ها در بازار کاهش چشم گیری نسبت به هفته قبل داشته است. وی از کاهش تقاضا برای خرید طلا و سکه همزمان با کاهش قیمت ها در این بازار خبر داد و گفت: هر زمان قیمت ها در بازار نزولی باشد، تقاضا برای خرید کم می شود.
رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر تاکید دارد که قیمت جهانی طلا افزایش یافته است ولی به دلیل کاهش قیمت ارز در بازار آزاد، قیمت طلا و سکه سیر نزولی را پیش گرفته اند.
گفتنی است، صرافی‌های بانک ها قیمت دلار را با کاهش نسبت به نرخ پایانی روز پنجشنبه، 11 هزار و 550 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت 11 هزار و 450 تومان خریداری می‌کنند.
قیمت فروش یورو نیز در صرافی‌های بانک ها، 13 هزار و 700 تومان اعلام شده است قیمت خرید یورو  نیز در این صرافی‌ها 13 هزار و 600 تومان است.
در اين رابطه عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با کارآمد خواندن سیاست‌های دولت در کاهش نوسان ارزی در بازار، گفت:تعامل دولت و مجلس به کارآمدی هرچه بیشتر سیاست‌های بانک مرکزی کمک کرد.
هادی قوامی عضو شوراي سابق پول و اعتبار با اشاره به وضعیت بازار ارز در روزهای اخیر، گفت: اکنون تقریبا نوسان کمی در بازار ارز وجود دارد که البته حاصل مدیریت کارآمد بانک مرکزی و تصمیمات دولت و مجلس در این حوزه است.
نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تعامل دولت و مجلس در خصوص مسائل مختلف اعم از بودجه و همچنین مسائل مربوط به واردات و صادرات می تواند در به حداقل رساندن نوسانات و تقریبا کارآمد سازی مدیریت بانک مرکزی کمک کند، افزود: در حال حاضر دولت باید با محدودسازی یا به صفر رساندن واردات بدون انتقال ارز، بازار را کنترل کرده و واردات کالاهای اساسی و دارو را با دقت بیشتری انجام دهد تا به این ترتیب ساماندهی بازار رخ دهد.
قوامی با تاکید بر اینکه ارز دولتی باید به دست تولید کننده واقعی برسد، تصریح کرد: این نوع سیاست به مدیریت تقاضای ارز انجامیده و می تواند کمک کننده سازماندهی بازار باشد. وی با بیان اینکه در ارتباط با واردات کالاهای اساسی نیز باید سیاست ها تغییر کند، گفت: اگر ما در حمایت های معیشتی با کمبود تولید در داخل مواجه هستیم باید حمایت ها را به سمت تولیدکننده هدایت کنیم تا به این وسیله ضمن بی نیازی از واردات فاصله میان تولید و مصرف را از میان برداریم که در این حوزه کاهش تقاضای ارز نیز رخ می دهد و محدودیت های بانک مرکزی را برای انتقال یا تخصیص ارز کاهش می دهد.
این نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر اینکه یک سری سیاست های می تواند به بانک مرکزی کمک کند تا بازار ارز با ثبات تر شده و نیازهای کشور بر اساس اولویت ها تامین شود، تصریح کرد: البته تشویق به یک سری صادراتی که منتهی به انتقال ارز به داخل می شود و صادرکنندگانی که در این وضعیت نقش موثری دارند تا ارز حاصل از صادرات را به نیازهای واقعی اختصاص داده و مازاد آن را در اختیار سامانه نیما بگذارد نیز در ساماندهی ارزی مهم هستند.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی یادآور شد: ساماندهی ارزی در بازار نیازمند مجموعه اقداماتی است که باید از سوی مردم، صادرکنندگان، دولت و مجلس انجام شود.
پیش‌بینی بازگشت دلار به کانال ۱۰ هزار
همچنين مجیدرضا حریری نایب رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران وچین با اشاره به ایجاد سازوکار مالی ایران و اروپا اینس تکس گفت:هر رخنه‌ای در دیوار تحریم ترامپ موفقیت است و پیش‌بینی می‌کنم دلار به کانال ۱۰ هزار تومان بازگردد.
وي درباره سازوکار مالی ویژه اروپا با ایران موسوم به INSTEX (اینس‌تکس) گفت: هر نوع گشایش و رخنه ای در دیوار تحریمی که دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا برای ایران طراحی کرده، یک موفقیت محسوب می شود.
وی با اشاره به مسائل واقعی تجاری، مشکلات داد و ستدها و نقل و انتقالات بانکی گفت: این ساز و کار از نظر روانی نیز بر بازار تاثیر مثبت خواهد گذاشت. نایب رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین تصریح کرد: ساز و کار تعریف شده «اینس تکس» که بیشتر نوعی شرکت حسابداری و هابی برای تسویه و مبادله است، حتی اگر بخواهد در سطح غذا و داور با ایران کار کند، گامی به جلو محسوب می شود زیرا کشورهای اروپایی طی هشت ماه گذشته حتی یک قدم در این راستا برنداشته بودند.
حریری اعلامیه ثبت اینس تکس در فرانسه را که مدیری آلمانی دارد و انگلیسی ها بر روند آن نظارت دارند سیاسی توصیف کرد و افزود: با این حال از نظر تکنیکال، راه های قابلیت تعمیم این ساز و کار به سایر صندوق های اختصاصی دیگر کشورها وجود دارد.
عضو اتاق بازرگانی تاکید کرد: اگر بتوانیم حلقه ای از صندوق های اختصاصی دیگر کشورها به ساز و کار «اینس تکس» اروپا تشکیل دهیم، به طور حتم شرایط کشور نسبت به چند ماه اخیر بسیار بهتر خواهد شد.
وی با طرح این سوال که در حال حاضر موضوع اصلی این است که با این ساز و کار، تجارت درباره کالاهایی که تحت تحریم یکجانبه آمریکا قرار دارند، چگونه خواهد بود، اظهار داشت: انتظار اصلی ما این بود که اروپایی ها به صراحت موضع خود را درباره تجارت کالاهایی که مشمول تحریم آمریکا هستند، اعلام کنند. اگر با این ساز و کار نیز نتوان تحریم آمریکا را دور زد، نکته منفی این ساز و کار خواهد بود زیرا که در نهایت ما در تامین کالا و مواد مورد نیاز خود به مشکل می خوریم.
نایب رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین در عین حال افزود: بازار ارز در ایران طی ماه های گذشته علاوه بر شرایط و مشکلات ساختاری و قدیمی اقتصادی، تحت تاثیر فضای روانی نیز بوده است و در صورتی که به درستی مدیریت شود، راه اندازی این ساز و کار اثر مثبتی بر بازار خواهد داشت.
حریری ادامه داد: بانک مرکزی در ماه های گذشته و از زمان ریاست عبدالناصر همتی نشان داده که به راحتی می تواند بر موج های مثبت سوار شود و به نظرم این بار می تواند هوشیارانه تر از قبل سوار بر این موج شود.
عضو اتاق بازرگانی گفت: دلار در ۱.۵ ماه گذشته در کانال ۱۰ هزار تومانی ثبات داشت ولی به دلیل تعلل اروپایی ها در زمینه این ساز و کار مالی و همچنین تصویب نشدن لوایح مرتبط با FATF افزایش یافت. امیدوار هستیم بتوانیم اثر روانی در بازار ارز را کنترل کنیم. وی افزود پیش بینی من این است که دلار بعد از راه اندازی «اینس تکس» به کانال ۱۰ هزار تومان بازگردد.

ادامه کاهش وابستگی به دلار 

از سوي ديگر، وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد که کشورهای جهان تا پایان نوامبر، ۱۰۵ میلیارد دلار از اوراق قرضه در اختیار خود را به فروش رسانده‌اند.
به گزارش اسپوتنیک، چین که بزرگ‌ترین دارنده اوراق قرضه وزات خزانه‌داری آمریکا در جهان است، برای ششمین ماه متوالی، میزان اوراق قرضه در اختیار خود را کاهش داده است؛ به گونه‌ای که حجم اوراق قرضه وزارت خزانه‌داری آمریکا که در اختیار این کشور است از ۱.۱۳۸ ترییون دلار در اکتبر ۲۰۱۸ به ۱.۱۲۲ تریلیون دلار در ماه نوامبر کاهش یافته است. این پایین‌ترین سهم چین از اوراق قرضه وزارت خزانه‌داری آمریکا از ماه می سال گذشته است. چین و ژاپن در حال حاضر بزرگ‌ترین دارندگان این اوراق هستند.  میزان اوراق در اختیار ژاپن نیز با ۴۷ میلیارد دلار کاهش به ۱.۰۴ تریلیون دلار رسیده است. توکیو از سال ۲۰۱۴ تاکنون ۱۶ درصد اوراق قرضه در اختیار خود را به فروش رسانده است.  روسیه دیگر کشوری است که به سرعت در حال کاهش حجم اوراق در اختیار خود است؛ به گونه‌ای که حجم این اوراق با ۸۵ درصد کاهش در مقایسه با ژانویه ۲۰۱۸ به ۱۲.۸ میلیارد دلار در ماه نوامبر کاهش یافته است.  طی ۱۲ ماه اخیر بدهی آمریکا با ۱.۵ تریلیون دلار افزایش به ۲۲ تریلیون دلار تا پایان ماه ژانویه امسال رسیده است.

  امارات طلاهای ونزوئلا را خرید 

  همچنين یک شرکت اماراتی اعلام کرد ۳ تن طلا از ونزوئلا خریداری کرده است. به گزارش رویترز، مؤسسه نور کپیتالدر بیانیه‌ای اعلام کرد این آخرین خرید طلا از ونزوئلا تا زمانی خواهد بود که این کشور به ثبات نسبی سیاسی برسد و استانداردهای بین‌المللی بر این کشور حکمفرما شود. پیش‌تر رویترز گزارش داده بود ونزوئلا سه تن طلا را به مقصد امارات بارگیری کرده است و این احتمال وجود دارد که در روزهای آینده ۱۵ تن طلای دیگر از این کشور روانه امارات شود. یک مقام ارشد دولت ونزوئلا اعلام کرد این کشور در نظر دارد تا ماه فوریه ۲۹ تن طلا را به امارات بفروشد تا نقدینگی لازم برای واردات کالاهای اساسی را تأمین کند. سه منبع آگاه که خواسته‌اند نامشان فاش نشود به رویترز گفته‌اند در اعتراض به تصمیم دولت، دو نفر از مقامات ارشد ونزوئلا که حاضر به امضای قرارداد فروش طلا به امارات نشدند، از سمت خود استعفا دادند. دولت آمریکا که در تلاش برای به رسمیت شناخته شدن خوان گایدو، رهبر مخالفان ونزویلا توسط کشورهای جهان است به معامله گران و بانکداران اطلاع داده است که از معامله طلا با دولت فعلی این کشور پرهیز کنند. مارکو روبیو، سناتور آمریکایی در توییتی اعلام کرد مؤسسه نور کپیتال امارات به دنبال خرید طلای بیشتری از ونزوئلا است. به دنبال تحریم‌های آمریکا و ابر تورم که به فروپاشی اقتصاد ونزوئلا منجر شده است، دولت این کشوردر تلاش برای فروش طلاهای خود به منظور تأمین ارز برآمده است. فروش گسترده طلاها به افزایش سرعت بی ارزش شدن بولیوار، واحد پول ونزوئلا منجر شده است. طبق آمارهای بانک مرکزی ونزوئلا، این کشور تا پایان ماه نوامبر سال ۲۰۱۸ در انگلیس و ونزوئلا ۱۳۲ تن ذخیره طلا داشته است.