:
كمينه:۲۳.۷۳°
بیشینه:۲۴.۷۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۵

لزوم دریافت غرامت از پژو و رنو

عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان گفت: ما به دنبال دریافت غرامت پژو و رنو هستیم؛ چراکه تمام خودروهای پلتفرم مشترک این دو شرکت نیمه‌کاره رها شده‌اند بنابراین ما باید اکنون از محل تضامین غرامت دریافت کنیم
کد خبر: ۱۳۰۳۱۱
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۵
اقتصاد گردان - فرهاد بهنیا با اشاره به جلسات این انجمن با مدیران دو خودروساز اصلی کشور گفت: علت اصلی ممانعت خودروسازان از افزایش قیمت قطعه مخالفت شورای رقابت با افزایش قیمت تمام شده خودرو بود، اما به تازگی ایران‌خودرو وعده افزایش 70 درصدی قیمت قطعه را با ارایه اسناد مثبت داده است. به گزارش مهر، او در خصوص خودروسازی سایپا گفت: متاسفانه به دلیل تغییرات پی در پی مدیران این شرکت نتوانستیم جلسه‌ای برای تعیین تکلیف قیمت قطعه داشته باشیم، اما ایران‌خودرو قول داد که علاوه بر افزایش قیمت 85 تا 90 درصد از تسهیلاتی که دریافت می‌کند جهت پرداخت مطالبات به قطعه‌سازان اختصاص دهد. او ادامه داد: از 11 هزار میلیارد تومانی که قرار است به این دو خودروساز در قالب تسهیلات پرداخت شود، 4هزار میلیارد تومان آن به صورت ریالی و 7 هزار میلیارد تومان به صورت تسهیلات ارزی برای واردات مواد اولیه است، که ایران‌خودرو قرار است 85 تا 90 درصد از سهم دو هزار میلیارد تومانی تسهیلات ریالی را به خودروسازان پرداخت کند. این مساله کمک بزرگی به صنعت قطعه‌سازی خواهد بود.

او افزود: ممانعت شورای رقابت از افزایش قیمت خودرو همگام با افزایش نرخ ارز و مواد اولیه باعث شد که این صنعت در آستانه تعطیلی قرار بگیرد. بهنیا در خصوص خروج دو کمپانی پژو و رنو از کشور گفت: بر اساس آمار، رنو حدود 115 هزار خودرو و پژو حدود 40 هزار خودرو در کشور ما فروخته‌اند و پس از آن کشور را ترک کردند. در حالی که پس از توافق هسته‌ای هنگامی که از مدیران وزارت صنعت در خصوص بدعهدی این دو شرکت سوال می‌کردیم تضمین می‌دادند آنها آمده‌اند که بمانند و تضمین‌های لازم از آنها گرفته شده است. بر همین اساس ما همچنان به دنبال دریافت غرامت از این دو خودروساز هستیم زیرا تمام خودروهای پلتفرم مشترک این دو شرکت نیمه کاره رها شده‌اند بنابراین ما باید اکنون از محل تضامین غرامت دریافت کنیم.