:
كمينه:۱۱.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
یک مسوول مطرح کرد:

بازگشایی زاینده‌رود مُسکنی برای حل مشکل کشاورزان

دبیر خانه کشاورزی شهرستان اصفهان با تاکید بر اینکه بازگشایی 20 روزه رودخانه برای شرق اصفهان کارساز نباشد، گفت: متأسفانه استانداران اصفهان و وزارت نیرو به دنبال راهکارهای موقت برای حل مشکلات کشاورزان و زاینده‌رود هستند.
کد خبر: ۱۳۰۰۹۹
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۷
اقتصادگردان- روز گذشته استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه سال گذشته در غرب اصفهان به دلیل کمبود آب چیزی کشت نشده بود، اعلام کرد که این روزها برای کشت بهاره شرق اصفهان تصمیم گرفته شد که آبرسانی انجام شود، اظهارات ما این بود که فعلاً زود است و اجازه دهید سد به حالت نرمال خود برسد تا مطمئن شویم کمبودی در حوزه آب بخش کشاورزی وجود ندارد.

حسینعلی میراحمدی در این خصوص اظهار کرد:هنوز زمان دقیق رهاسازی آب در زاینده‌رود برای کشت پاییزه کشاورزان شرق اصفهان توسط وزارت نیرو مشخص نیست، اما بنابر اعلام قبلی شرکت آب منطقه‌ای قرار است زاینده‌رود پنج بهمن ماه بازگشایی شود.

وی با اعتقاد بر اینکه تصور نمی‌شود آب به میزان کافی به شرق اصفهان برسد، گفت: با توجه به اینکه زاینده‌رود طی دو سال گذشته خشک بود، به طور قطع حجم بالایی آب در مسیر رودخانه ته‌نشین می‌شود به نظر می‌رسد بازگشایی 20 روزه رودخانه برای شرق اصفهان کارساز نباشد.

دبیر خانه کشاورزی شهرستان اصفهان افزود: اگر آب حداقل به مدت یک ماه به کشاورزان داده می‌شد به نوعی شاید امیدی وجود داشت، همچنین زمان تحویل نوبت بعدی آب زاینده‌رود نامشخص است، البته نوبت بعدی آبیاری در فروردین ماه سال آینده خواهد بود.

وی با تأکید بر اینکه کشاورزان به دلیل سختی معیشت و مشکلات خود این روزها به غیر از آب به هیچ مسئله‌ای توجه نمی‌کنند، تصریح کرد: متأسفانه طی 15 سال گذشته و به خصوص بعد از ریاست جمهوری احمدی‌نژاد حجم بالایی آب در بالادست زاینده‌رود برداشت می‌شود، این در حالی است که این روزها تنها بر انتقال آب زاینده‌رود به یزد تأکید می‌کنیم، اما دو برابر انتقال آب به یزد در بالادست برداشت داریم.

میراحمدی افزود: در حال حاضر 970 سد خاکی آبخیزداری در چهارمحال و بختیاری ایجاد شده است. بنابراین باید جلوی ساخت این سدها گرفته شود تا از سرقت آب در بالادست جلوگیری کنند همچنین بر فعالیت دو کارخانه فولاد مبارکه و ذوب‌آهن نظارت درستی صورت گیرد.

وی با اعتقاد بر اینکه باید با مذاکره مشکل زاینده‌رود را حل کنیم، تصریح کرد: متأسفانه استانداران اصفهان و وزارت نیرو به دنبال راهکارهای موقت برای حل مشکلات کشاورزان و زاینده‌رود هستند، درحالی‌که بازگشایی چندروزه زاینده‌رود تنها مُسکنی برای کشاورزان است.

دبیر خانه کشاورزی شهرستان اصفهان با بیان اینکه در صورت بازگشایی سد زاینده‌رود شاید تنها 20 درصد اراضی شرق اصفهان زیر کشت گندم و جو برود، افزود: تحویل نوبت دوم و سوم آب در فصل بهار خواهد بود که با توجه به کاهش ورودی سد احتمال وخیم‌تر شرایط آب اصفهان وجود دارد.