:
كمينه:۲۰.۷۹°
بیشینه:۲۲.۹۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
کمیسیون تلفیق تصویب کرد

اختصاص اعتبار ۹۶.۵ میلیارد تومانی برای آبرسانی شرب روستاها و عشایر

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۸ از مصوبه این کمیسیون برای اختصاص اعتبار ۹۶.۵ میلیارد تومانی برای آبرسانی شرب روستاها و عشایر خبر داد.
کد خبر: ۱۳۰۰۹۵
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۲
اقتصادگردان- محمدمهدی مفتح در نشست خبری صبح امروز (چهارشنبه) خود در تشریح آخرین مصوبات کمیسیون تلفیق گفت: کمیسیون تلفیق پیش از این مصوبه ای داشت که ورود مواد اولیه و ماشین آلات واحدهای تولیدی بذر، ‌کود و سم بدون انتقال ارز مجاز شده بود. روز گذشته رییس کل بانک مرکزی در جلسه کمیسیون تلفیق حضور یافت و ضمن ارایه گزارش مفصلی گفت که معنای این مصوبه این است که به ثبت سفارش نیازی نیست و اگر این کار بدون ثبت سفارش انجام شود خارج از کنترل و اطلاع بانک مرکزی است و می تواند به سیاست گذاری های بانک مرکزی برای ارز لطمه بزند. بنابراین مجددا در این باره رای گیری شد و کمیسیون مصوبه قبلی خود را رد کرد.

وی اضافه کرد: در مصوبه دیگری مقرر شد ۲۰۰ ریال به ازای هر مترمکعب آب شرب که روی قبوض در نظر گرفته شده بود و ۹۶.۵ میلیاردتومان درآمد ایجاد می کند برای آبرسانی شرب روستاها و عشایر براساس شاخص جمعیت و کمبود آب شرب سالم توزیع شود.

به گفته مفتح، طبق مصوبه دیگری مقرر شد معافیت درآمدهای مالیاتی یا عوارض ورود کالا و گمرکی که تصویب شده بود به صورت جمعی خرجی در حساب ها منعکس شود تا امکان کنترل آن وجود داشته باشد.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس ادامه داد: طبق مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق مقرر شد عوارض ارزش افزوده که از واحدهای تولیدی گرفته می شود به دلیل احکامی که برای زمان مصرف آن است در محل استقرار کارخانه و تولید واحد محسوب شود تا اهالی آن منطقه از این عوارض برخوردار شوند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۹۸ اضافه کرد: در مصوبه دیگری مقرر شد عوارض ۱۰۰۰ میلیاردتومانی فروش کالاهایی که مصرف آن منجر به تولید پسماند مخرب محیط زیست می شود، در اختیار سازمان شهرداری ها قرار گیرد تا با نظارت سازمان محیط زیست و مشارکت بخش خصوصی برای ایجاد تاسیسات منطقه ای تبدیل پسماند به مواد و انرژی هزینه شود.

وی همچنین یادآور شد: در مصوبه دیگری مقرر شد عوارض ارزش افزوده در شهرستان تهران به نسبت ۸۸ درصد نقاط شهری و ۱۲ درصد برای نقاط روستایی تقسیم شود. این نسبت در سایر بخش ها ۷۰ به ۳۰ است.

مفتح همچنین از مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق خبر داد که براساس آن مقرر شد مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی برای یکبار در حد الگوی مصرف از پرداخت هزینه صدور پروانه ساختمانی،‌ عوارض شهرداری و دهیاری و هزینه انشعاب آب، برق و گاز معاف باشند.

به گفته این نماینده مجلس، طبق مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق وزارت نیرو مجاز شد برای مشترکین پرمصرف کنتور هوشمند نصب کند و هزینه را به صورت اقساطی از مشترکین دریافت کند تا به اصلاح الگوی مصرف کمک شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در مصوبه دیگری مقرر شد ۱۰۰ میلیاردتومان از منابع حاصل از فروش فرآورده های نفتی در بازارچه های مرزی که به نرخ فوب خلیج فارس در نظر گرفته شده بود برای مراسم اربعین هزینه شود، به این ترتیب که ۵۰ درصد به استان ایلام ‌۲۵ درصد استان خوزستان و ۲۵ درصد به استان کرمانشاه برای تکمیل زیرساختهای مراسم اربعین تخصیص می یابد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۹۸ با اشاره به حضور رییس مجلس در نشست امروز این کمیسیون یادآور شد: آقای لاریجانی در جلسه امروز کمیسیون تلفیق حضور داشت که در این جلسه نکات مهمی را مورد اشاره قرار داد؛ از جمله توجه به اصلاح ساختاری بودجه، عدم وابستگی بودجه به نفت، اشتغال، موارد مورد نظر رهبری،‌ صندوق های بازنشستگی،‌ راه آهن، کوچک سازی دولت،‌ ایجاد شبکه ملی اطلاعات،‌ تقویت بخش مسکن، توجه به بافت فرسوده شهرها، صنایع دستی و افزایش سرمایه بانک ها و توجه به زنجیره تولید و کاهش وابستگی برخی حلقه ها به خارج از کشور.

مفتح در پایان گفت: رییس مجلس درباره زمان تحویل گزارش کمیسیون تلفیق نیز تاکیداتی داشت. با توجه به این که ۱۰ روز بعد از انتشار گزارش تلفیق فرصت ارایه پیشنهادات است و علاوه بر این بعد از تصویب بودجه در مجلس رفت و آمد با شورای نگهبان و احتمال ارجاع برخی مواد به مجمع تشخیص وجود دارد، بررسی بودجه باید بعد از ۲۲ بهمن در مجلس انجام شود تا فرصت کافی وجود داشته باشد. برهمین اساس گزارش کمیسیون تلفیق تا پایان هفته آینده نهایی و تقدیم هیات رییسه مجلس خواهد شد.