:
كمينه:۱۶.۷۹°
بیشینه:۱۸.۹۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
سقوط قيمتي سهام در روز دوشنبه و رشد آن در روز دوم بهمن

تثبیت شاخص کل بورس در کانال ۱۶۲ هزار واحد

شاخص بورس در پایان معاملات روز جاری با رشدی بیش از ۸۰۰ واحدی به ۱۶۲ هزار و ۸۰۵ واحد رسید. آمار معاملات بورس نشان می دهد که همه شاخص های بورس در پایان داد و ستدهای امروز با رشد دسته جمعی مواجه شدند
کد خبر: ۱۳۰۰۳۷
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۶
اقتصاد گردان -  بر اساس آمارهای معاملاتی، روز جاری همه شاخص های بورس با رشد مواجه شدند به طوری که شاخص کل با ۸۸۳ واحد رشد معادل ۰.۵۵ درصد به ۱۶۲ هزار ۸۰۵ واحد، شاخص قیمت «وزنی - ارزشی» با ۲۵۶ واحد افزایش معادل ۰.۵۵ درصد به ۴۷ هزار ۱۹۴ واحد، شاخص کل «هم وزن» با ۲۶۸ واحد رشد معادل ۰.۹۴ درصد به ۲۸ هزار و ۹۸۵ واحد، شاخص قیمت «هم وزن» با ۱۸۸ واحد افزایش، معادل ۰.۹۴ درصد به ۲۰ هزار و ۳۷۵ واحد، شاخص آزاد شناور با ۱۲۲۲ واحد صعود، معادل ۰.۶۹ درصد به ۱۷۷ هزار و ۶۱۱ واحد، شاخص بازار اول با ۷۶۵ واحد افزایش معادل ۰.۶۳ درصد به ۱۲۱ هزار ۳۱۵ واحد و شاخص بازار دوم با ۱۲۱۰ واحد رشد معادل ۰.۳۸ درصد، به ۳۱۷ هزار و ۷۱۱ واحد رسید.

 نمادهای تاثیر گذار

از سویی دیگر امروز ۶ نماد «رمپنا با ۱۱۴ واحد، وتجارت با ۹۶ واحد، فخوز با ۹۰ واحد، حکشتی با ۸۴ واحد، وبصادر با ۶۴ واحد و کگل با ۵۰ واحد» رشد، بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس بر جای گذاشتند.

نوسان شاخص صنایع

این گزارش می افزاید، امروز شاخص های صنایع تالار شیشه ای با نوسان مواجه شدند به طوری که شاخص صنایع «سایر معادن با ۸۱۷ واحد صعود معادل ۴.۷۴ درصد به ۱۸ هزار و ۸۳ واحد، فنی مهندسی با ۴۳ واحد افزایش معادل ۳.۹۰ درصد به یک هزار و ۱۵۳ واحد، سیمان با ۲۶ واحد رشد معادل ۳.۲۶ درصد به ۸۴۳ واحد، حمل و نقل با ۱۴۵ واحد افزایش معادل ۳.۱۹ درصد به ۴ هزار و ۷۱۷ واحد، محصولات کاغذ با (۱۳۹۳) واحد کاهش، معادل (۴.۱۹) درصد به ۳۱ هزار و ۸۸۶ واحد، انتشار و چاپ با (۱۶۵۱۷) واحد ریزش معادل (۴.۹۰) درصد به ۳۲۰ هزار و ۷۱۸ واحد، محصولات چوبی با (۹۴۱۵) واحد کاهش معادل (۴.۹۷) درصد به ۱۷۹ هزار و ۹۶۶ واحد» رسید.

بیشترین افزایش و کاهش قیمت ها

در عین حال، نگاهی به آمارهای معاملاتی امروز بازار سهام مشخص می کند: قیمت سهام نمادهای «کسرام، سهرمز، پدرخش، سخزر، ستران، ساروم و وتجارت» بیشترین افزایش قیمت و نمادهای «چفیبر، چکاران، چافست، وبیمه، خلنت، تکنو و خمهر» بیشترین کاهش قیمت را در بازار سهام رقم زدند.

توقف و بازگشایی نمادها

طی معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت‌های «سیمان لار سبزوار، نورد و تولید قطعات فولادی، کشت و صنعت و دامپروری و مرغداری دشت خرم‌دره، شهد، حق تقدم خرید سهام کی ‌بی ‌سی، تولید نیروی برق دماوند» از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های «بسته‌بندی ایران، کارتن ایران، سیمان آرتا اردبیل، کشاورزی مکانیزه اصفهان کشت» متوقف شدند.

به این ترتیب، در پایان داد و ستدهای روز جاری بورس، در ۱۳۹ هزار و ۸۴۷ نوبت معاملاتی، ۲ میلیارد و ۱۷۱ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۵ هزار و ۴۴۱ میلیارد تومان در بورس معامله شد و ارزش بازار به ۶۱۶ هزار و ۷۸۹ میلیارد تومان رسید.


سقوط قيمتي سهام در روز دوشنبه اول بهمن

شاخص كل بورس اوراق بهادار تهران در معاملات روز دوشنبه اول بهمن 97 با كاهش 3 هزارو 652 واحدي همراه شد و در نهايت به رقم 161 هزارو 922 واحدي ريزش پيدا كرد. در همين حال، شاخص بازار اول با کاهش 2644 واحدی به رقم 120 هزار و 550 واحد بازگشت و شاخص بازار دوم با کاهش 7502 واحدی رقم 316 هزار و 500 واحد را به ثبت رساند.  همچنين، شاخص کل هم ‌وزن با ريزش 618 واحدی رقم 28 هزار و 716  واحد را به خود اختصاص داد. افزون بر اين،‌ شاخص سهام آزاد شناور نیز با افت 4056 واحدی به رقم  176 هزار و 389 واحد بازگشت. افزون بر اين، ديروز معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی پارس با 262 واحد و پالایش نفت بندر عباس با 208 واحد و صنایع پتروشیمی خلیج فارس با 207 واحد کاهش بیشترین تأثیر منفی را  بر شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های گروه مدیریت سرمایه گذاری امید با 26 واحد، مخابرات ایران با 12 واحد و فروسیلیس ایران با 7 واحد افزایش ، بیشترین تأثیر مثبت را در محاسبه این نماگر به دوش کشیدند. بر اساس اين گزارش، ارزش کل معاملات ديروز بورس تهران در حالی به بیش از 565 میلیارد تومان نمایش داده شد که ناشی از دست به دست شدن دو میلیارد و 97 میلیون  سهم  و اوراق مالی قابل معامله طی 132 هزار و 127 نوبت داد و ستد بود.
از سويي ديگر، شاخص كل فرابورس با 21 واحد كاهش همراه شد و به رقم 1970 واحدي عقب‌نشيني كرد. همچنين، معاملات فرابورس ایران در نخستین روز معاملاتی بهمن‌ماه با تغییر مالکیت 886 میلیون ورقه به ارزش افزون بر 4645 میلیارد ریال به پايان رسيد. علاوه بر اين، دادوستدهای ديروز با جابه جایی بیش از 528 میلیون سهم به ارزش 1843 میلیارد ریال در دو بازار اول و دوم فرابورس پیگیری شد.  در شرایطی که نماد ذوب‌آهن به تنهایی 6.5 واحد تاثیر مثبت بر این نماگر داشت، نمادهای «میدکو»، «مارون»، «کگهر»، «شراز»، «شاوان» و «سمگا» تا سطح حداکثر 6.3 واحد تاثیر منفی بر آیفکس داشتند و در مجموع کاهش 21 واحدی شاخص کل را رقم زدند. افزون بر اين، در بازار سهام فرابورس نیز نماد شرکت سهامی ذوب‌آهن عنوان پربیننده‌ترین نماد معاملاتی را از آن خود کرد و با تغییر مالکیت 203 میلیون سهم به ارزش نزدیک به 321 میلیارد ریال، بیشترین حجم و ارزش معاملاتی را به خود اختصاص داد. سهامداران بازار نیز در مجموع سه تابلو این بازار 426 میلیون سهم را به ارزش بیش از 1056 میلیارد ریال میان خود دست به دست کردند. در تابلو ج بازار پایه شركت پتروشيمي فارابي در نماد «شفارا1» گشایش یافت و قیمت هر سهم این شرکت 605 ریال کشف قیمت شد.