:
كمينه:۲۰.۴°
بیشینه:۲۰.۹۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۶

پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس؛ اولین پالایشگاه سبز کشور

مدیر HSE پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس گفت: در ساختار HSE شرکت نفت ستاره خلیج فارس از ابتدای پروژه تمام هم و غم مجموعه این بوده است، ساختاری قوی متناسب با مگاپروژه بودن آن ایجاد شود و با تدوین خط مشی ساختاری و اصولی اچ اس ای پروژه و اجرای زیرساختی قوی متناسب با ریسک های موجود در سطح پروژه انجام بگیرد.
کد خبر: ۱۳۰۰۱۸
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۲
اقتصادگردان- مهرداد دهیاری درحاشیه بازدید از سایت پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس با بیان اینکه همواره با حمایت قاطع، همیشگی و همه جانبه مدیریت عامل و مدیریت عملیات مجموعه روبه رو بوده ایم، عنوان کرد: آنان همواره ذهنیت پویایی نسبت به مسائل HSE داشته اند، ما نیز با تشکیل کارگروه های تخصصی نسبت به اشرافیت به روند عملیات اجرایی در بخش کانستراکشن، پیش را اندازی و راه اندازی توانستیم سه فاز را بدون وقوع حادثه‌ای به اتمام رسانیم.

وی در خصوص تعداد نیروی HSE، افزود: بیش از 280 نیرو در ساختار پروژه داریم و حدود 120 نفر نیروی آتش نشان در شیفت های مختلف پالایشگاه را پوشش داده اند.

دهداری با بیان این که نظارت و مدیریت اچ اس ای در بخش های مختلف پالایشگاه متفاوت است، ادامه داد: بخش های کانستراکشن، پیش راه اندازی و راه اندازی رویه های اجرای خاص خود را دارند. به عنوان مثال هر واحدی که در بخش پیش راه اندازی، کانستراکشن و اجرا تکمیل  می شود موارد مرتبط با ایمنی کار آن نیز درجلسات ارزیابی ریسک و جلسات تخصصی با مسئول مربوطه آن انجام می شود سپس بر مبنای آن اکشن پلن خاصی انجام شده تا یک واحد ایمن راه اندازی شود.

وی با اشاره به این که احتمال وقوع تمام  ریسک های موجود در صنعت در پالایشگاه ها نیز وجود دارد، تصریح کرد: همکاران بخش اچ اس ای توانسته اند با تلاش شبانه روزی واحد ها به صورت ایمن راه اندازی شوند و درصد وقوع ریسک خطر را کاهش دادند. مجوزهای تخصصی که برای کارکنان صادر می شوند به صورت کلی این مجوزها به پرمیت های سردو گرم تقسیم بندی می شوند.

مدیر اچ اس ای پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس با بیان این که شرکت نفت ستاره خلیج فارس بنا به اذعان آزمایشگاه های معتمد سازمان محیط زیست و پارامترها و آزمایشات انجام گرفته به عنوان پالایشگاه سبز کشور معرفی شده است، اظهار کرد: پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس طبق عنوان "بزرگترین پالایشگاه جهان"، لازم است که بزرگترین ساختار آتش نشانی را نیز دارا باشد.

دهداری با اشاره به این که این پالایشگاه نه تنها در مقایسه با صنایع غرب بلکه در مقایسه با تمام پالایشگاه های کشور از پیشرفته ترین و بیشترین امکانات و تجهیزات برخوردار است، افزود: بیش از 13 خودروهای آتش نشانی به روز و پیشرفته به همراه 120 نفر پرسنل در این پالایشگاه وجود دارد.

وی با بیان این که تیم های امدادنجات به صورت تخصصی آموزش های لازم را گذرانده اند، عنوان کرد: واحدهای آتش نشانی و آمبولانس های نفت ستاره خلیج فارس آماده کمک رسانی به سایر صنایع غرب استان بوده و تاکنون به هنگام بروز مشکلات و نیاز آن ها، تیم های امداد و نجات آتش نشانی و آمبولانس اعزام شده اند.

مدیر اچ اس ای پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس خاطرنشان کرد: تاکنون هیچ مخاطره جانی در این پالایشگاه رخ نداده است. با ایجاد یک ساختار قوی، بروز مخاطرات جانی را در این مجموعه کاهش داده و اجرای هر پلن جدید را با تشکیل جلسه ارزیابی ریسک و اکشن پلن رفع موانع انجام داده است.

وی در خصوص فرهنگسازی آموزش، اظهار کرد: روزانه تی بی ام، برای تقریبا 1500 نفرکارگر برگزار و جوایزی هفتگی به آنها اهدا می شود.

دهداری با بیان این که هر فردی به هنگام ورود به پالایشگاه باید دوره ایمنی مقدماتی را طی کرده باشد، ادامه داد: ما تنها به این دوره های از پیش سپری شده افراد اکتفا نمی کنیم و خود دوره های دیگری برای آنان برگزار می‌کنیم در واقع  هدف ما تولید ایمن واستمرار در تولید ایمن است.

وی در پایان گفت: صیانت از کارکنان، تجهیزات و امکانات و استقرار یک ساختار برای داشتن تولیدی ایمن از اولویت های این پالایشگاه است.

همچنین در ادامه رییس ایمنی و جانشین اچ اس ای پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس عنوان کرد: آموزش کارکنان این پالایشگاه را بنا به حجم نیروی کاری، تداخلات کاری و حجم کاری موجود در مباحث کانستراکشن و راه‌اندازی آن نمی توان با آموزش سایر پالایشگاه ها مقایسه کرد.

صالحی ادامه داد: فراهم سازی نیروی کاری مورد نیاز و مدیریت آن، به این صورت است که باید آموزش کافی را قبل از شروع به کار و در حین کار به آنان داده باشیم تا ذهنیت ایمنی کار برای کارکنان شفاف باشد. هر فردی که به سایت وارد می شود، با توجه به نیاز سنجی انجام گرفته، ماتریس آموزشی برای آنان تهیه شده و بر اساس آن ماتریس هرفرد آموزش های لازم را می گذراند.

وی اظهار کرد: برخی از آموزش ها قبل از شروع به کار، تحت عنوان تونل آموزشی توسط نیروهای جدیدالورود طی می شوند. در این بخش بر اساس هرشغلی سرفصل های آموزشی تعیین شده است و افراد بر اساس آن، از این تونل ها عبور می کنند.

صالحی خاطرنشان کرد: آموزش ایمنی، یکی از ملزومات کار در پالایشگاه است. افرادی که تمامی دوره های الزامی و اختیاری مباحث آموزشی اچ اس ای را  را می گذرانند اچ اس ای پاسپورت دریافت می کنند و به عنوان همیار اچ اس ای در سایت درنظر گرفته می شوند.

رییس ایمنی پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس با بیان این که رکورد بین المللی بیش از 40 میلیون نفر ساعت آموزش بدون حادثه مربوط به این پالایشگاه است، عنوان کرد: راه اندازی بدون حادثه در سه فاز پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس در بین صنایع پالایشگاه های نفتی کشور نیز متعلق به پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس بوده و این رکورد براساس شاخص های اچ اس ای کسب شده است که رکوردی بی سابقه در سطح کشور تلقی می شود.

وی ادامه داد: علاوه بر رکورد نفرساعت آموزشی بدون حادثه، این پالایشگاه بنا به تولیدات خود رکورد بی نیازی به واردات سوخت را از آن خود کرده است، البته در تلاش هستیم این رکورد را بهبود ببخشیم.

صالحی افزود: پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس که به عنوان بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان است، دستاوردهای بزرگی در جهان دارد. در حوزه اچ اس ای نیز با توجه به 14 سال تجربه کاریم به جرأت می گویم کارهای انجام شده در حوزه اچ اس ای بی نظیر است.

وی اظهارکرد: دو مرکز پزشکی و بهداری نیز در این پالایشگاه موجود است و متخصصان در آن آماده کمک رسانی در مواقع بروز حادثه هستند.

صالحی بیان کرد: در ارزیابی ریسک که قبل از ایمنی کار مطرح است شعارما این است که باید از همان ابتدا و فاز اول همه با هم به استمرار کارهمراه با ایمنی کمک کنیم.

رییس ایمنی پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس در خصوص نیاز سنجی و به کار گیری نیروهای بومی  اچ اس ای، تصریح کرد: بر اساس سیاستی که مدیریت عامل نسبت به جذب نیرو داشته اند، اولویت با نیروهای بومی بوده است و در بخش ساخت و راه اندازی 80 نفر نیروی اچ اس ای مشغول کارند که هم اکنون 50 درصد نیروهای در حال فعالیت بومی استان هستند.

وی افزود: بسیاری از افراد در حال فعالیت از سایر پالایشگاه ها در این پالایشگاه با تسهیل شرایط و تخصیص امکاناتی در مصاحبات تخصصی کتبی و شفاهی شرکت کرده اند و به صورت گلچین شده در این پالایشگاه به فعالیت مشغول شده اند.

رییس ایمنی پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس در پایان گفت: در مقوله راه اندازی براساس دستورالعمل شرکت نفت، بهتر از هر پالایشگاهی دیگر در نفت ستاره خلیج فارس ایمنی به صورت کامل اجرا شده  است.

صالحی در پایان گفت: لازم است از فرصت پیش آمده استفاده کنم و از کلیه نفرات ایمنی به دلیل تلاش ها و زحماتشان متشکرم. بعضا همکاران و کارکنان دو الی سه روز از پالایشگاه بیرون نرفته اند و به دلیل مسئولیت پذیری بالا با جان و دل در حال فعالیت بوده اند.