:
كمينه:۱۰.۴°
بیشینه:۱۰.۹۹°
Updated in: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۲

استفاده از ظرفیت سمن‌ها در برنامه‌ریزی شهری

بررسی برنامه سوم توسعه شهر تهران که از یک‌شنبه هفته گذشته آغاز شده بود، ‌روز گذشته در صحن شورا ادامه یافت و در نوبت صبح مواد 70 تا 78 برنامه مورد بررسی و تصویب قرار گرفت.به گفته علی اعطا سخنگوی شورای شهر بررسی برنامه سوم تا فردا نیز ادامه خواهد یافت
کد خبر: ۱۲۹۹۷۵
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۴:۴۶
اقتصادگردان - در ابتدا ماده ۷۰ توسط اعضای شورا مورد بررسی قرار گرفت. براساس این ماده، شهرداری موظف است به منظور بهبود شاخص‌های سلامت شهری براساس برنامه عملیاتی و شاخص‌هایی که تا پایان سال نخست برنامه تدوین و در قالب لایحه به شورا ارایه می‌کند، اقدام به توسعه محیط‌های حامی سلامت با تاکید بر عوامل تعیین‌کننده سلامت شهری و ارتقای مسوولیت‌پذیری اجتماعی از طریق همکاری در استقرار نظام خدمات جامع سلامت شهری با مشارکت دستگاه‌های دولتی مربوطه، بخش خصوصی، شرکت‌های دانش بنیان در حوزه سلامت، سازمان‌های مردم نهاد و انجمن‌های علمی کند.این ماده با ۱۳ رای موافق به تصویب رسید.

همچنین اعضای شورای شهر تهران در ادامه بررسی برنامه سوم توسعه شهرداری تهران ماده‌ای را تصویب کردند که بر اساس آن شهرداری موظف است از ظرفیت سمن‌ها برای برنامه‌ریزی شهری استفاده کند.

بر اساس این ماده شهرداری موظف است به منظور بهره‌مندی از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد فعال شهری در حوزه‌های تصمیم‌سازی، برنامه‌ریزی، اجرا و دیده بانی نسبت به ساز و کار شفاف برای تعامل دو سویه مدیریت شهری و نهادهای مردمی اقدام کند . در تبصره این ماده آمده است که شورا باید نسبت به ارزیابی عملکرد و رتبه‌بندی سازمان‌های مردم نهاد اقدام کند که این تبصره مورد انتقاد اعضای شورای شهر قرار گرفت. حسن رسولی در این باره گفت: ارزیابی سمن‌ها جزو وظایف شهرداری نیست و مغایر وظیفه‌ ذاتی شهرداری است. همچنین توقعاتی را از سوی سمن‌ها برای شهرداری ورشکسته ایجاد می‌کند. در حالی که هر سازمانی که مجوز تشکیل سمن‌ها را می‌دهد مسوول رتبه‌بندی آنها هم هست.

علی اعطا نیز گفت: متولی سمن‌ها مرکز امور اجتماعی وزارت کشور است و درست نیست که مجددا ارزیابی و رتبه‌بندی در شهرداری ایجاد شود. درنهایت با رأی اکثریت آراء این تبصره حذف شد و محسن هاشمی به شوخی خطاب به حجت نظری که رییس ستاد توان افزایی سازمان‌های مردم نهاد است، گفت: از وظایف نظری کم کردیم.

نظری نیز با تریبون خاموش گفت: دوستان مخالف رانت، از روی لجاجت این تبصره را حذف کردند و جای سوال است که چرا این تبصره حذف شد. ابراهیم امینی نیز در واکنش به این سخنان نظری گفت: این چه حرفی است که شما می‌زنید. شما نظرتان یک چیز است و اعضای شورا یک چیز دیگر و نباید اینگونه سخنان تفرقه‌انگیز بزنید.کل ماده 72 با حذف تبصره آن به تصویب رسید و بر این اساس شهرداری موظف است از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد در برنامه‌ریزی‌های شهری استفاده کند.

    ابتر ماندن تنها ماده زنانه

ماده 76 لایحه سومین برنامه توسعه تهران مشخصا راجع به زنان صحبت کرده و او را فارغ از اینکه مادر یا دختر است، همسر یا سرپرست خانوار است، مورد دقت قرار می‌داد. بند 2 ماده 76، راجع به ایجاد نشاط و داشتن یک برنامه مشخص برای ورزش زنان صحبت می‌کرد و بند 3 این ماده در ارتباط با پیشگیری از آسیب و در معرض آسیب قرارگرفتن آنها بود.اما اعضای شورا روی خوش نسبت به این دو بند نشان ندادند و این دو بند را از برنامه حذف کردند. این موضوع انتقاد تند زهرا نژاد بهرام عضو هیات رییسه شورا را به دنبال داشت.

نژاد بهرام در واکنش به حذف دو بند از ماده 76 برنامه سوم توسعه شهرداری تهران که در مورد تدوین لایحه غنی‌سازی اوقات فراغت زنان و حمایت از زنان و دختران در معرض آسیب بود، گفت: متاسفانه به دلیل نامشخص بودن شاخص‌ها و موازین که موجب تقویت و توانمندسازی زنان می‌شود، شاهد آن هستیم که در مفهوم حمایت از زنان دچار چالش هستیم.فکر می‌کنیم که در حال حمایت از زنان هستیم اما در ایجاد بسترهای عدم حمایت از زنان هستیم و این در حالی است که باید به یک مفهوم ذهنی درست در خصوص مسائل مربوط به زنان برسیم.

به گفته او، در تمام 96 ماده برنامه سوم توسعه هرکجا که بحث ناتوانی، کم توانی و آسیب آمده است، از زنان نام برده شده است و تنها در ماده 76 زنان به عنوان زن مورد توجه قرار گرفته‌اند و موقعیت انسانی زنان در مورد ارتقای سطح مدیریتی و شغلی آنها، پیشگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی، برنامه‌های اوقات فراغت و ... به صورت کاملا زنانه و نه در کنار سالمندان، معولان و کودکان و ... مورد توجه قرار گرفته است و متاسفانه این ماده در کمال بی‌مهری ابتر ماند.

نژاد بهرام با بیان اینکه ما ادعا داریم، مدافع حقوق زنان هستیم اما متاسفانه این دفاعیات ما نه تنها موجب توان‌افزایی زنان نمی‌شود، بلکه سبب ضعیف‌تر شدن آنها می‌شود تصریح کرد: مساله حائز اهمیت این است که متاسفانه یکی از این تبصره‌ها به پیشنهاد یک زن عضو شورا حذف شد و با اینکه تمام تلاشمان را کردیم تا این ماده زنانه رأی بیاورد، اما با کمترین تعداد موافق که 3 الی 4 نفر بودند رأی نیاورد و زنان شورا هم به این تبصره‌ها رأی مثبت ندادند. وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد، باید به یک مفهوم ذهنی هماهنگ در خصوص بحث دفاع از زنان برسیم گفت: باید بتوانیم از وضعیت زنان شهرمان دفاع کنیم و زیر پای زنان را نکشیم.

بر اساس این گزارش، شورای شهر تهران در نهایت شهرداری را موظف کرد نسبت به ایجاد تبعیض مثبت جنسیتی، ‌توانمندسازی و فراهم ساختن زمینه‌های ارتقای نقش زنان در مدیریت شهری با اختصاص ۳۰ درصد از پست‌های مدیریتی به زنان شاغل در شهرداری تا پایان برنامه سوم برنامه توسعه پایتخت اقدام کند.

همچنین در این جلسه ماده ۷۳ که بر اساس آن شهرداری موظف است تا پایان سال نخست برنامه بازنگری سند راهبردی آموزش شهروندی از حیث هدف، محتوا، و ابزار لایحه سند جامع آموزش شهروندی را در حوزه ایمنی و مدیریت بحران، محیط زیست پسماند، استفاده از حمل نقل عمومی، پرداخت عوارض شهرداری، بازسازی اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی، افزایش سواد، بهبود سلامت روان بین فردی با تاکید بر آموزش کودکان و نوجوانان تهیه و به شورا ارایه کند، مورد بررسی قرار داد.

محمد سالاری در جریان بررسی این ماده عنوان کرد: این ماده بسیار مهم است، چرا که بسیاری از مشکلات شهر تهران به دلیل نداشتن یک سند جامع و اقدام است، از این رو، پیشنهاد می‌کنم که آشنایی با ضوابط شهرسازی و معماری به خصوص طرح جامع و تفصیلی و تبعات تخلفات ساختمانی هم به این ماده اضافه شود که این پیشنهاد با ۱۷ رای موافق به تصویب رسید.

در نهایت به بحث شهر دوستدار کودک نیز پرداخته شد. شورای شهر در دوره‌های پیش مصوبه‌ای تحت عنوان شهر دوستدار کودک داشت و تعدادی از اعضای شورا به عنوان ناظر این مصوبه در ستاد وکمیته‌ای به همین نام فعالیت می‌کنند. برهمین اساس بنا شد در این رابطه این مصوبه با جدیت بیشتری پیگیری شود و در شهر رویدادهایی در حوزه کودکان تعریف شود، پاتوق‌هایی را بطور مشخص به عنوان محل بازی کودکان در محلات شهر طراحی شود و همچنین در بحث مبلمان شهری که مورد توجه شهرداری است بطور مشخص با رویکرد شهر دوستدار کودک به این موضوع پرداخته شود.