:
كمينه:۱۷.۶۲°
بیشینه:۱۸.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
از اول بهمن سود كوتاه مدت ماه شمار شد

پرداخت سود ماه شمار از امروز، پرويزيان: گام مهم بانک مرکزی برای اصلاح نرخ سود سپرده‌ها

سپرده‌های کوتاه مدت از سیالیت بیشتری نسبت به سپرده‌های بلندمدت برخوردار است و این در حالی است که در روش قبل سود سپرده بر اساس حداقل موجودی در هر روز محاسبه می‌شد که این روند به محاسبه سود سپرده در هر ماه تغییر کرده است
کد خبر: ۱۲۹۹۵۴
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۱
اقتصاد گردان - معاون اقتصادی بانک مرکزی اعلام کرد که از امروز پرداخت سود سپرده توسط نظام بانکی متناسب با ماهیت سپرده‌ها انجام می‌شود.
به گزارش تعادل،‌ پیمان قربانی در گفتگو با شبکه خبر، با اشاره به تصمیمات در نظر گرفته شده در خصوص پرداخت سود سپرده به صورت ماهانه به مشتریان سیستم بانکی، گفت: پرداخت سود سپرده به صورت ماهانه بازگشت به رویه قبلی است و پرداخت سود سپرده متناسب با ماهیت سپرده‌ها انجام می‌شود.
معاون اقتصادی بانک مرکزی تاکید کرد: سپرده‌های کوتاه مدت از سیالیت بیشتری نسبت به سپرده‌های بلندمدت برخوردار است و این در حالی است که در روش قبل سود سپرده بر اساس حداقل موجودی در هر روز محاسبه می‌شد که این روند به محاسبه سود سپرده در هر ماه تغییر کرده است.
وی افزود: در صورتی که مشتریان سیستم بانکی تمایل به دریافت سود بالاتر دارند، می‌توانند از محصولات بانک‌ها در قالب سپرده‌های سرمایه گذاری یکساله و به صورت بلندمدت استفاده کنند.

اجرای مصوبه سود ماه‌ شمار آغاز شد

رییس کانون بانک‌های خصوصی با اشاره به آغاز اجرای دستورالعمل محاسبه نرخ سود سپرده‌های کوتاه‌مدت به شکل ماه شمار گفت:بانک مرکزی با این اقدام مهم‌ترین گام برای اصلاح آرام نرخ سود سپرده‌ها را آغاز کرد.
کوروش پرویزیان درباره آغاز اجرای دستورالعمل بانک مرکزی در خصوص محاسبه نرخ سود سپرده های کوتاه مدت به شکل ماه شمار و تاثیر آن بر بازارهای مختلف گفت: یکی از مهم ترین اقدامات برای اصلاح نرخ سود سپرده ها تبدیل محاسبه نرخ سود سپرده های کوتاه مدت از روزشمار به ماه شمار بود و تمامی بانک ها موظف هستند که از امروز این اقدام را آغاز کنند.
وي ادامه داد: بانک مرکزی تاکید کرده که هیچ بهانه ای از جمله آماده نبودن سیستم ها را برای عدم اجرای این دستورالعمل نمی پذیرد و تمامی بانک ها از امروز باید این موضوع را رعایت کنند.
رییس کانون بانک ها و موسسات خصوصی و غیردولتی درباره اینکه این مسئله تا چه اندازه بر بازار بین بانکی و کاهش هزینه بانک ها موثر است، اظهار داشت: البته اجرای این دستورالعمل باعث می شود تا تعادل بهتری در منابع بانک ها ایجاد شود و شرایط بازار را نسبت به گذشته بهتر خواهد کرد.
شورای پول و اعتبار در یک هزار و دویست و شصت و دومین جلسه خود در روز بیستم آذرماه مصوب کرد که معیار پرداخت سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت عادی از روزشمار به ماه‌شمار تغییر یابد؛ به گونه‌ای که حداقل مانده حساب در ماه مبنای محاسبه سود سپرده‌های مزبور باشد.

طبق بخشنامه بانک مرکزی مبنی بر تغییر معیار پرداخت سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت عادی از روزشمار به ماه‌شمار،از امروز یکم بهمن، محاسـبه سهم سود علی‌الحساب سپرده‌های کوتاه‌مدت عادی تغییر کرد.
بانک مرکزی به دنبال نتایج و مصوبات یک‌هزار و دویست و شصت و دومین جلسه شورای پول و اعتبار در بیستم آذرماه، معیار پرداخت سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت عادی از روزشمار به ماه‌شمار تغییر یافت؛ به گونه‌ای که حداقل مانده حساب در ماه مبنای محاسبه سود سپرده‌های مزبور باشد.
بر همین اساس، دوم دی ماه ۱۳۹۷بخشنامه‌ای مبنی بر الزام بانک‌ها بر محاسبه سود بانکی بر اساس حداقل مانده در یک ماه از سوی این بانک منتشر شد. طبق این بخشنامه به نوعی نرخ سود روز شمار سپرده های بانکی به ماه شمار تبدیل شد که به اذعان کارشناسان پولی و بانکی نرخ سود ماه شمار پیش از این نیز در سیستم بانکی ایران وجود داشت و با این مصوبه شورای پول و اعتبار سیستم بانکی بازگشتی به گذشته داشته است.
به اعتقاد کارشناسان، این اقدام بانک مرکزی گامی است در جهت ثبات بیشتر بازار ارز، زیرا سفته‌بازان و دلالان با استفاده از سپرده‌های خود در بانک‌ها، موجب اخلال در بازار ارز شده که توقف حساب‌های سپرده روزشمار می‌تواند گامی در جهت بهبود بیش از پیش بازارهای مبادلات کشور از جمله ارز و طلا باشد.
به دنبال این مصوبه شورای پول و اعتبار و بخشنامه بانک مرکزی، از امروز (یکم بهمن ماه)، محاسـبه سهم سود علی‌الحساب سپرده‌های کوتاه‌مدت عادی در بانک‌های سراسر کشور به صورت ماه‌شمار خواهد بود