:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
بازار خزان زده تلفن همراه

فروشندگان تمایلی به کاهش قیمت تلفن همراه ندارند

بر اساس تحلیلی که توسط بیزینس اینسایدر صورت گرفته است آمده در سه ماهه چهارم و پایانی سال ۲۰۱۸ میلادی، ۳۵۷ میلیون دستگاه تولید شده که این عدد در نخستین فصل از سال آینده به ۲۸۹ میلیون دستگاه گوشی هوشمند خواهد رسید
کد خبر: ۱۲۹۸۱۱
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۶
اقتصاد گردان - مرجان محمدی|

 نرخ دلار نسبت به چند ماه گذشته هرچند از نوسان کمتری برخوردار است ولی هنوز به یک عدد ثابت نرسیده است، و همین مساله باعث شده است تا فروشندگان تلفن همراه قیمت‌های متفاوتی را به خریداران اعلام کنند، این در حالی است که فروشندگان تلفن همراه پس از جهش قیمت دلار به یک‌باره قیمت گوشی‌های تلفن خود را بالا بردند و در برخی انواع، قیمت‌ها تا 4 برابر با افزایش قیمت مواجه شد، ‌اما پس از پایین آمدن قیمت دلار فروشندگان با این بهانه که گوشی‌ها را با قیمت دلار آن موقع وارد کرده‌اند، قیمت‌ها را کاهش ندادند و فقط در برخی برندها که در ایران دارای نمایندگی هستند قیمت گوشی‌ها به صورت نامحسوسی کاهش پیدا کرد ولی در مجموع می‌توان گفت که قیمت در بازار تلفن همراه همچنان بالاست و فروشندگان تلفن همراه تمایلی برای کاهش قیمت ندارند .

از سوی دیگر گفته می‌شود به دلیل کمیاب بودن برخی گوشی‌ها در بازار تلفن همراه، ‌فروشندگانی که این مدل گوشی‌ها را در اختیار دارند با قیمت دلخواه آن را عرضه می‌کنند که این نابسامانی در قیمت‌ها نیز به ضرر خریداران و مصرف‌کنندگان تلفن همراه است .

برخی فروشندگان معتقدند با ورود به2 ماه پایانی سال بازار تلفن همراه نیز رونق می‌گیرد، ‌حال اینکه هرچه به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم به این رونق بازار اضافه می‌شود، ‌مساله‌ای که برخی کارشناسان چندان با آن موافق نیستند، ‌در این خصوص حامد ملکی کارشناس بازار تلفن همراه معتقد است: ‌فروشندگان با توجه به تجربه سالیان گذشته بر این باور هستند که کاربران تلفن همراه و مصرف‌کنندگان در روزهای پایانی سال اقدام به خرید گوشی تلفن همراه می‌کنند تا سال جدید را باگوشی جدید آغاز کنند .

وی افزود: این تجربه چند سالی است که باعث رونق بازار تلفن همراه در روزهای پایانی سال شده است، اما امسال کاملا متفاوت است و به نظر می‌رسد این پیش‌بینی فروشندگان درست آز آب درنیاید، ‌چرا که با افزایش قیمت دلار و سیر صعودی قیمت گوشی تلفن همراه کاربران دیگر تمایلی برای تعویض گوشی ندارند .

وی بااشاره به اینکه در سال‌های گذشته قیمت گوشی تقریبا منطقی بود و برای خریداران توجیه داشت به خبرنگار تعادل گفت: گوشی که کاربران تا قبل از گرانی دلار می‌توانستند با 800 تا یک میلیون تومان خریداری کنند، ‌در حال حاضر باید بین 2400 تا 3200 پرداخت کنند، قیمتی که برای کاربران توجیه ندارد .

ملکی تصریح کرد: درصد پایینی از کاربران تلفن همراه توان پرداخت قیمت‌های میلیونی دارند و بسیاری از کاربران دیگر تمایلی به تعویض گوشی خود ندارند و با هرآنچه دارند روزگار سپری می‌کنند .

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر برخی برندهای تلفن همراه که گوشی‌های پرچمدار خودرا با قیمت‌های

10 میلیون تومان به بالا معرفی کرده انددر زمره گوشی‌های گران‌قیمت و دست نیافتی برای کاربران قرار گرفته‌اند و کمتر کاربری توانایی خرید این گوشی‌های پرچمدار را دارد و همین مساله عرضه و تقاضا را در بازر تلفن همراه برهم زده است . و به نظر می‌رسد بازار تلفن همراه ایران که روز ی در زمره بهترین بازار‌های خاورمیانه بود، از سکه افتاده است .

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ‌در تازه‌ترین گزارشی که در خصوص گوشی‌های هوشمند منتشر شده است، ‌عنوان شده، تولید گوشی‌های هوشمند در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۹ میلادی، کاهش چشمگیر ۱۹ درصدی داشته است به طوری که پیش‌بینی می‌شود میزان و حجم تولید گوشی‌های هوشمند در سه ماهه نخست سال جاری میلادی به پایین‌ترین حد خود از سال ۲۰۱۳ تاکنون برسد.

گفتنی است بر اساس تحلیلی که توسط بیزینس اینسایدر صورت گرفته است آمده در سه ماهه چهارم و پایانی سال ۲۰۱۸ میلادی، ۳۵۷ میلیون دستگاه تولید شده که این عدد در نخستین فصل از سال آینده به ۲۸۹ میلیون دستگاه گوشی هوشمند خواهد رسید.

در این تحلیل یکی از مهم‌ترین عوامل و مولفه‌های اصلی این کاهش شدید و قابل توجه در میزان تولید، خرید و فروش گوشی‌های هوشمند در جهان، کاهش نرخ رشد اقتصاد جهانی و بحران‌های اقتصادی که بسیاری از کشورها را درگیر خود کرده است، عنوان شده است. تنش‌های سیاسی و جنگ تجاری قیمت بالا و نبود قابلیت‌های منحصر‌بفرد در گوشی‌های هوشمند نیز از دیگر عوامل عنوان شده است .

در هر صورت به نظر می‌رسد بازار تلفن همراه در روزهای سرد سال همچنان با رکود به کار خود ادامه دهد و در صورتی که قیمت‌ها از سوی فروشندگان شکسته نشود کاربران تلفن همراه ترجیحی برای خرید گوشی جدید نداشته باشند و پیش‌بینی فروشندگان تلفن همراه برای خروج از رکود در روزهای پایانی سال به درستی محقق نشود.