:
كمينه:۱۳.۷۹°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
وضعيت 34 بانكي از نظر هزينه كارتخوان و تراكنش چگونه است؟

2603 تومان اجاره كارتخوان و كارمزد به ازاي هر 10 هزار تومان تراكنش بانكي

بانک‌ها به‌ طور متوسط مبلغ ۲۶۰ ریال بابت اجاره کارت‌خوان و کارمزد تراکنش‌های خرید در آذرماه به ازاء هر ۱۰۰ هزار ریال مبلغ پذیرش‌ شده پرداخت کرده‌اند که این رقم با ۱۳.۸۳ درصد رشد مثبت همراه است
کد خبر: ۱۲۹۸۰۲
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۲
اقتصاد گردان - توجه به پرداخت بخش عمده کارمزدهای شبکه پرداخت توسط بانک‌های پذیرنده و صادرکننده است. بر اساس این گزارش، یکی از مهم‌ترین چالش‌های بانک‌ها، حفظ تعادل بین رسوب ناشی از جذب وجوهات تراکنش‌ها و کارمزدهای پرداختی به شبکه پرداخت است.

کارمزد پرداخت‌شده توسط بانک‌های پذیرنده و صادرکننده محاسبه می‌شود. شایان‌ ذکر است که کارمزد تراکنش‌های خرید به‌ طور مستقیم توسط بانک پذیرنده، کارمزد تراکنش‌های قبض و شارژ به‌ طور مستقیم توسط بانک صادرکننده و کارمزد تراکنش‌های مانده گیری توسط دارنده کارت پرداخت می‌شود. بر اساس آمار شاپرک از صنعت پرداخت در آذرماه سال ۹۷ کارمزد پرداختی بانک‌های پذیرنده و صادرکننده در ازای هر ۱۰ هزار تومان تراکنش به شرح زیر است:

کارمزد پرداختی بانک‌های پذیرنده به هر بانک در ازای هر ۱۰ هزار تومان تراکنش


در تراکنش‌های خرید، کارمزد توسط بانک پذیرنده پرداخت می‌شود که شاخص انتخاب‌ شده به‌ منظور ارائه این اطلاعات "میزان کارمزد پرداخت‌ شده بانک پذیرنده به ازای هر ۱۰ هزار تومان مبلغ تراکنش پذیرش‌شده" و همچنین مبلغ اجاره‌بها و هزینه‌ پرستاری در ازای نصب هر ابزار کارت‌خوان فروشگاهی به شرکت‌های PSP پرداخت می‌کند، متوسط ۳۰ هزار تومان در نظر گرفته و رقم کارمزد پرداختی در تراکنش‌های خرید بر این اساس مشخص‌شده است.

افزایش ۱۳.۸۳ درصدی کارمزد پرداختی بانک‌های صادر کننده در ازای هر ۱۰ هزار تومان تراکنش خرید


بر اساس جدول فوق، کل بانک‌ها به‌ طور متوسط مبلغ ۲۶۰.۲۷ ریال بابت اجاره کارت‌خوان و کارمزد تراکنش‌های خرید در آذرماه ۹۷ به ازاء هر صد هزار ریال مبلغ پذیرش‌شده پرداخت کرده‌اند که این رقم با ۱۳.۸۳ درصد رشد مثبت همراه شده است.

بانک "قوامین" در این دوره با پرداخت ۱۵۲.۹۹ ریال هزینه (کارمزد+ اجاره) کمترین هزینه و بانک "پارسیان" با ۵۱۴.۵۸ ریال بیشترین هزینه را به ازای جذب هر صد هزار ریال تراکنش خرید پذیرش‌شده، پرداخت کرده‌اند.

کارمزد پرداختی بانک‌های صادرکننده به ازای هر ۱۰ هزار تومان تراکنش پرداخت قبض و خرید شارژ

تنها کارمزدی که توسط بانک‌های صادرکننده به تراکنش‌های کارتی تعلق می‌گیرد برای تراکنش‌های پرداخت قبض و خرید شارژ تعریف‌ شده است. در این بخش از گزارش شاخص "میزان کارمزد پرداخت‌ شده توسط بانک صادرکننده به ازای هر ۱۰ هزار تومان مبلغ ۱۵۳.۳۰ ریال کارمزد پرداخت کرده‌اند که با رشد منفی ۸.۵ درصدی به نسبت آبان ماه مواجه شده که این افت در کارمزد پرداختی بانک‌های صادرکننده به ازای هر تراکنش پرداخت قبض و خرید شارژ نشان از تاثیر مستقیم بخشنامه مورخ ۱۲ خردادماه سال ۹۷ بانک مرکزی مبنی بر قطع کارمزد تمامی سرویس‌های ابزار پذیرش موبایلی است.

در این دوره بانک توسعه صادرات با مبلغ ۷.۶۵ ریال کمترین و بانک شرکت دولتی پست‌ بانک با مبلغ ۵۲۴.۰۴ ریال بالاترین مبلغ کارمزد را به ازای هر صد هزار ریال تراکنش پرداخت و قبض و خرید شارژ، پرداخت کرده‌اند.

با توجه به اینکه عامل موثر در پرداخت کارمزد تراکنش‌های پرداخت قبض و خرید شارژ تنها تعداد تراکنش‌ها هستند، به نظر می‌رسد که بانک‌هایی که نسبتِ کمترِ کارمزد به ازای هر ۱۰ هزار تومان تراکنش داشته‌اند، مبلغ تراکنش بیشتری به ازای تعداد تراکنش مشابه با سایر بانک‌ها، از دارندگان کارت‌های صادرشده توسط بانکشان دریافت کرده‌اند.