:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱

معاینه فنی تاکسی‌های اینترنتی 6 ماهه می‌شود

دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور گفت: قصد داریم در اصلاح آیین‌نامه معاینه فنی کشور این مورد را اضافه کنیم که معاینه فنی خودروهای پلاک شخصی که جابه‌جایی بار و مسافر انجام می‌دهند، تاکسی‌های حمل‌ و نقل بار و مسافر و تاکسی‌های اینترنتی در صورت موافقت دولت مانند خودروهای حمل‌ و نقل عمومی باشد.
کد خبر: ۱۲۹۷۵۵
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰
اقتصادگردان- چندسالی است که فعالیت تاکسی‌های اینترنتی در سطح شهر پر رنگ و دامنه حضور آنها نیز روز به روز در شهرها گسترش یافته است، بطوری که شاید بتوان گفت این تاکسی‌ها بخشی از خدمات حمل‌ونقلی عمومی را برعهده‌گرفته‌اند. اگرچه در ارایه خدمات آنها شکی وجود ندارد اما این سوال در ذهن ایجاد می‌شود که آیا این خودروهای پلاک شخصی که فعالیتی مشابه تاکسی‌ها دارند و دایما در سطح شهر در حال تردد و جابه‌جایی مسافرند و طبیعتا استهلاک بسیاری دارند مانند تاکسی‌ها هر شش ماه یک‌بار موظف به دریافت معاینه فنی‌اند؟ و آیا اساسا نظارتی در این زمینه وجود دارد؟

گفتنی‌است که براساس آیین نامه اجرایی معاینه فنی کشور، وسایل حمل‌ونقل عمومی باید هر ۶ماه برگه معاینه فنی خود را دریافت کنند در حالی که برای خودروهای شخصی این زمان به سالی یک‌بار می‌رسد. طبیعتا چون تاکسی‌های اینترنتی جزو خودروهای شخصی به حساب می‌آیند تنها کافیست یک‌بار در سال معاینه فنی بگیرند و این با نوع خدمتی که انجام می‌دهند و همچنین سیاست‌های کاهش آلودگی هوای کلان‌شهرها خصوصا تهران مغایرت دارد. در این راستا دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک‌ شهرهای کشور نیز در سی و چهارمین جلسه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا به این موضوع اشاره کرده بود که آیین‌نامه‌ پیشین معاینه فنی در سال ۹۳ توسط هیات وزیران ابلاغ شده است و این آیین نامه بنا به دلایلی نیاز به اصلاح و بازنگری دارد که در آیین نامه جدید در تعریف خودروی عمومی ذکر شده که پلاک عمومی و پلاک شخصی با کارکرد عمومی ـ شامل آژانس‌ها، مسافربرهای اینترنتی و حتی وانت‌های شخصی با کارکرد عمومی مد نظر قرار گیرد.

پوریا محمدیان یزدی، دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور در گفت‌وگو به تشریح این موضوع می‌پردازد و با بیان اینکه براساس آیین نامه معاینه فنی کشور تمام وسایل حمل‌ونقل عمومی باید هر ۶ ماه معاینه فنی بگیرند، می‌گوید: در این آیین‌نامه گفته شده است که هر خودروی عمومی که پلاک آن "ت " یا «ع» باشد بایستی هر ۶ماه برای دریافت معاینه فنی مراجعه کنند؛ اما این سوال برای برخی پیش آمد که تکلیف معاینه فنی خودروهایی که کار حمل‌ونقل عمومی ‌انجام‌ می‌دهند اما پلاک شخصی هستند چه می‌شود؟