:
كمينه:۱۳.۷۹°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
شافعی خطاب به بخش خصوصی:

منطقی است حمایت از بخش خصوصی مادام العمر باشد؟

رئیس اتاق ایران خطاب به بخش خصوصی گفت: آیا منطقی است که مساله حمایت از بخش اقتصادی مادام‌العمر باشد؟ آیا منطقی است که ما کودکی را بزرگ کنیم و زمانی که به راه افتاد آن را به حال خود واگذار کنیم؟ ما نباید در دام اعتیادی حمایتی بیافتیم که در آن منطقی وجود ندارد و این امر یک نوع اتلاف منافع است.
کد خبر: ۱۲۹۷۴۹
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۲
اقتصادگردان- غلامحسین شافعی در شصتمین شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان در اتاق بازرگانی مشهد، با اشاره به مثلث توسعه ترسیمی استاندار استان، اظهار کرد: نگاه استاندار به مثلث توسعه اقتصادی یک نگاه متفاوت با نگاه‌های معمول با مسائل اقتصادی کشور است.

وی ادامه داد: در این مثلث دو ضلع را به دولت و یکی را به مجلس نسبت داده‌اند و در قاعده آن کارآفرینان و فعالان اقتصادی قرار گرفته است.

رئیس اتاق ایران با بیان اینکه میزان اهمیت دادن به بخش خصوصی در قاعده این مثلث بسیار ارزشمند است، افزود: این امر نشان از یک اعتقاد واقعی به روند درست فعالیت‌های اقتصادی در آینده دارد.

شافعی خاطرنشان کرد: بخش خصوصی آنچه در توان و آماده دارد را با اتحاد و با یک قرارداد اجتماعی، در قالب حرکت‌های اقتصادی دنبال می‌کند.

وی تاکید کرد: یکی از علت‌های اصلی که در عرصه اقتصادی توفیق پایداری نداشته‌ایم این است که تمام سیستم‌های پاداش‌دهی در کشور به کارهای غیرمولد اختصاص داشته و این امر یک اشتباه است.

شافعی اضافه کرد: امروزه بحث نگاه به سیستم بانکی بسیار مهم است و باید مورد بررسی قرار گیرد همچنین این بخش نیازمند یک تغییر نگاه جدی است.

وی با بیان اینکه نسبت سپرده‌های ما به تسهیلات وضعیت نامطلوبی دارد و در رتبه ۲۶ کشوری قرار داریم، گفت: همچنین در طول چند سال گذشته سهم سه بخش تولید، تولید صنعتی و کشاورزی کاهش پیدا کرده و نگاه به سوی بخش‌های مولد نیز مثبت نبوده و همواره منابع جذب امور غیرمولد شده که باید در این امر تجدید نظر صورت گیرد.

شافعی در ادامه گفت: حمایت باید همواره هدف‌دار و کاهنده باشد، ما در حال حاضر واحدها و تولیداتی داریم که به زودی از مصرف بازار داخلی هم حذف خواهند شد، با این عوامل چگونه باید برخورد کنیم؟

وی تصریح کرد: منابع صندوق توسعه ملی مطابق آنچه که برای آن پیش‌بینی شده عملکرد خوبی ندارد و در این زمینه نیازمند پیگیری‌های استاندار است.