:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱

چند دلیل برای صعود احتمالی طلا تا مرز ۱۴۵۰ دلار

یک تحلیلگر بازار فلزات ارزشمند پیش‌بینی کرد روند حرکت قیمت طلا صعودی است و احتمال افزایش قیمت آن به ۱۴۵۰ دلار تا پایان امسال وجود دارد.
کد خبر: ۱۲۹۷۴۷
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۰
اقتصادگردان- جوردن الیسئو، تحلیلگر مستقل فلزات ارزشمند به کیتکونیوز گفت: قیمت طلا به دلار می‌تواند تا پایان سال ۲۰۱۹ به راحتی تا مرز ۱۴۰۰ تا ۱۴۵۰ دلار در هر اونس صعود کند. ما شاهد این هستیم که سرمایه‌گذاران برای متنوع کردن دارایی‌های خود به طلایشان اضافه می‌کنند. آنها دریافته‌اند که بازارهای سهام هنوز گران هستند و اوراق قرضه چندان بازدهی ندارند و از سوی دیگر نرخ نقدینگی واقعی در سراسر دنیا بسیار پایین مانده است.

طلا به بانک مرکزی آمریکا چشم دوخته است

قیمت طلا به نظاره اقدامات بانک مرکزی آمریکا نشسته است. با این حال جوردن الیسئو تاکید کرد: حتی اگر نرخ‌های بهره آمریکا امسال دو دور افزایش پیدا کند، این فلز ارزشمند ارزان نخواهد شد.

وی در ادامه افزود: بازار اکنون روی افزایش بیشتر نرخ‌های بهره حساب کمتری می‌کند و حتی اگر بانک مرکزی آمریکا بخواهد نرخ‌های بهره را یک یا دو بار افزایش دهد، روی قیمت طلا تاثیر چندانی نخواهد گذاشت و با نوسانی که اکنون در بازارهای سهام به چشم می‌خورد، تقاضا برای خرید طلا به حد کافی وجود خواهد داشت تا قیمت این فلز را بالاتر ببرد. اما بانک مرکزی آمریکا احتمالا به تردیدهای بازار توجه خواهد کرد و رویکرد مناسب با وضع و حال بازار در سال ۲۰۱۹ در پیش می گیرد.

استقرار طلا در نزدیکی مرز ۱۳۰۰ دلار به روند صعودی این فلز اشاره دارد

بدنبال روند صعودی که طلا در اواخر سال ۲۰۱۸ پیدا کرد، قیمت این فلز تثبیت شده است. در دسامبر که سیر نزولی بازارهای سهام شدت گرفت، شاخص نوسان VIX جهش یافت و انتظارات بازارها در خصوص افزایش بیشتر نرخ‌های بهره تغییر کرد، قیمت طلا رشد سریعی را تجربه کرد. طلا احتمالا به اندکی زمان نیاز خواهد داشت تا رشد اخیرش را تثبیت کند اما روند حرکت قیمت طلا قطعا صعودی خواهد بود که به نفع سرمایه‌گذاران است.

تقاضای بانک‌های  مرکزی برای طلا به قوت خود باقی است

این تحلیلگر در ادامه اظهاراتش، افزود: بانک‌های  مرکزی همچنان از تقاضا برای طلا در سال ۲۰۱۹ پشتیبانی خواهند کرد، زیرا بازارهای نوظهور در تلاش برای متنوع کردن ذخایر ارزی خارجی خود هستند. بانک‌های  مرکزی در سال ۲۰۱۸ خریدار بزرگ طلا بودند و انتظار دارم امسال نیز به همین روند ادامه دهند که از رشد قیمت طلا حمایت خواهد کرد. دلیلی وجود ندارد که فکر کنیم بانک‌های مرکزی امسال طلای کمتری نسبت به سال گذشته خریداری خواهند کرد. اگر چه بانک‌های مرکزی اقتصادهای نوظهور در یک دهه گذشته هر سال چند صد تن طلا خریده‌اند. تقاضا برای طلا از سوی مصرف کنندگان در آسیا و خاورمیانه وجود دارد.

مذاکرات تجاری آمریکا و چین در رادار توجه سرمایه‌گذاران

یکی از مهمترین مسائل ژئوپلیتیکی امسال، جنگ تجاری آمریکا و چین است که بعید است به این زودی حل شود. بالا گرفتن جنگ لفظی از سوی هر دو طرف، موضوعی است که سرمایه‌گذاران ناچارند با آن کنار بیایند. این جنگ نرخ رشد اقتصادی چین را آهسته کرده و روی اروپا نیز تاثیر گذاشته است. جدیدترین آمار اقتصادی آلمان فاجعه آمیز بودند و سرمایه‌گذاران به نوعی نیاز دارند خود را در برابر ریسکهای مرتبط بیمه کنند.

الیسئو بر این باور است که طلا و دلار آمریکا در صورت تشدید جنگ تجاری آمریکا و چین می‌توانند همزمان صعود کنند.