:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۷.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
ساخت 60 هزار مسکن تا یک سال آینده

واگذاري زمين، قيمت مسكن در شهرهاي جديد،‌ تحويل تعداد مسكن مهر

از مجموع دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر تاکنون یک میلیون و ۷۴۰ هزار واحد به مردم تحویل شده است
کد خبر: ۱۲۹۷۳۵
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۰۴:۰۲
اقتصاد گردان -  وزیر راه وشهرسازی درحاشیه بازدید از شرکت عمران شهرهای جدید با اشاره به سهمیه شهرهای جدید برای احداث 200 هزار واحد مسکونی تا سال 1400، گفت: هم‌اکنون 60 هزار واحد در این قالب کلنگ‌زنی می‌شود

وزیر راه وشهرسازی درحاشیه بازدید از شرکت عمران شهرهای جدید با اشاره به سهمیه شهرهای جدید برای احداث 200 هزار واحد مسکونی تا سال 1400، گفت: هم‌اکنون 60 هزار واحد در این قالب کلنگ‌زنی می‌شود و در نظر داریم مسکن با قیمت مناسب در اختیار اقشار متوسط و پایین قرار دهیم. به گزارش ایسنا، محمد اسلامی اظهار کرد: سهمیه‌ای که برای شهرهای جدید در برنامه احداث 400 هزار واحد مسکونی در نظر گرفته شده، 200 هزار واحد است که امسال 60 هزار واحد آن آغاز می‌شود. اسلامی با اشاره به دستور رییس‌جمهور برای احداث 400 هزار واحد مسکونی تا پایان سال 1399 گفت: باید کمک کنیم که مسکن با قیمت مناسب عرضه شود و اقشار پایین ومتوسط خانه‌دار شوند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: نکته دیگر اینکه شهرها باید مکان‌های مطلوب برای زندگی باشد وکاستی‌هایی که اکنون در شهرها مواجه هستیم به شهرهای جدید مهاجرت نکند در این خصوص باید نوع خدمات واحداثات به گونی باشد که شرایط مطلوب فراهم شود و ضوابط 20 گانه در خصوص ساختمان‌ها رعایت شود تا شناسامه که از ساختمان ارایه می‌شود مطابق وعده‌ها باشد بنابراین باید نظارت‌های دقیقی صورت گیرد.  اسلامی با بیان اینکه نیاز داریم کانون‌های محله را مطابق با تاریخ و فرهنگ خود احیا کنیم گفت: بطور مثال در شهر جدید صدرا این اتفاق افتاده است و این شهر، به شکل خوابگاهی نیست بلکه در مسیر توسعه قرار دارد و یک شهر زنده و پویا محسوب می‌شود.

وزیر راه وشهرسازی با اشاره به اهمیت بحث T.O.D (حمل ونقل ریل پایه) اظهار کرد: شهرهای جدید بهارستان، پرند وهشتگرد در زمینه حمل ونقل ریل پایه پیشتاز هستند، در این زمینه باید دسترسی کلیه شهروندان از جمله افراد دارای معلولیت به راحتی فراهم شود تا بتوانند در سطح شهر تردد کنند بنابراین در احداث معابر باید این موضوع مورد لحاظ قرار گیرد. او با اشاره به کمبود خدمات و انشعابات در پروژه‌های مسکونی، گفت: وظیفه دستگاه‌های خدمات رسان است که این زیرساخت‌ها را برای مردم فراهم کند اگر کوتاهی از طرف یک فرد صورت می‌گیرد باید پیگیری شود.

    قیمت مسکن در شهرهای جدید؟

معاون وزیر راه و شهرسازی تولید و عرضه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی تا سال ۱۴۰۰ در شهرهای جدید را کمک به ایجاد تعادل در بازار مسکن دانست و گفت: متوسط قیمت مسکن در شهرهای جدید ۵۰ درصد کمتر از سایر شهرها است. به گزارش ایسنا، حبیب‌الله طاهر‌خانی اظهار کرد: متوسط قیمت مسکن در شهرهای جدید ۵۰ درصد کمتر از دیگر شهرها است. اگر عرضه مسکن به اندازه کافی باشد، بازار، خود را هماهنگ می‌کند و قیمتها متعادل می‌شود.

او افزود: از ۲۰۰ هزار واحد مسکونی که وظیفه داریم تا سال ۱۴۰۰ بسازیم، ساخت ۶۰ هزار واحد را در سال جاری آغاز کرده‌ایم.

طاهرخانی در تشریح این مدل گفت: زمین و پروانه ساختمانی آورده شرکت عمران شهرهای جدید است و ساخت نیز برعهده سازندگان قرار دارد؛ بدین‌ترتیب در ابتدای کار هزینه اضافی به سازندگان تحمیل نمی‌شود و بعد از تکمیل واحدها ۵۰ درصد سهم ما می‌شود و ۵۰ درصد دیگر به سازنده تعلق می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با بیان اینکه سازندگان در پیشرفت ۳۰ درصدی می‌توانند اقدام به پیش فروش واحدها کنند، گفت: بعد از آماده شدن خانه‌ها بخشی از آنها را عرضه می‌کنیم و بخش دیگر را در قالب برنامه‌های حمایتی در اختیار وزارت راه وشهرسازی قرار می‌دهیم. او با اشاره به مذاکرات با بانک مسکن برای ارایه تسهیلات به سازندگان در قالب طرح‌های مشارکتی گفت: با بانک مسکن صبحت کردیم که تسهیلات با نرخ ۱۴ یا ۱۶ درصد به سازندگان پرداخت کند. البته نقدینگی در جامعه زیاد است و به همین دلیل بسیاری از سازندگان نیازی به دریافت وام ندارند و می‌توانند در طرح‌های ما سرمایه‌گذاری کنند.

    تسریع در واگذاری زمین‌های دولتی

در تحولی دیگر، مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با تاکید بر اینکه وظیفه سازمان ملی زمین و مسکن، تخصیص زمین به مردم و دستگاه‌های دولتی در چارچوب اساسنامه این سازمان است گفت: بر اساس دستور رییس‌جمهور و وزیر راه و شهرسازی این سازمان موظف است زمین ۴۰۰ هزار واحد مسکونی طی دو سال آینده را تامین کند که ۲۰۰ هزار واحد آن در شهرهای جدید، ۱۰۰ هزار واحد با همکاری بنیاد مسکن و ۱۰۰ هزار واحد در بافت‌های فرسوده خواهد بود. به گزارش مهر، علی نبیان گفت: در چند روز گذشته سازمان ملی زمین و مسکن با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تفاهم‌نامه امضا کردند تا به مناطقی که بنیاد مسکن اعلام می‌کند زمین تخصیص بدهد در بخش بازآفرینی شهری نیز با شرکت بازآفرینی مشارکت داریم تا اراضی دولتی واقع در این زمین‌ها را به ساخت و ساز در بافت فرسوده اختصاص دهیم. نبیان تاکید کرد: وزیر راه و شهرسازی به این سازمان مجوز داده است تا با حذف فرآیندهای زمان بر واگذاری زمین، روند تخصیص اراضی به برنامه احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی تسهیل شود. معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مجموع اراضی این وزارتخانه در سراسر کشور ۱.۵ میلیون هکتار در شهرهاست افزود: در حال شناسایی نقاط مورد نیاز بنیاد مسکن هستیم تا در هر استان بنا بر مساحت مورد نیاز بنیاد مسکن همان استان زمین به ساخت و ساز مسکن اختصاص بدهیم.

    چند واحد مسکن مهر تحویل شد

یکی از دغدغه‌های شهرهای جدید بحث تکمیل مسکن مهر است، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر دراین زمینه نیز گفت: از مجموع دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر تاکنون یک میلیون و ۷۴۰ هزار واحد به مردم تحویل شده است.

به گزارش مهر، احمد اصغری مهرآبادی با بیان اینکه کل پروژه مسکن مهر شامل ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد بود و ساخت آن از سال ۸۶ آغاز شد، گفت: تاکنون یک میلیون و ۹۸۶ هزار واحد احداث و یک میلیون و ۷۴۰ هزار واحد تحویل شده است. سهم دولت‌های یازدهم و دوازدهم از این پروژه یک میلیون و ۱۲۰ هزار واحد بوده و سالانه ۲۰۰ هزار واحد از سوی دولت تکمیل و تحویل شده است.

او ادامه داد: ۲۱۵ هزار واحد مسکن مهر با پیشرفت ۶۱ درصدی در حال ساخت است و ۱۸۰ هزار واحد مسکن مهر دارای مشکلات حقوقی و قضایی در دادگاه‌ها هستند که از این تعداد ۱۱۲ هزار واحد تعاونی ساز هستند. به دستور رییس قوه قضاییه قرار است واحدهای مسکن مهر دارای پرونده در دادگاه‌ها، خارج از نوبت مورد بررسی قرار گیرند. قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر درباره واحدهای مسکن مهر بدون متقاضی گفت: با کمیته امداد و سازمان بهزیستی تفاهم نامه امضا کرده‌ایم تا بر اساس نیاز این دستگاه‌ها از واحدهای فاقد متقاضی به افراد تحت پوشش این دو نهاد واگذار شود. روش پرداخت نیز به صورت کمک این دو دستگاه به بخش آورده متقاضی خواهد بود. او تأکید کرد: در تلاش هستیم تا پروژه مسکن مهر برای واحدهای بدون معارض و مشکل حقوقی تا پایان سال ۹۸ به اتمام برسد و اگر منابع دیده شده در لایحه بودجه ۹۸ به تصویب برسد، اعتبارات خوبی به این حوزه داده خواهد شد.

مهرآبادی درباره کیفیت ساخت و ساز مسکن مهر گفت: در زلزله سرپل ذهاب در بخش واحدهای مسکن مهر خودمالک حتی یک مورد فوتی نداشتیم و در بخش مسکن مهر تعاونی ساز تنها دو نفر بر اثر تخریب ساختمان جان خود را از دست دادند.