:
كمينه:۱۴.۸۴°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
با توجه به جهش قیمت مسکن در ماه‌های اخیر

۸۰ درصد درآمد مستاجران برای اجاره آپارتمان صرف مي شود

محوری‌ترین مساله‌ای که از سوی محمد اسلامی مطرح شد بحث افزایش سهم مسکن به 80 درصد در سبد خانوار مستاجران بود تا اظهارات معاونت جدید شهرسازی و معماری درباره تغییر در نگاه به بخش مسکن و تسریع در ساخت و ساز که این موضوع نباید به کاهش کیفیت در این بخش شود
کد خبر: ۱۲۹۷۳۴
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۹
اقتصاد گردان -  با آغاز فعالیت محمد اسلامی به عنوان وزیر جدید راه و شهرسازی و موضع‌گیری‌های او به ویژه درباره بخش مسکن، پیش بینی می‌شد که شاهد تغییراتی در بدنه این بخش از وزارت راه و شهرسازی باشیم و گذشت زمان نشان داد که علاوه بر تغییر در سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی، در ساختار مدیریت بخش مسکن هم تحولاتی رخ داد و سعید ایزدی و حامد مظاهریان دو معاونت معماری و شهرسازی و مسکن و ساختمان وزیر نیز جای خود را به فرزانه صادق مالواجرد و مازیار حسینی گزینه‌های منتخب اسلامی دادند.

در مراسم تودیع و معارفه معاونان سابق و جدید، وزیر راه و شهرسازی و معاونان او موضع‌گیری‌های متفاوتی نسبت به بازار مسکن داشتند، محوری‌ترین مساله‌ای که از سوی محمد اسلامی مطرح شد بحث افزایش سهم مسکن به 80 درصد در سبد خانوار مستاجران بود تا اظهارات معاونت جدید شهرسازی و معماری درباره تغییر در نگاه به بخش مسکن و تسریع در ساخت و ساز که این موضوع نباید به کاهش کیفیت در این بخش شود.

بحث رشد سهم مسکن در سبد هزینه مستأجران در حالی است که بر اساس گزارش مرکز آمار در سال گذشته حدود 43 درصد از درآمد خانوار برای بخش مسکن هزینه می‌شد (البته این رقم به صورت کلی مطرح شده و برای تمام خانوارهای ایرانی چه مستاجران و چه موجران است) اما در سال جاری و به گفته وزیر راه و شهرسازی این رقم به 80 درصد رسیده است که این افزایش با توجه به جهش قیمت مسکن در سال جاری و رشد 70 تا 80 درصدی قیمت مسکن در برخی مناطق پایتخت، افزایش سهم مسکن در سبد خانوار پیش بینی می‌شد.

اما سهم 80 درصدی مسکن در سبد هزینه مستاجران ایرانی در شرایطی است که در سایر کشورها این رقم به کمتر از 25 درصد می‌رسد و با افزایش چشمگیر قیمت‌ها، مسکن به عنوان کالایی لوکس محسوب می‌شود.

درهمین رابطه، وزیر راه و شهرسازی با اشاره به رشد تقاضا و عدم عرضه یا کاهش عرضه در جامعه هدف، گفت: این مشکلات وضعیتی را به وجود ‌آورد که اقشار فاقد مسکن بیش از ۸۰ درصد درآمد ماهانه خود را بابت اجاره‌بها پرداخت می‌کنند و این فقر و سختی که به خانواده‌های فاقد مسکن تحمیل می‌شود، آسیب‌های اجتماعی پیرامون خود دارد که باید در راستای بهبود این وضعیت حرکت شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی اظهارکرد: توسعه تقاضامحور، روند گسترش برنامه‌های توسعه‌ای‌ که اتفاق افتاده را شکل داده اما این برنامه‌ریزی‌ها بر اساس مطالعات آمایش سرزمینی که استعداد‌های سرزمین، جمعیت، فرهنگ و استطاعت محیط را درنظر می‌گیرد صورت نگرفته است و حتی اگر وجود داشته با یکدیگر مرتبط و یکپارچه نبوده است.

او با بیان اینکه وارث گذشته‌ای هستیم که هر دو نظام‌ شهرسازی و ساختمان فاقد نظام کنترلی کارآمد و موثر است، تأکید کرد: باید به سمت تأثیرگذاری و ماندگار شدن با استقرار سیاست‌ها و طرح‌ها حرکت کرد، همچنین میراث گذشته‌ای که هزینه‌های فراوانی متأثر از نابسامانی‌ها را بر دوش مردم و حکومت تحمیل کرده، باید بر اساس آینده‌نگری و بررسی احتیاجات و الزامات دستیابی به توسعه متوازن و پایدار در طرح‌ریزی منطقه‌ای، سرزمینی، شهری و محلی تغییر داد.اسلامی با بیان اینکه امروز «بحث قاطع مردم بحث مسکن است» گفت: اگرچه دولت تولید‌کننده مسکن نیست اما سیاست‌های دولت می‌تواند به تولید مسکن شتاب دهد، همچنین به‌موجب قانون باید سیاست‌گذاری و فراهم‌کردن زمین در بازار عرضه و تقاضای مسکن تعادل ایجاد کند، درعین حال برای تأمین مسکن اقشار کم‌درآمد تکلیف قانونی وجود دارد اما این مساله نیازمند همکاری و تعامل سایر دستگاه‌ها و نهادها است.

به گفته وزیر راه و شهرسازی آنچه رییس‌جمهوری طی سال‌های گذشته مورد تأکید قرار داده و به دنبال تحقق آن است، فراهم شدن چرخه تولید مسکن و ایجاد شرایط فعالیت مردم توانمند، سازندگان و نقش‌آفرینان در تولید مسکن به‌منظور رونق بازار ساخت‌وساز با تسهیل‌گری از سوی دولت است.اسلامی در ادامه مبحث کنترل ساختمان را مهم دانست و گفت: باید از مصالح، سازندگان و نیروهای کار واجد شرایط برای حصول اطمینان از استحکام، دوام و قوام ساختمان استفاده شود. همچنین از ضوابط و استاندارد‌های متناسب با اقلیم سرزمین ایران تبعیت شود.

 حل مشکل مسکن صرفاً ساخت و ساز نیست

در جلسه تودیع و معارفه معاونان مسکن‌و‌ساختمان و معماری‌ و شهرسازی، فرزانه صادق مالواجرد، معاون جدید معماری و شهرسازی گفت: در سنوات قبل از سال 92، حوزه معماری و شهرسازی از ریل خارج شده بود که خوشبختانه به مسیر اصلی خود برگشت. اما نکته مهم این است که در شرایط کنونی باید مصداق‌های عملی ارتقای کیفیت بیشتر به منصه ظهور گذاشته شود.

او نقش شورای عالی معماری و شهرسازی در مدیریت خردمندانه سرزمین را تأثیرگذار و کلیدی عنوان کرد و افزود: عقب‌افتادگی در حوزه تأمین مسکن وجود دارد اما با توجه به اینکه سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌های کلان حوزه مسکن با تعامل حوزه شهرسازی و معماری رخ می‌دهد، باید توجه داشت که سرعت بخشیدن به توسعه مسکن نباید منجر به ذبح کیفیت شود.

مالواجرد با بیان اینکه حل مشکل مسکن صرفاً ساخت و ساز نیست، تصریح کرد: بسترها و زیرساخت‌ها در بسیاری از نقاط کشور وجود ندارد، بنابراین با تسریع در فراهم شدن بسترها و زیرساخت‌ها در پهنه‌های شهری، مردم همان منطقه به مشارکت در ساخت‌وساز تشویق می‌شوند.

سپس سید مازیار حسینی، معاون جدید مسکن و ساختمان هم یادآور شد: سازمان نظام‌مهندسی ظرفیت بزرگی در کشور است که تجربه سازمان نظام‌مهندسی با وجود تمام فراز و فرودها می‌تواند در راستای پیشبرد اهداف در اختیار مردم قرار گیرد.

او ادامه داد: همچنین برنامه‌ای تهیه شده است که می‌تواند در قالب یک کار گروهی به سر انجام برسد و این برنامه از محورهای مشخصی تشکیل شده است که می‌تواند با همکاری وزارت راه و شهرسازی و متخصصان این حوزه مانند سازمان نظام مهندسی پخته‌تر شود.