:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
پورابراهیمی از بسته بودن دست مجلس برای تغییر در بودجه می‌گوید

لابی دولتی‌ها برای تغییر بودجه دولت!

محمدرضا پورابراهیمی اظهار کرد: لایحه بودجه هر سال از سوی دولت به مجلس ارایه می‌شود و مجلس هم تغییر خاصی در لایحه بودجه ایجاد نمی‌کند. تغییرات مجلس در لایحه بودجه بسیار جزئی است
کد خبر: ۱۲۹۷۲۴
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۸
اقتصاد گردان - محمدرضا پورابراهیمی اظهار کرد: لایحه بودجه هر سال از سوی دولت به مجلس ارایه می‌شود و مجلس هم تغییر خاصی در لایحه بودجه ایجاد نمی‌کند. تغییرات مجلس در لایحه بودجه بسیار جزئی است. اگر تغییرات زیادی از سوی مجلس در لایحه بودجه ایجاد شود، شورای نگهبان آن را رد می‌کند و مغایر با قانون اساسی می‌داند. اصلاحات مجلس در لایحه بودجه در حدی است که در محتوا و شاکله‌ لایحه‌ بودجه تغییرات اساسی ایجاد نشود.

وی با بیان اینکه مجلس در حال حاضر گرفتار آدم‌های دولت در مجلس است گفت: لابی‌هایی که برای اصلاح یا تغییر بودجه صورت می‌گیرد، از سوی ارکان دولت است. باید بگویم که بیشتر تغییراتی که در لایحه بودجه در مجلس ایجاد می‌شود، به پیشنهادات ارکان دولت است. به عبارت دیگر، ما در حال حاضر گرفتار آدم‌های دولت در مجلس هستیم.

لابی‌هایی که برای اصلاح یا تغییر بودجه صورت می‌گیرد، از سوی ارکان دولت است. تنها ۱۰ درصد لایحه بودجه با پیشنهادات نمایندگان تغییر می‌کند که ۹۰ درصد این ۱۰ درصد تغییرات نیز پیشنهادات دستگاه‌های اجرایی است. پشت همه تغییرات در لایحه بودجه دولت است. وزارتخانه‌هایی که نمی‌توانند با سازمان برنامه و بودجه به توافق برسند، سعی می‌کنند از طریق کمیسیون‌های مجلس به اهداف خود دست یابند.

او در پاسخ به این مساله که دولت اخیرا به دستگاه‌های اجرایی بخشنامه کرده که حق ورود به مجلس و لابی را ندارند، پاسخ داد: این افراد اگر به مجلس نیایند نیز بیرون از مجلس اقدامات خود را پیگیری می‌کنند. لازم است تاکیدکنم که اعداد و ارقام بودجه به گونه‌ای است که قدرت مانور را از نمایندگان گرفته است. ۸۵ درصد از بودجه، هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر است لذا این لایحه به هر مجلس یا هر دولتی ارایه شود، در ۸۵ درصد آن، هیچ تغییری نمی‌تواند ایجاد کند. کسانی که می‌گویند پشت هر تبصره، قبیله و قافله‌ای خوابیده است، یا سواد بودجه‌ای ندارند یا شیطنت می‌کنند. کسانی که با الفبای بودجه آشنا باشند، می‌دانند که امکان تغییرات اساسی در بودجه وجود ندارد.

وی همچنین گفت: لایحه بودجه سال ۹۸ انطباقی با شرایط جنگ اقتصادی ندارد و بازگشت لایحه بودجه به دولت در راه ارسال به مجلس به این دلیل بود که نقطه نظرات مقام معظم رهبری در خصوص شرایط جنگ اقتصادی در تدوین لایحه بودجه مورد توجه قرار نگرفته بود. با اینکه اصلاحاتی در بودجه صورت گرفت و ۴۰ هزار میلیارد تومان از سرفصل‌های هزینه‌ای بودجه کم شد، اما باز هم لایحه بودجه سال ۹۸ با لایحه بودجه‌ای که باید با توجه به شرایط جنگ اقتصادی تدوین شود، فاصله زیادی دارد.

پورابراهیمی در بخش دیگری از سخنانش درباره افزایش ۴۰۰ برابری حجم نقدینگی در دولت یازدهم و دوازدهم‌چنین توضیح داده است: یکی از عواملی که موجب افزایش حجم نقدینگی شده است نرخ سود سپرده‌هاست. نرخ سود سپرده‌ها در اقتصاد ایران اتوماتیک وار در پایان هر سال حجم نقدینگی را مشخص می‌کند. هر چه نرخ سود سپرده‌ها کاهش یابد حجم نقدینگی نیز کاهش می‌یابد افزایش نرخ سود سپرده‌ها نیز چنین تاثیری بر رشد نقدینگی دارد. میزان اضافه برداشت‌های بانک‌ها از بانک مرکزی از عوامل افزایش نقدینگی است. هر چه بانک‌ها از بانک مرکزی اضافه برداشت بیشتری داشته باشند حجم نقدینگی افزایش می‌یابد زیرا این اضافه برداشت‌ها با ضریب ۷ در اقتصاد کشور تبدیل به نقدینگی می‌شود. متاسفانه طی سال‌های اخیر بانک‌ها از بانک مرکزی اضافه برداشت زیادی داشته‌اند که برای اقتصاد کشور بسیار خطرناک است. خط اعتباری که بانک مرکزی برای تسویه بدهی موسسات غیرمجاز باز کرده است از عوامل مهم افزایش حجم نقدینگی طی سال‌های اخیر است. برای کنترل حجم نقدینگی باید ابتدا سود سپرده‌های بانکی را کاهش داد بعد از آن باید حجم اضافه برداشت‌های بانکی کاهش یافته و خطوط اعتباری را مسدود کرد.

او درباره تاثیر انتشار اوراق مشارکت چه تاثیری بر افزایش حجم نقدینگی نیز چنین توضیح داده است: سقف انتشار اوراق مشارکت در برنامه ششم توسعه تعیین شد. دولت نیز طی سال‌های اخیر به این سقف پایبند بوده است. سقف انتشار اوراق مشارکت در حال حاضر حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان است. از این میزان حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان سررسید اوراق مشارکت سال‌های گذشته است. دولت اوراق مشارکت منتشر می‌کند و از منابع جدیدی که به دست می‌آورد سررسید و سود اوراق مشارکت قبلی را می‌پردازد.