:
كمينه:۱۳.۷۳°
بیشینه:۱۵.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۳

كاهش ۵ هزار میلیارد تومانی بدهی بانک مسکن به بانک مرکزی

مدیرعامل بانک مسکن گفت: با افزایش سرمایه ۵ هزار میلیارد تومانی بانک مسکن در بودجه سال آینده میزان بدهی‌های این بانک به بانک مرکزی بابت طرح مسکن مهر به همین میزان کاهش می‌یابد
کد خبر: ۱۲۹۷۱۷
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۱
اقتصاد گردان - کمیسیون تلفیق در جریان بررسی بودجه سال ۹۸ تصویب کرد که بدهی بانک مسکن به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تا سقف ۵۰ هزار میلیارد ریال به عنوان افزایش سرمایه بانک مسکن منظور شود. این مصوبه در حالی مورد موافقت نمایندگان قرار گرفت که دولت در بند "ب" تبصره ۸ لایحه بودجه سال ۹۸ مقرر کرده بود که بدهی بانک مسکن به بانک مرکزی بابت اصل و سود خطوط اعتباری طرح مسکن مهر تا سقف پنجاه هزار میلیارد ریال به حساب بدهی دولت به بانک مرکزی منتقل و مبلغ مذکور به عنوان افزایش سرمایه دولت در بانک مسکن منظور شود.
مدیرعامل بانک مسکن به ایبِنا، گفت: بانک مرکزی در سال‌های ۸۶ و ۸۷ بابت طرح مسکن مهر خط اعتباری به بانک مسکن تعلق داد، همچنین بخشی از بدهی بانک مسکن بابت اضافه برداشت از بانک مرکزی بابت طرح مسکن مهر است.
ابوالقاسم رحیمی انارکی با بیان اینکه در سال ۹۲ با مصوبه شورای پول و اعتبار، کل اضافه برداشت‌های بانک مسکن از بانک مرکزی، تبدیل به خط اعتباری طرح مسکن مهر شد، تصریح کرد: مجموع این بدهی‌ها ۴۵۰ هزار میلیارد ریال شد که در بودجه سال ۹۵ مبلغ ۵۰ هزار میلیارد ریال از این بدهی به عنوان افزایش سرمایه بانک مسکن تبدیل به بدهی دولت به بانک مرکزی شد.
وی افزود: مبلغ ۵۰ هزار میلیارد ریال که در بودجه سال ۹۷ برای افزایش سرمایه بانک مسکن دیده شده نیز از این میزان بدهی کسر خواهد شد تا بدهی‌های بانک مسکن به بانک مرکزی کاهش یابد.
رحیمی انارکی در پاسخ به پرسشی در خصوص بدهی ۴۰ هزار میلیارد تومانی بانک عامل بخش مسکن به بانک مرکزی و تبدیل شدن این بانک به بدهکارترین بانک دولتی، تصریح کرد: بانک عامل بخش مسکن از سال ۸۶ درگیر طرح مسکن مهر بوده است که بخشی از منابع اجرای این طرح را بانک مرکزی به شکل خط اعتباری و بخشی دیگر را به شکل اضافه برداشت، به بانک عامل بخش مسکن پرداخت کرد. مجموع این پرداختی‌ها ۴۵۰ هزار میلیارد ریال شد که در آخر سال ۹۲و تا سال ۱۴۱۵ مهلت بازپرداخت آن را داریم.
مدیرعامل بانک مسکن با بیان اینکه تا سال ۱۴۱۵ مهلت داریم این بدهی را به بانک مرکزی بازپرداخت کنیم، تاکید کرد: در صورتی که مابقی بدهی بانک عامل بخش مسکن به بانک مرکزی به افزایش سرمایه این بانک تبدیل نشود، از سال ۱۴۰۲ روند بازپرداخت را آغاز می‌کنیم