:
كمينه:۱۳.۷۳°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
فروش ارز حاصل از صادرات به بیش از ۷ میلیارد یورو رسید،‌ پورابراهيمي: بیش از ۴ هزار پرونده تخلف ارزی تشکیل شده است

همتي: سامانه رفع تعهد ارزی واردکنندگان به زودی عملیاتی می‌شود، گرم طلا 360 هزار تومان، سكه 3.9 ميليون، طلا بهترین سرمایه گذاری در سال 2019

روز پنج شنبه 26 دی 97 سامانه سنا نرخ میانگین ارز برای دلار 11408، یورو 13171، درهم 3111، یوآن 1600، پوند 14808، لیر ترکیه 2173 تومان اعلام کرد. نرخ اونس جهانی نیز 1290 دلار اعلام شده که نشان دهنده ادامه تمایل قیمت طلا به صعود است
کد خبر: ۱۲۹۷۱۳
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۴
اقتصاد گردان - وز پنج شنبه 27 دي 97، در بازار ارز، نرخ دلار 140 تومان، یورو 100 تومان و درهم 39 تومان رشد کرد  و سامانه سنا نرخ میانگین ارز برای دلار 11408، یورو 13171، درهم 3111، یوآن 1600، پوند 14808، لیر ترکیه 2173 تومان اعلام کرد. در صرافي ملي يورو 13400 و دلار 11590 تومان معامله شده است. 

 در بازار طلا نيز قیمت اونس طلا در بازار جهانی با یک دلار و 92 سنت افزایش به 1294 دلار و 78 سنت رسید و روز جمعه نيز نرخ اونس جهانی 1285 دلار اعلام شده که نشان دهنده ادامه تمایل قیمت طلا درنزديكي مرز 1300 و نوسان‌آن است
براين اساس،  قیمت سکه بهار آزادی طرح جدید با 11 هزار تومان کاهش 3 میلیون و928 هزار تومان شد. بهای سکه طرح قدیم بدون تغییر بود اما نیم سکه 14 هزار تومان، ربع سکه 3 هزار تومان و هر گرم طلای 18 عیار 466 تومان رشد داشته است.
روز جمعه نيز قیمت سکه طرح جدید به 3 میلیون و 900 هزار تومان و هرگرم 18 عیار نیز 360 هزار تومان رسیده كه نشان دهنده كاهش آن نسبت به روز پنج شنبه است. نرخ سكه طرح جديد 3 ميليون و 900 هزار تومان، طرح قديم 3 ميليون و 831 هزار تومان، نيم سكه 2 ميليون و 50 هزار، ربع سكه 1 ميليون و 240 هزار تومان، طلاي 18 عيار 360 هزار تومان و مظنه مثقال 17 عيار  1 ميليون و 558 هزار تومان اعلام شده است. 

همچنین بانک مرکزی روز پنج شنبه نرخ ۴۷ ارز را اعلام کرد که طی آن قیمت ۱۲ ارز نسبت به روز چهارشنبه افزایش و قیمت ۲۸ واحد پولی دیگر از جمله یورو و پوند کاهش یافت؛ نرخ ۷ ارز دیگر مانند دلار نیز ثابت ماند.
 براساس اعلام بانک مرکزی هر دلار آمریکا برای روز پنجشنبه بیست و هفتم دی ماه 97 بدون تغییر ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس با ۵۶ ریال افزایش ۵۴ هزار و ۵۶ ریال و هر یورو نیز با ۹۷ ریال افت ۴۷ هزار و ۸۱۵ ریال ارزش‌گذاری شد.

فروش ارز حاصل از صادرات به بیش از ۷ میلیارد یورو رسید

مجموع فروش ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما از ۱۶ مرداد تا ۲۷ دی به ۷ میلیارد و ۱۴۱ میلیون یورو رسید.
همچنین مجموع تامین ارز برای واردات در سامانه نیما از ۱۶ مرداد تا ۲۷ دی به شش میلیارد و دویست و هفتاد و شش میلیون یورو رسید.
همچنین بر اساس معاملات انجام شده در صرافی های مجاز  نرخ خرید هر اسکناس دلار آمریکا ۱۱۴۹۰ تومان، نرخ فروش هر اسکناس دلار آمریکا۱۱۵۹۰ تومان،  نرخ خرید هر اسکناس یورو  ۱۳۳۰۰ تومان،  نرخ فروش هر اسکناس یورو ۱۳۴۰۰ تومان اعلام شد. 

تاکید دوباره بر ممنوعیت آنلاین طلا فروشی

از سوي ديگر، رییس اتحادیه طلا و جواهر، گفت: خرید فروش آنلاین طلا و سکه توسط واحدهای طلا فروشی و فعالیت در فضای مجازی ممنوع است.
این روزها با همه گیر شدن برنامه های موبایلی و نفوذ فضای مجازی در زندگی مردم، شاهد رونق خرید و فروش های مجازی و آنلاین هستیم. به شکلی که بسیاری از واحدهای صنفی علاوه بر فعالیت فیزیکی، در فضای مجازی نیز شروع به خرید و فروش های آنلاین کرده اند.
اما بحث خرید و فروش آنلاین طلا و جواهر و سکه در فضای مجازی و برنامه هایی مثل اینستاگرام و تلگرام بسیار متفاوت است و با توجه به حساسیت معاملات طلا و سکه و خطرات احتمالی در این زمینه، آیت محمدولی در گفتگو با ایبِنا در این باره، گفت: در حال حاضر به دلیل نبود فرهنگ سازی و زمینه سازی صحیح، زمینه برای خرید و فروش مجازی طلا مساعد نیست.
وی افزود: خرید و فروش طلا در فضای مجازی به حدی اقدام حساسی است که اهل فن در این صنف نیز نمی‌توانند به راحتی اصل یا فرع بودن این محصولات را تشخیص دهند.
رییس اتحادیه طلا و جواهر افزود: افرادی که قصد فعالیت صرفا در فضای مجازی دارند، باید مجوز لازم را از وزارت صنعت، معدن و تجارت و اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی داشته باشند اما اگر جز صنف طلا فروشان باشند و فعالیت آن‌ها به صورت فیزیکی و آنلاین باشد، باید از اتحادیه طلا و جواهر مجوز داشته باشند.
محمدولی در ادامه اظهار داشت: اتحادیه به تمامی طلافروشانی که در فضای مجازی فعالیت دارند، در مرحله اول تذکر و در صورت عدم توجه، اخطار و پیگیری قانونی می‌شود که تاکنون نیز برخی موارد پیش آمده و اتحادیه نیز فعالیت تمامی این واحدها را پیگیری کرده است.
به گفته وی، طبق قانون، هیچ یک از واحدهای طلا فروشی، اجازه فعالیت در اینستاگرام، تلگرام و سایر برنامه های فضای مجازی را ندارند.

تشریح دلایل افزایش قیمت طلا و سکه

رییس اتحادیه طلا و جواهر درباره تحلیل وضعیت فعلی بازار نیز اظهار داشت: برخی عوامل طی روزهای اخیر موجب شده تا بازار طلا و سکه با افزایش و نوسان اندکی روبه رو شد. از جمله مهمترین این عوامل نوسان در بازار ارز  افزایش قیمت انس جهانی است که موجب شده قیمت طلا و جواهر نیز افزایش اندکی داشته باشد.
وی افزود: همچنین نزدیکی به پایان سال نیز موجب شده تا تقاضا سکه و طلا خام افزایش یابد و به تبع قیمت‌ها نیز افزایشی شود که امیدواریم بتوانیم بازار را مدیریت و از نوسانات بیشتر جلوگیری کنیم.

سامانه رفع تعهد ارزی واردکنندگان به زودی عملیاتی می‌شود

از سوي ديگر، رییس کل بانک مرکزی از عملیاتی شدن سامانه رفع تعهد ارزی واردکنندگان به زودی خبر داد.
به گزارش  روابط عمومی بانک مرکزی؛  عبدالناصر همتی  اعلام کرد حسب دستور رئیس جمهور محترم در جهت مقابله با یکی از گلوگاه های فساد و آسیب در فرآیند تجارت خارجی کشور و بر اساس اقدامات چند ماه گذشته بانک مرکزی برای آماده سازی سامانه رفع تعهد ارزی واردکنندگان، این سامانه آماده عملیاتی شدن شد.
وی افزود از آنجا که تخصیص و تأمین ارز در جهت واردات کالا و خدمات مورد نیاز کشور صورت می گیرد متاسفانه در این فرآیند در گذشته سوء استفاده های زیادی صورت گرفته است و برخی به بهانه واردات کالا و خدمات مورد نیاز با طی فرآیند های قانونی اقدام به دریافت ارز نموده و متأسفانه پس از دریافت ارز، متناسب با ارز دریافتی کالا به کشور وارد نکرده اند. با به کار گیری این سامانه کلیه بانکها، وزارت صمت، گمرک  و سازمان امور مالیاتی به اطلاعات و عملکرد واردکنندگان دسترسی خواهند داشت.
رئیس بانک مرکزی اضافه کرد از این به بعد یکی از شاخص های اعتبار سنجی مشتریان در فرآیند واردات و دریافت خدمات بانکی موضوع رفع تعهد ارزی واردکنندگان خواهد بود و عدم رفع تعهد ارزی واردکننده، با عدم ارائه خدمات همراه شده و به مراجع ذیربط اعلام خواهد شد.از سوی دیگر واردکنندگان اصیل و واقعی که نقش مهم و اساسی در تجارت کشور دارند نیز مورد حمایت خاص قرار خواهند گرفت. دکتر همتی اضافه کرد با عملیاتی شدن این سامانه فرآیند تجارت خارجی کشور به صورت سیستمی تکمیل خواهد شد و نقش بسیار اساسی در پیشگیری از فساد خواهد داشت.

تشکیل بیش از ۴ هزار پرونده تخلف ارزی

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت:بر اساس آمار، به میزان سه و نیم میلیارد دلار از منابع ارزی کشور که برای واردات اختصاص داده شده بود، کالایی وارد نشده و۴ هزار و ۲۰۰ پرونده تخلف در این زمینه تشکیل شده است.
محمدرضا پورابراهیمی با بیان اینکه، موضوعات مرتبط با حوزه منابع و مصارف ارزی در ماه های اخیر به علت سوء مدیریت، مشکلات متعددی را برای کشور ایجاد کرد، افزود: بر اساس گزارش‌ها از ابتدای امسال تا ۲۷ دی، از کل منابع ارزی که برای واردات کالا تخصیص پیدا کرده بود، حدود یک چهارم آن با وجود اختصاص ارز، کالایی وارد نشده است.
وی با بیان اینکه، بانک مرکزی برای رفع این مشکل، سامانه رفع تعهد ارزی واردکنندگان را راه اندازی کرده است، گفت: بر این اساس که مجلس هم از آن حمایت می‌کند، همه کسانی که می‌خواهند واردات را انجام دهند باید اعتبارسنجی شوند.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه این سامانه اعتبارسنجی، رتبه اعتباری بازرگان را مشخص می کند، افزود: بر اساس آمارها، حدود ۲۱ هزار بازرگان کشور بر این اساس اعتبارسنجی و رتبه بندی شدند و اطلاعات مربوط به آن ها در این سامانه، مدنظر قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: این موضوع کمک می‌کند سقف واردات برای­ هر بازرگان و فعال اقتصادی تعیین شود.
پورابراهیمی گفت: بر اساس بخشنامه اخیر دولت، اکنون رسماً عملیات اعتبارسنجی بازرگانان با رویکرد جدید در قالب سامانه رفع تعهد ارزی واردکنندگان، عملیاتی­ شده است و این رویکرد، استمرار خواهد داشت.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مدیریت این کار توسط بانک مرکزی انجام می شود، افزود: انتظار ما از دولت این است که برای جلوگیری از ایجاد فساد و رانت را در اقتصاد کشور، حوزه سامانه های اطلاعاتی را عملیاتی کند.
وی اضافه کرد: بازرگانان غیر معتبر در حال انجام لابی‌هایی هستند و به وزارتخانه‌ها و مجموعه‌های مختلف فشار می‌آورند تا بتوانند تبصره و استثنائاتی را بر این سامانه ها وارد کنند لذا دولت باید سامانه ها را اجرایی کند و محکم و قاطع بایستد و مجلس هم از این رویکرد حمایت می‌کند.

چالش‌های بازگشت ارز حاصل از صادرات

از سوي ديگر، فعالین اقتصادی طراحی سامانه‌ها را که باعث اختلاف و افزایش قیمت ارز شده، مشکل اصلی برنگشتن ارز حاصل از صادرات می‌دانند.
بهرام شکوری يك فعال اقتصادي،  در برنامه تیتر امشب، اظهار داشت: اینکه ارز حاصل از صادرات برنگردد جای سوال دارد. در زمان های گذشته هم که دولت کنترلی بر بازگشت ارز نداشت، ارز حاصل از صادرات بر می گشت؛ توسعه و اشتغال در کشور و افزایش آمارهای تولید حاصل برگشت ارز حاصل از صادرات است.

وی افزود: ما ۳۳ میلیارد دلار صادرات نفتی در ۹ ماه اول امسال داشته ایم که از این مقدار نزدیک ۹ میلیارد دلار به سامانه برگشته است. همه علاقمند به برگشت ارز هستند اما اختلاف ارز و افزایش قیمت ارز موجب شده مشکلاتی برای فعالین اقتصادی ایجاد شود که اگر موانع را برداریم ارز راحت تر به کشور بازخواهد گشت.
وي گفت: فعالین اقتصادی معتقدند پیمان سپاری بر اساس نرخ پایه صادراتی گمرک تعیین می شود درحالی‌که فعالان در شرایط تحریم که امکان ارتباط بانکی ندارند، کمتر از رقم اعلام شده فروش دارند همچنین نرخ پایه صادراتی و مهلت ۳ ماهه فعالان اقتصادی را با مشکل مواجه کرده است بنابراین تعامل بین دولت و بخش خصوصی موجبات برگشت ارز حاصل از صادرات را راحت تر خواهد کرد.

ورود صحیح بانک مرکزی در بازار ارز

همچنين سید فرید موسوی، نماینده مجلس شورای اسلامی در اين  برنامه، گفت: کوتاهی ها در کنترل بازار ارز از سوی بانک مرکزی نابسامانی ها و التهاب در جامعه ایجاد کرد. بانک مرکزی دیر هنگام ورود کرد اما ورود خوبی داشت که به صورت نسبی تقاضا و عرضه را مدیریت کرد.
وی افزود: محدودیت‌ها تاثیر زیادی بر بازار داشت و ورود دستور العمل‌های ابلاغی بانک مرکزی هم چالش‌هایی برای صادرکنندگان بوجود آورد. در شرایط جنگ اقتصادی عرضه و تقاضا باید به درستی مدیریت شود و هم دولت هم بخش خصوصی اذعان دارند که ارز حاصل از صادرات باید به کشور بازگردد اما باید در این زمینه درک درست و واقع بینانه ای از شرایط موجود داشته باشیم.
موسوی توضیح داد: دولت باید آرامش روانی را در جامعه ایجاد کند و برای رفع این دغدغه ها نمی توانیم بر اساس رویه های گذشته عمل کنیم، دولت نیز نمی تواند هر روز با ابلاغ دستورالعمل و بخشنامه های جدید سردرگمی در جامعه و بازار ایجاد کند.
لزوم بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور
محمدرضا مودودی، سرپرست سازمان توسعه تجارت نیز در ارتباط تلفنی درباره تاکید بازگشت ارز حاصل از صادرات و مشکلات صادرکنندگان، اظهار داشت: بانک مرکزی به علت اینکه کانون تبادل است باید نیاز کشور به مواد اولیه را از محل ارز حاصل از صادرات تامین کند.
وی گفت: در شرایط فعلی کشور نیاز است که ارز حاصل از صادرات به چرخه تولید برگردد.
سرپرست سازمان توسعه تجارت گفت: صادرکنندگان نیز در چرخه برگشت ارز به دلیل شرایط تحریم مشکل دارند بنابراین نیاز است بخش خصوصی به دولت و بانکها نزدیکتر شود و در جهت رفع دغدغه دولت کمک کند.
وی افزود: اگر ارز حاصل از صادرات بر نمی گردد می توانند در تامین مواد اولیه در بخش تولید کمک کنند.
موسوی با بیان اینکه بانک مرکزی نیاز به شفافیت دارد و باید مطمئن شود که ارز حاصل از صادرات به کشور بازگردد، ادامه داد: فعالین اقتصادی می توانند برای اطمینان دادن به بانک مرکزی با تهیه مواد اولیه همکاری کنند.
وی افزود: در شرایط تحریم و تنش ارزی ایجاد شده در کشور مشکلاتی در کشور ایجاد شده که برگرداندن ارز به موقع به چرخه صادرات کمک خواهد کرد.

طلا بهترین سرمایه گذاری در سال ۲۰۱۹

شورای جهانی طلا اعلام کرد: نااطمینانی های سیاسی و نگرانی نسبت به اوضاع اقتصادی جهان می تواند عامل مهمی برای جذابیت بیشتر طلا در سال 2019 میلادی باشد.
بر اساس این گزارش جان رید تحلیلگر ارشد شورای جهانی طلا در این باره گفت: با تشدید نوسانات در بازارهای مالی و نگرانی ها نسبت به اوضاع اقتصادی و سیاسی جهان، سرمایه گذاران تمایل بیشتری برای خرید طلا خواهند داشت.
وی در ادامه افزود: در سال 2018 میلادی سرمایه گذاران اعتماد زیادی به دلار آمریکا و بازار سهام داشتند. این روند در سال 2019 میلادی به شدت کاهش خواهد یافت و تمایل سرمایه گذاران به سوی بازار فلزات گرانبها به خصوص طلا جلب خواهد شد. پیش بینی می شود بازار سهام در سال 2019 میلادی وارد فاز اصلاح و روند نزولی شود و این عامل تاثیر مهمی برای رونق باازار طلا خواهد داشت.
عملکرد بازار سهام آمریکا در سال 2018 میلادی غیر از روزهای پایانی آن بسیار خوب بوده است. ولی در ماه های پایانی شاهد افت نسبی شاخص سهام وال استریت بودیم.
شورای جهانی طلا افزود: بانک های مرکزی جهان طی سال گذشته بیش از 341 تن طلا خریداری کرده اند. روسیه، ترکیه و قزاقستان طی سال 2018 نیز همچنان به خرید طلا ادامه داده اند. بانک های مرکزی لهستان، مجارستان و مغولستان نیز میزان ذخایر طلای خود را به طور چشمگیری افزایش داده اند.