:
كمينه:۲۴.۸۴°
بیشینه:۲۶.۷۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶

تولید دو کاتالیست بنزین به ظرفیت ۲۵۰۰ تن در سال

رئیس پژوهشکده توسعه فناوری کاتالیست پژوهشگاه صنعت نفت گفت: با بومی‌سازی کاتالیست‌های تولید بنزین به ظرفیت سالانه ۲۵۰۰ تن، خوراک پالایشگاهی در کشور تامین می‌شود.
کد خبر: ۱۲۹۶۸۳
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۶
اقتصادگردان- مهدی رشیدزاده امروز در مراسم انعقاد قرارداد بومی‌سازی و تولید صنعتی کاتالیست‌های هیدروکراکینگ و تصفیه هیدروژنی ته‌مانده‌های نفتی، "توسعه دانش فنی کاتالیست‌های مورد نیاز کشور" و "ارائه خدمات فناورانه به صنعت نفت و رفع مشکلات گلوگاهی صنعت را از رسالت‌های این پژوهشکده نام برد و افزود: بر این اساس سرمایه‌گذاری‌های وسیعی برای تولید دانش فنی، ایجاد پایلوت و تربیت نیروی انسانی شده است و ماحصل این سرمایه‌گذاری واگذاری دانش فنی دو کاتالیست استراتژیک به بخش خصوصی است.

وی واگذاری ۸ دانش فنی دیگر به بخش خصوصی و تولید آنها در مقیاس انبوه را از دیگر دستاوردهای این پژوهشکده ذکر کرد و ادامه داد: بسیاری از کاتالیست‌های تولید شده در حال حاضر در راکتورها بارگذاری شده است.

رشیدزاده کاتالیست‌هایRCD و هیدروکراکینگ را جزو کاتالیست‌های استراتژیک و پرمصرف صنعت نفت و خوراک واحد RFCC پالایشگاه شازند اراک دانست و یادآور شد: واحد RFCC این پالایشگاه روزانه حدود ۸ تا ۱۰ میلیون لیتر بنزین کشور را تولید می‌کند.

رئیس پژوهشکده توسعه فناوری کاتالیست پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به امضای قراردادی با بخش خصوصی برای تولید و بومی‌سازی کاتالیست‌های مورد نیاز تولید بنزین، خاطر نشان کرد: با توجه به زیرساخت‌هایی که این شرکت خصوصی برای بومی‌سازی این کاتالیست‌ها ایجاد کرده است، مجموعا سالانه ۲۵۰۰ تن کاتالیست‌های RCD تولید می‌شود و از محل فروش آن نیز ۴ درصد حق بهره‌برداری به پژوهشگاه و شرکت پالایش و پخش داده می‌شود.

وی ارزش هر کیلو کاتالیست را ۲۰ یورو و کل محصول تولیدی را ۵۰ میلیون یورو اعلام کرد و افزود:‌ با داخلی‌سازی کاتالیست سالانه از خروج ۵۰ میلیون یورو ارز از کشور جلوگیری می‌شود.

رشیدزاده اضافه کرد: کاتالیست‌های واحد تولید بنزین وارداتی است و برنامه داریم علاوه بر تامین داخل به کشورهای منطقه و اروپا و آمریکا نیز صادرات داشته باشیم.