:
كمينه:۱۸.۷۳°
بیشینه:۱۹.۷۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
رئیس کل بیمه مرکزی:

ارزیابان غیرمجاز بیمه‌ باید از عرصه خارج شوند

رئیس کل بیمه مرکزی با تاکید بر اینکه ارزیابان غیر مجاز باید از عرصه خارج شوند، گفت: ارزیابان باید حوادث را مستقل ارزیابی کنند. البته آنها صرفا نباید مجوز داشته باشند بلکه باید اطلاعات تخصصی در این حوزه داشته باشند.
کد خبر: ۱۲۹۶۵۸
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۷
اقتصادگردان- غلامرضا سلیمانی در دومین گردهمایی سالانه ارزیابان حرفه‌ای خسارت با تاکید بر ضرورت اصلاح قوانین و مقررات مرتبط با ارزیابی خسارت اظهار کرد: در تمام جهان حادثه وجود دارد اما شرکت‌های بیمه باید التیام‌بخش مالی و جانی حادثه‌دیدگان باشند. اگر بتوانیم خوب کار کنیم می‌توانیم بخشی از مشکلات مردم را حل کنیم.

وی با تاکید بر اینکه لزومی ندارد شرکت‌های بیمه‌ای زمانی که حادثه‌ای اتفاق افتاد اقدام به جبران کنند، ادامه داد: در بیمه‌های زندگی شرکت‌های بیمه قبل از رخداد حادثه باید پرداخت خسارت داشته باشند تا فرد بتواند هزینه‌های درمانش را پرداخت کند.

سلیمانی با بیان اینکه صندوق‌های بازنشستگی خصوصی می‌توانند ایجاد شوند، اضافه کرد: در این رابطه در قالب شرکت‌های بیمه‌گر که در حیطه بیمه زندگی فعالیت می‌کنند به طور غیرمستقیم در این حوزه فعال شده‌ایم و صندوق‌های بازنشستگی خصوصی تشکیل شده‌اند و نباید اجازه دهیم صندوق بازنشستگی خصوصی جداگانه‌ای راه‌اندازی شود.

ارزیابان باید حوادث را مستقل ارزیابی کنند

رئیس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه ارزیابان مستقل باید بین بیمه‌گر و بیمه‌گذار باشند، ادامه داد: علت این است که این ارزیابان باید ارزیابی حادثه را به صورت مستقل انجام و ارزیابی حقیقی را انجام دهند. در همین رابطه بیمه مرکزی در سال ۱۳۸۲ آیین‌نامه مربوط به این موضوع را نوشت که البته اصلاح هم شده است.

سلیمانی با تاکید بر اینکه ارزیابان باید به قوانین و مسائل بیمه‌ای مسلط باشند، اظهار کرد: به دنبال این هستیم که ارزیابان دارای مجوز از بیمه مرکزی بتوانند با سیاست بیمه مرکزی مبنی بر واسپاری امور بیمه‌ای کار کنند اما در عمل ارزیابان تعداد کافی ندارند، به همین دلیل انتظار می‌رود ارزیابان در استان‌ها بیشتر شوند.

او با بیان اینکه لزومی ندارد یک استان لزوما از ارزیاب استان دیگر یا تهران استفاده کند، گفت: ارزیابان این امکان را به صنعت بیمه می‌دهند که هم بیمه‌گذار از دریافت خسارت کامل خود مطمئن باشد و هم بیمه‌گر این اطمینان را داشته باشد که اضافه پرداخت نداشته باشد.

سلیمانی با تاکید بر اینکه باید با درایت و اطلاعات کامل ارزیابی انجام شود، اضافه کرد: این در حالی است که ارزیابان می‌توانند به بیمه‌گران و کل بخش‌های جامعه از جمله پلیس کمک کنند.

ارزیابان غیرمجاز باید از عرصه خارج شوند

او به حوادث و سوانح دریایی هم اشاره کرد و گفت: اتفاقی برای یکی از کشتی‌ها در کانال سوئز رخ داد اما به دلیل نبود شرکت‌های ارزیابی بین‌المللی در ایران مشخص نشد که ارزیابی خسارت سانحه به درستی انجام شده است یا خیر. بنابراین لازم است شرکت‌های ایرانی دارای مجوز بین‌المللی ارزیاب خسارت داشته باشند تا مطمئن باشیم که خسارت به درستی ارزیابی شده است.

رئیس کل بیمه‌مرکزی با بیان اینکه راه‌اندازی شرکت‌های بین‌المللی درآمد شرکت‌های ارزیاب را هم بیشتر خواهد کرد، اضافه کرد: این مساله در شرایط فعلی که به دلیل تحریم حتی مجبوریم بیمه‌های اتکایی را هم داخلی انتخاب کنیم، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

او با تاکید بر اینکه ارزیابان غیرمجاز باید از عرصه خارج شوند و همه ارزیابان مجوز بیمه مرکزی داشته باشند، گفت: البته ارزیاب نباید صرفا مجوز داشته باشد؛ بلکه ارزیابان باید اطلاعات تخصصی در رشته خاص داشته باشد. ما اعتقاد داریم که موارد غیرحاکمیتی را از بیمه مرکزی به انجمن واگذار کنیم.