:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۶.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
کمبود ارز خارجی در زیمبابوه باعث افزایش قیمت بنزین شده

گران‌ترین بنزین جهان در زیمبابوه

زیمبابوه پس از سه برابر کردن قیمت سوخت درگیر یک اعتصاب ملی است که در آن معترضان خیابان‌ها را پر کرده‌اند.
کد خبر: ۱۲۹۶۴۰
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰
اقتصادگردان- بنزین این کشور آفریقای جنوبی اکنون گران‌ترین بنزین جهان است.

زیمبابوه میان یک بحران اقتصادی و کمبود ارز خارجی قرار دارد که باعث کمبود سوخت و نان شده است. بسیاری شرکت‌ها کار را متوقف کرده‌اند چون توانایی وارد کردن مواد خام را ندارند.

به‌دنبال تورم بیش از حد در 2009، زیمبابوه ارز خود را کنار گذاشت و از آن به بعد از دلار امریکا و راند آفریقای جنوبی استفاده می‌کند. ولی بحران اقتصادی و کمبود ارز خارجی باعث شده دولت مجبور شود یک ارز جدید برای خود در 12 ماه آینده معرفی کند.

اما سیاستی که در واقع اعتراض‌ها را برانگیخت و باعث یک اعتصاب ملی شد، افزایش شدید قیمت سوخت بود.

به‌گفته امرسون منانگاگوا، رییس‌جمهور زیمبابوه که در 2017 به قدرت رسید، سه برابر کردن قیمت نفت به کم کردن فشار کمبود سوخت کمک می‌کند. منانگاگوا در صفحه رسمی فیس‌بوک خود نوشت: «به‌دنبال کمبود فعلی در بازار سوخت تصمیم گرفتیم وارد عمل شویم و قطعاً این کار را می‌کنیم. کمبود ناشی از افزایش مصرف سوخت در این اقتصاد رو به رشد به‌همراه ارز رایج و فعالیت‌های تجاری غیرقانونی سوخت، بی‌ثباتی به وجود آورده است و امروز دولت تصمیم گرفته این اقدامات را انجام دهد: قیمت سوخت 3.11 دلار در هر لیتر برای دیزل و 3.33 دلار در هر لیتر برای بنزین ».

قیمت 3.33 دلار در حال حاضر در دنیا بالاترین قیمت برای بنزین است. میانگین قیمت بنزین در 7 ژانویه 2019، 1.08 دلار در هر لیتر یا 4.09 دلار در هر گالن بود. گران‌ترین بنزین جهان قبل از افزایش قیمت در زیمبابوه متعلق به هنگ‌کنگ بود با 7.71 دلار در هر گالن. در زیمبابوه اتحادیه‌های تجاری و کنفدراسیون ملی صنایع فراخوان یک اعتصاب سه‌روزه را دادند و گفتند که یک موفقیت بوده است.

پیتر موتاسا، رییس کنگره اتحادیه‌های تجارت زیمبابوه گفت: «تا حالا این اعتصاب موثر بوده است». کنفدراسیون صنایع زیمبابوه طی نامه‌ای به وزیر نفت گفت که بسیاری کسب‌وکارها راکد شده یا در حال فروپاشی هستند و دلیل آن هم نبود سرمایه‌های ارزی خارجی و آشوب اقتصادی است.