:
كمينه:۱۱.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
عملکرد مدیران صندوق‌های پوشش ریسک در بازار طلای سیاه نشان می‌دهد

بورس‌بازان نفتی در انتظار چشم‌انداز جهانی اقتصاد

در حالی که در میان فاکتورهای بنیادین، موضوع رشد اقتصادی چین و میزان عرضه اوپک باعث ایجاد تکانی در بازار نفت خام شده است، نگاهی به روند معاملات آتی طلای سیاه نشان می‌دهد بازار همچنان چشم‌انتظار شفافیت بیشتر در مورد رشد اقتصادی است.
کد خبر: ۱۲۹۶۳۹
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۵
اقتصادگردان- این اتفاق را عملکرد مدیران پوشش ریسک نشان می‌دهد. «جان کمپ» تحلیلگر برجسته نفتی در تازه‌ترین مطلب خود به این موضوع اشاره کرده و نوشته است که به نظر می‌رسد مدیران صندوق‌ها و سبدهای سهام پوزیشن‌ها و موقعیت‌های خود را در بازار نفت خام بسته و در انتظار این هستند که نوری به فضای تیره چشم‌انداز رشد اقتصادی بتابد. جان کمپ در رویترز می‌نویسد که به نظر می‌رسد مدیران صندوق‌های پوشش ریسک، در حال کامل‌ کردن پوزیشن‌های sell (به معنای بستن موقعیت long) در فروش نفت خام و فرآورده‌های نفتی خود هستند. در هفته نخست سال جدید میلادی این پوزیشن‌ها افزایش یافته بود. اکنون اما به نظر می‌رسد این فضا تحت تاثیر این مساله که جهان قابلیت اجتناب و جلوگیری از یک رکود اقتصادی دارد رقم خورده است.

در حالی که دلار امریکا در برابر بیشتر ارزهای اصلی تضعیف شد و انتظارات از معاملات تجاری میان امریکا و چین رو به فزونی گذاشت، قیمت نفت از افتی که اخیرا با آن روبرو بود گذر کرده است. ارزش دلار و ارزش نفت خام همواره با یکدیگر رابط معکوس دارند.

 در هفته منتهی به 8 ژانویه مدیران سبدهای سهام، پوزیشن خرید و قرارداد آپشن خود را در معاملات آتی نفت برنت ICE به میزان 6 میلیون بشکه افزایش داده و آن را به 158 میلیون بشکه در روز رساندند.  همچنین بر اساس داده‌های بورسی، صندوق‌های پوشش ریسک، پوزیشن خرید خود در نفت‌گاز اروپا را از 3 میلیون بشکه به 5 میلیون بشکه ارتقا دادند.  پوزیشن خرید در معاملات آتی برنت و نفت‌گاز نزدیک به کف چند ساله باقی مانده و افزایش‌ها از شروع سال خیلی کوچک بوده است. اما روند سنگین و پرحجم بستن پوزیشن‌های خرید نفت خام و فراورده‌های پالایشی از سوی صندوق‌های پوشش ریسک که در طول سه‌ماهه چهارم گزارش شده بود، در ظاهر و حداقل فعلا به پایان رسیده است.  کامل شدن پوزیشن‌های خرید از سوی صندوق‌های پوشش ریسک کافی بود تا به قیمت‌های نفت خام کمک کند از سطوح پایین عبور کنند. اگرچه همچنان موقعیت‌های فروش کمی هستند که پوشش داده شوند.

مدیران صندوق پوشش ریسک پوزیشن‌های خود در نفت خام و فراورده‌های نفتی را ضرورتأ بسته‌اند و منتظر شفاف‌ شدن چشم‌انداز رشد اقتصادی هستند.

امسال سه سناریوی اصلی برای اقتصاد جهانی محتمل است: نخست، از سرگیری رشد بالا، دوم، استمرار ترمیم با سرعت کند اقتصادی، سوم، سقوط به درون رکود اقتصادی.

در سناریو نخست، قیمت‌های نفت و فراورده‌های نفتی احتمالا افزایش می‌یابند، در حالی که در سناریوهای دوم و سوم، قیمت‌ها احتمالا در سطح فعلی مانده یا سقوط بیشتری را تجربه می‌کنند.

موضع محتاطانه مدیران صندوق پوشش ریسک در نفت نشان می‌دهد که آنها در حال حاضر درصدی یکسان را برای احتمال وقوع هر کدام از این سه سناریو قائل هستند.

به گزارش «تعادل» صندوق‌های پوشش ریسک، نهادهای سرمایه‌گذاری متفاوتی هستندکه با استفاده از سرمایه‌گذاری‌های انباشته و با به‌کارگیری استراتژی‌های متفاوت به کسب عایدی روی سبد دارایی سرمایه‌گذاران خود دست می‌زنند. استراتژی کلاسیک سرمایه‌گذاری موسوم به Long/short equity روشی است که صندوق‌های پوشش ریسک آن را دنبال می‌کند. مفهوم ساده این استراتژی را می‌توان به این شکل تعریف کرد: «اگر قرار است چیزی 1 ریال ارزان شود آن را بفروش و اگر قرار است چیزی 1 ریال هم گران شود آن را بخر».