:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
نفت 70 دلاری در 2019

یاهو فایننس: استراتژی کاهش تولید اوپک در سال جدید با افزايش قيمت نفت به 70 دلار موثر خواهد بود

پیش بینی میانگین قیمت نفت سخت است برخی هنوز فکر می‌کنند خودروهای الکتریکی به زودی نفت را از میدان خارج می‌کنند. این تصور بر قیمت نفت تاثیر می‌گذارد ولی انتظار می‌رود تا پایان سال ۲۰۱۹ استراتژی اوپک موثر واقع شود و دوباره شاهد نفت ۷۰ دلاری باشیم
کد خبر: ۱۲۹۵۹۱
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۷
اقتصاد گردان - به گزارش یاهو فایننس، با ورود به سال 2019 بازارهای انرژی و سهام یک بی‌ثباتی بی‌سابقه را تجربه می‌کنند.

هر دو در پایان سال گذشته با سقوط ناگهانی شدیدی مواجه بودند ولی در سال جدید شروعی سریع داشتند .

6 ماه پیش وقتی قیمت نفت به بیش از 70 دلار در هر بشکه رسید، برخی پیش بینی‌های محافظه‌کارانه‌ای برای 2019 انجام دادند‌. تصور می‌شد افزایش قیمت نفت در 2019 کندتر شود ولی هیچ کس سقوط قیمت نفت را در نیمه دوم 2018 پیش‌بینی نمی‌کرد .

نفت خام وست تگزاس اینترمدیت در آخرین روز 2018 پس از کاهش 30 دلاری طی سه ماه گذشته 45.15 دلار در هر بشکه معامله شد. قیمت این نفت در پایان سال 15 دلار کمتر از ابتدای سال 2018 بود. در این بین فهرست موجودی نفت خام امریکا تغییری نکرد .

به نظر پیش‌بینی‌کنندگان بدبین بازار، خودروهای الکتریکی مصرف نفت خام را تا حد زیادی پایین می‌آورند و ادامه رشد تولید نفت امریکا باعث عرضه بیش از حد نفت به بازار می‌شود. آنها همچنین نگران یک رکود اقتصادی هستند. اوپک در اینجا یک برگ برنده است. یک دلیل سقوط قیمت نفت این بود که ترامپ عربستان را متقاعد کرد تولید را افزایش دهد تا جبران نفت از دست رفته ایران در جریان تحریم‌ها شود. ولی در لحظه آخر دولت ترامپ به واردات‌کنندگان نفت ایران معافیت داد.

این معافیت‌ها قرار است تنها 180 روز ادامه یابد ولی ناگهان نفت زیادی را وارد بازار کردند .

عربستان عصبانی شد و فوراً تولید نفت را کاهش داد.در اجلاس بعدی اوپک توافق شد برای تعادل بازار تولید نفت کاهش یابد.

به نظر می‌رسد این استراتژی در 2019 موفقیت آمیز باشد اوپک هنوز قدرت قیمت‌گذاری خود را از دست نداده است. احتمالا موفقیت قبلی آنها باز هم تکرار می‌شود. اداره اطلاعات وزارت انرژی امریکا میانگین قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت را 54 دلار در هر بشکه در 2019 پیش‌بینی می‌کند که به نظر بسیار محافظه‌کارانه می‌رسند .

پیش‌بینی میانگین قیمت نفت سخت است برخی هنوز فکر می‌کنند خودروهای الکتریکی به زودی نفت را از میدان خارج می‌کنند. این تصور بر قیمت نفت تاثیر می‌گذارد ولی انتظار می‌رود تا پایان سال استراتژی اوپک موثر واقع شود و دوباره شاهد نفت 70 دلاری باشیم.

تولید نفت امریکا از 2011 افزایش شدیدی داشته است و این افزایش در هیچ سالی به بزرگی 2018 نبوده است. تولید داخلی نفت امریکا در 2018، 1.5 میلیون بشکه در روز بود.  گرچه انتظار می‌رود تولید نفت امریکا در 2019 هم رشد داشته باشد ولی به خاطر قیمت پایین نفت در آغاز سال و احتمال رکود اقتصادی به خاطر درگیری‌های تجاری، این رشد کندتر خواهد بود.

میانگین قیمت وست تگزاس اینترمدیت در 2018، 65.23 دلار در هر بشکه بود. با توجه به اینکه ما سال جدید را 20 دلار پایین‌تر شروع کردیم، احتمالا میانگین قیمت نفت در 2019 بالاتر از این حد نخواهد رفت‌. در عوض به نظر می‌رسد قیمت بنزین در پایان سال جاری بیشتر از 2.36 دلار در هر گالن پایان 2018 خواهد بود.در کل، با کند شدن رشد تولید نفت امریکا، قیمت نفت به خاطر اقدامات اوپک افزایش خواهد یافت .