:
كمينه:۲۲.۶۲°
بیشینه:۲۲.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶

تهدید جریان‌های سازمان یافته برای توقف طرح مبارزه با قاچاق پوشاک

عضو هیات‌مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران از افزایش تقاضا برای پوشاک تولید داخل خبر داد و گفت که تامین مواد اولیه و نقدینگی واحدهای تولیدی می‌تواند کمیت و کیفیت تولید پوشاک را بهبود بخشد
کد خبر: ۱۲۹۵۸۹
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۰۱:۱۷
اقتصاد گردان - مجید نامی با بیان اینکه افزایش نرخ ارز و درنتیجه افزایش قیمت پوشاک خارجی، باعث افزایش تقاضا برای پوشاک تولید داخل شده است، اظهار کرد: آمار دقیقی از میزان افزایش فروش پوشاک تولید داخل وجود ندارد، اما مشاهدات میدانی نشان می‌دهد، میزان سفارش‌های واحدهای تولیدی افزایش داشته است. او افزود: اگر دولت بتواند به تامین مواد اولیه و نقدینگی واحدهای تولیدی کمک کند، شرکت‌های تولیدی نیز از نظر کمی و کیفی پاسخگو خواهند بود.

عضو هیات‌مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران، با اشاره به اینکه در حال حاضر مهم‌ترین مشکل صنایع پوشاک و نساجی کمبود مواد اولیه است، تصریح کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌صورت مداوم جلساتی برای حل این مشکل برگزار می‌کند، اما تاکنون اقدام عملی در این زمینه انجام نشده است. نامی همچنین گفت: مبارزه با قاچاق در سطح عرضه باعث شده بسیاری از واردکنندگان کالای قاچاق به واحدهای تولیدی سفارش پوشاک دهند. اتحادیه صنف فروشندگان و تولیدکنندگان پوشاک تهران نیز پیش‌تر از وجود بحران در تامین مواد اولیه به دلیل عدم تخصیص ارز سامانه نیما به واردکنندگان مواد اولیه صحبت کرده بود. از طرف دیگر دست‌اندرکاران این بخش بارها نسبت به قاچاق گسترده در حوزه پوشاک، اعتراض داشته‌اند و اخیرا ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرد که از ابتدای دی‌ماه امسال، با هماهنگی دستگاه‌های مختلف با تمام فروشندگان برندهای بدون مجوز رسمی پوشاک برخورد قاطع خواهد شد.

به گزارش فارس، این در حالی است که اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران، به نمایندگی از 15 تشکل فعال در زمینه صنعت و صنف پوشاک، نامه‌ای را به محمد محمدی‌گلپایگانی، رییس دفتر مقام معظم رهبری ارسال کردند. در بخشی از این نامه آمده است: «با وجود نظرات شفاف مقام معظم رهبری در خصوص برخورد با قاچاق کالا، به استحضار می‌رساند؛ پس از دو سال تلاش بی‌وقفه و اتخاذ تدابیر مناسب از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و دیگر دستگاه‌های مرتبط جهت مبارزه سیستمی با قاچاق پوشاک و ارایه طرحی گام به گام با استقرار تدریجی که در ابتدا مقابله با برندهای محرز قاچاق را در سطح عرضه هدف‌گذاری نموده بود، متاسفانه اجرای این طرح بنا به اظهار دستگاه‌های متولی به دلیل مصوبه شورای تامین استان تهران متوقف شده است». همچنین در بخش دیگری از این نامه با اشاره به اینکه جای تعجب است که مسوولان محترم، سال حمایت از کالای ایرانی را علناً تبدیل به سال حمایت از کالای قاچاق نموده و مقهور توجیهات واهی و تهدیدات قلدرمآبانه جریان‌های سازمان‌یافته قاچاق پوشاک در قالب به هم خوردن امنیت شهر و نظم بازار شب عید شده‌اند، این طور آمده است: «چشم امید تولیدکنندگان به حمایت از رهبری در ماه‌های پایانی سال و بازار شب عید دوخته شده و بدیهی است در صورت توقف طرح مبارزه با قاچاق پوشاک، بسیاری از واحدهای تولیدی مجبور به تعطیلی خواهند شد که تبعات امنیتی آن به مراتب بیشتر از به خطر افتادن منافع تعداد اندکی قاچاقچی است».

از آن سو اما سخنگوی ستادمبارزه با قاچاق کالا با بیان اینکه مقاومت در برابر برخورد باپوشاک قاچاق زیاد است، گفت: با حدود ٤٠ مجتمع تجاری که بالغ بر ١١٠واحد عرضه‌کننده پوشاک برند محرز قاچاق داشتند، برخورد شد. به گزارش مهر، حمیدرضا دهقانی‌نیا گفت: با اقدامی که تیم‌های عملیات در برخورد با برندهای غیرمجاز داشتند، با کمترین برخورد بیشترین آورده را داشتیم. سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: ۸۰ درصد واحدها خودشان اقدام به جمع‌آوری پوشاک قاچاق کردند و مابقی را تیم عملیات جمع‌آوری کردند و بطور کلی این ۱۱۰ واحد پاکسازی شدند.

دهقانی نیا با بیان اینکه تاکید ما بر ادامه‌دار بودن برخورد با این قاچاق است، گفت: باید به صورت مداوم این نظارت‌ها وجود داشته باشد نه اینکه ضربتی وارد شویم و نقطه‌ای تمام شود. باید همواره هول و هراس در دل عرضه‌کنندگان اقلام قاچاق وجود داشته باشد. او اظهار داشت: مقاومت‌ها بسیار زیاد است؛ به عنوان مثال برخی از فرمانداران شهرستان‌ها هستند که می‌گویند حیات و ممات ما به فروش جنس قاچاق بسته است و می‌گویند از پاساژهای ما بازرسی نکنید. سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: رییس سازمان صمت استان تهران نیز تماس گرفته بود و گفته بود به واحدها اخطار بدهید و ما اعلام کردیم که اخطارها را داده‌ایم. دهقانی‌نیا ادامه داد: روزی که ما برای عملیات رفتیم حجم تماس‌ها بسیار زیاد بود؛ اما ما کار خود را انجام دادیم و این اقدام هم به صورت مستمر ادامه خواهد یافت. او با بیان اینکه انتظار داریم خود متولیان ورود قوی‌تری داشته باشند، گفت: اگر متولیان امر خودشان اقدام کرده بودند کار به هماهنگی‌های ستاد نمی‌رسید. به عنوان نمونه اتاق اصناف واحد بازرسی دارد و ورود به موضوع برخورد با قاچاق جز وظایفشان است اما ورود نکرده‌اند و نمی‌دانیم دلیل این موضوع چیست. حال امیدواریم با هماهنگی‌های انجام شده، خودشان هم ورود کنند. سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: کمیته اطلاعات عملیات کارهای اطلاعاتی استانی را انجام می‌دهند و پوشش مرحله اول وسیع‌تر خواهد بود و تنها مختص به تهران نیست. دهقانی نیا یادآور شد: کالاهای قاچاق محرز را با حکم جمع می‌کنیم و به سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی تحویل می‌دهیم.