:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
برگزاری جلسه مجمع موسس شرکت بازار متشکل معاملات ارز

پرويزيان: خرید و فروش نقدی ارز شفاف می‌شود، افزايش اونس جهاني به 1291 دلار. سكه 3.9 ميليون

رکورد تاریخی نوسان قیمت طلا و سکه، نرخ لحظه اي دلار در سامانه سنا 11 هزار و 250 تومان و يورو 13 هزار تومان تعيين شد. نرخ نقدي در سبزه ميدان 11510 تومان است. در بازار طلا نيز با وجود كاهش نرخ دلار، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید روز سه شنبه ۲۵ دی ماه سه میلیون و 905 هزار تومان معامله شد. همچنین هر سکه طرح قدیم سه میلیون و ۷۵۰ هزار تومان، نیم سکه ۲ میلیون و ۲۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۲۴۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۶۸۰ هزار تومان داد و ستد شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۳۵7 هزار و ۵۸۵ تومان و مظنه مثقال 17 عيار 1 ميليون و 548 هزار تومان شده است
کد خبر: ۱۲۹۵۵۰
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۸
اقتصاد گردان -  روز سه شنبه 25 دي ماه 97 نرخ لحظه اي دلار در بازار 11 هزار و 250 تومان و يورو 13 هزار تومان تعيين شد همچنين در سامانه سنا و بر اساس ميانگين نرخ هاي روز دوشنبه 24 دي 97 نرخ دلار 11 هزار و 360 تومان، يورو 12 هزار و935 تومان، درهم 3هزارو 84تومان، يوان 1هزار و 607 تومان و پوند 14 هزار و 410 تومان اعلام شد كه نشان مي دهد روز سه شنبه نرخ ارز با كاهش مواجه شده و از نرخ هاي اول هفته كه تا 11500 و 11800 بالارفته بود به 11250 تومان افت كرده است. در بازار هرات نيز نرخ دلار 11400 و درهم 3100 تومان اعلام شده است. 


در بازار طلا نيز با وجود كاهش نرخ دلار، نرخ اونس جهاني به 1291 دلار افزايش يافته و به سمت مرز 1300 در حال حركت است، در نتيجه قيمت طلا و سكه افزايش يافت و قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید روز سه شنبه ۲۵ دی ماه سه میلیون و 905 هزار تومان معامله شد. همچنین هر سکه طرح قدیم سه میلیون و ۷۵۰ هزار تومان، نیم سکه ۲ میلیون و ۲۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۲۴۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۶۸۰ هزار تومان داد و ستد شد.  از سوي ديگر، هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۳۵7 هزار و ۵۸۵ تومان و مظنه مثقال 17 عيار 1 ميليون و 548 هزار تومان شده  است

 رکورد تاریخی نوسان قیمت طلا و سکه

یک عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران قیمت طلا و سکه امسال را بی‌سابقه و رکورد تاریخی دانست و گفت: بالاترین نوسان قیمتی امسال مربوط به ماه شهریور و مهر با  ۳۰۰ درصد نوسان بود. محمد کشتی آرای نوسان طبیعی قیمت طلا و سکه در هر ماه را 5 تا 10درصد بیان کرد و افزود: امسال، سال استثنایی بود چرا که ما در ما‌ه های شهریور و مهر شاهد رکورد تاریخی نوسان قیمت طلا و سکه بودیم.
این فعال بازار طلا اضافه کرد: اگرچه این نوسانات میزان تقاضا و قدرت خرید مردم را کاهش داده، اما همچنان طلا به عنوان یک سرمایه امن در کشور محسوب می‌شود و افزایش و کاهش قیمت چیزی از ارزش آن کم نمی‌کند.
کشتی آرای همچنین با اشاره به افزایش قیمت طلا و سکه در چند روز اخیر گفت: افزایش نرخ دلار اصلی‌ترین عامل جهش مجدد قیمت طلا است، البته افزایش بهای طلای جهانی نیز در این موضوع بی‌تاثیر نبوده است. به گفته این عضو اتحادیه، بازار طلا و سکه در رکودی‌ترین حالت ممکن خود نسبت به سال‌های گذشته وجود دارد که کاهش قدرت خرید مردم عامل به وجود آمدن این وضعیت است.

جلسه مجمع موسس شرکت بازار متشکل معاملات ارز 

از سوي ديگر، جلسه مجمع موسس شرکت بازار متشکل معاملات ارز به منظور بحث و بررسی راه کارهای عملیاتی کردن این بازار در بانک مرکزی برگزار شد.
در این جلسه که با حضور رئیس کانون بانک های خصوصی، نماینده شورای هماهنگی بانکهای دولتی، دبیرکل کانون صرافان ایرانیان، نماینده شرکت فرابورس ایران و نماینده شرکت ملی انفورماتیک و با حضور نمایندگان حوزه های ارزی، نظارت و حقوقی بانک مرکزی برگزار شد، مجمع موسس مواردی همچون ترکیب سهام موسسان، سرمایه شرکت، اساسنامه و فرایندها و مکانیزم های عملیاتی کردن بازار متشکل معاملات ارزی، از جمله مباحث فنی و ساختاری را مورد بحث و بررسی قرار دادند.
اعضای مجمع موسس در این جلسه بر گسترش بازار متشکل معاملات ارز و مدیریت خود انتظام منطبق با دستورالعمل های بانک مرکزی تاکید کردند.
پیش از این اعلام شده بود بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار بازار متشکل معاملات ارزی به منظور ساماندهی و توسعه بازار شفاف، منصفانه و کارا، تشکیل خواهد شد تا ارزها در آن به صورت نقد مطابق مقررات این مصوبه و سایر مقررات مرتبط با آن در بستر الکترونیکی مورد معامله قرار گیرند.
گفتنی است ساختار این بازار، براساس مطالعات و بررسی های انجام شده در بانک مرکزی و جلسات کارشناسی با بانک ها و صرافی ها تهیه و مجمع موسس این شرکت، براساس مصوبه شورای پول و اعتبار در تاریخ ١٨ دی ماه سال جاری آغاز به کار کرده است. مدل کلی بازار به نحوی طراحی شده است که در فاز اول، معاملات نقدی ارز (اسکناس) راه اندازی و سایر روش های معاملات ارزی در مراحل بعد گسترش می یابد.
بازار کارگزار محور بوده و عملیات مدیریت بازار توسط تشکلی خود انتظام انجام شده و بر اساس دستور العمل های مصوب بانک مرکزی فعالیت خواهد کرد. ضمناً سیستم سفارشات و معاملات(Order Driven) مبتنی بر سفارش خواهد بود . بر اساس ارزیابی های فنی، سامانه معاملات ICE که یکی از زیرساخت های استاندارد در چارچوب های معاملاتی است جهت استفاده به عنوان زیر ساخت معاملاتی تعیین گردیده و زیرساخت سخت افزاری نیز انتخاب و نهایی شده است.

 بازار متشکل؛‌ یک گام به جلو

در اين رابطه رییس کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی تشکیل بازار متشکل معاملات ارزی را یک گام به سمت شفافیت و افزایش دقت در خرید و فروش نقدی ارز نسبت به قبل عنوان کرد.
کوروش پرویزیان درباره جزییات جلسه مجمع موسس شرکت بازار متشکل معاملات ارز، اظهار داشت: در یک هزار و دویست و شصت و چهارمین جلسه شورای پول و اعتبار (۱۸ دی ۱۳۹۷) مصوبه موضوع بازار متشکل معاملات ارزی، مطرح و مورد تصویب قرار گرفت.
وی افزود: برهمین اساس جلسه هیات موسس با مدیریت محمد طالبی، دبیرکل بانک مرکزی و نمایندگان اعضای این شرکت از جمله کانون بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی، شورای هماهنگی بانک‌های دولتی، کانون صرافان ایرانیان، شرکت فرابورس ایران و شرکت ملی انفورماتیک و همچنین نمایندگان حوزه های ارزی، نظارت و حقوقی بانک مرکزی برگزار شد.
رییس کانون بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی، افزود: در این جلسه، مجمع موسس مواردی همچون ترکیب سهام موسسین، سرمایه شرکت، اساسنامه و فرآیند عملیاتی کردن بازار متشکل معاملات ارزی، از جمله مباحث فنی و ساختاری را مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
پرویزیان با تاکید بر اینکه تاسیس این شرکت یک قدم رو به جلو برای شفاف‌سازی است، گفت: آغاز به کار بازار متشکل معاملات ارزی، امکان بیشتری برای خرید و فروش ارز توسط صرافی ها و عوامل موثر در بازار ایجاد خواهد کرد و خوشبختانه این شرکت مصوبه مجامع نظارتی عالی کشور و شورای پول و اعتبار را دارد.
وی درباره تاثیر آغاز به کار بازار متشکل معاملات ارزی در بازار نقدی ارز، توضیح داد: آغاز به کار این بازار عاملی برای شفافیت و افزایش دقت در خرید و فروش نقدی ارز نسبت به گذشته است در این بازار افرادی که نیاز به اسکناس ارز دارند راحت تر می توانند به بازار ورود کنند و با کارمزد پایینی برای رفع نیاز خود اقدام کنند.
مدیرعامل بانک پارسیان در ادامه گفت: اکنون این بازار در مرحله تاسیس و آموزش فعالان در این بازار است تا بتواند در کنار بازارهای قبلی فعالیت خود را آغاز کند. پرویزیان در پایان تاکید کرد: به دلیل اینکه این شرکت در بازار پولی کشور شکل می گیرد، بخش نظارتی این بازار بر عهده بانک مرکزی است و کار ویژه‌ای که توسط این ساختار در حال انجام است. فعالیت این بازار در فضا و بستر الکترونیکی و مبتنی بر سفارش شکل گرفته است.

موفقيت بانک مرکزی در سیاست‌های ارزی 

در اين رابطه یک عضو جامعه حسابداران رسمی ایران معتقد است که بانک مرکزی در ماه‌های اخیر توانسته بازار ارز را به خوبی کنترل کند ولی زمانی این بانک در سیاست‌های ارزی خود به موفقیت می‌رسد که نرخ ارز در بازار آزاد به نرخ نیمایی نزدیک شود.
غلامرضا سلامی، درباره بازار متشکل ارزی که مدتی است موضوع راه‌اندازی‌اش مطرح شده است، گفت: در بسیاری از کشورها بازار ارز وجود دارد ولی نه برای معاملات فوری بلکه برای معاملات آتی.
وی با تاکید بر اینکه در دنیا برای برای پوشش ریسک‌های موجود بازار متشکل ارز وجود دارد، اظهار کرد: در این بازارها صادرکنندگان و واردکنندگان ارز خود را خرید و فروش می‌کنند و این خرید و فروش به بازار قیمت می‌دهد و نوعی سازو کار مفید است.
این عضو جامعه حسابداران رسمی ادامه داد: ولی اینکه جایی در بورس باشد که مردم هر لحظه خواستند ارز را خرید و فروش کنند درست نیست، بلکه این، کارِ صرافی‌ها و بانک‌هاست و نیازی به بازار جدید ندارد.
سلامی درباره عملکرد بانک مرکزی طی چند ماه گذشته نیز گفت: نتیجه عملکرد بانک مرکزی در مورد کنترل ارز بد نبوده و در این چند وقت با توجه به اختیاراتی که به بانک مرکزی دادند نتیجه مثبت است. در این مدت تب شدید بازار ارز فروکش کرد و اکنون روی این ارقام ساکن شده است ولی وقتی این قیمت به ارز نیمایی نزدیک شود آن موقع می‌توان گفت که سیاست های بانک مرکزی موفق بوده است.
وی تصریح کرد: در حال حاضر فاصله قیمتی بین بازار آزاد و ارز نیمایی زیاد است. این اتفاق مستلزم این است که مردم در مسیر سرمایه‌گذاری‌های مولد پیش رود. از دید من در آینده میان مدت قیمت ارز دچار نوسان شدیدی نخواهد شد ولی سیاست‌های بانک مرکزی نقش مهمی در این بین ایفا می کند.
چندی پیش عبدالناصر همتی، رئیس‌ بانک مرکزی از راه‌اندازی بازار متشکل ارز برای معامله آزاد اعم از نقد و حواله خبر داده و گفته بود که یکی از دغدغه‌های بانک مرکزی در ماه‌های اخیر برای ساماندهی بازار ارز و پاسخگویی به نیازهای طبیعی مردم، راه‌اندازی یک بازار متشکل ارزی برای معامله آزاد، اعم از نقد و حواله اسعار بین‌المللی توسط کارگزاران (بانک‌ها و صرافی‌های مجاز) بوده است.
در روزهای گذشته نیز در جلسه‌ای با حضور رئیس‌کل بانک مرکزی، رئیس‌ سازمان بورس و اوراق بهادار صحبت هایی درباره چگونگی شکل‌گیری این بازار انجام شده است.

یک پیش بینی عجیب درباره قیمت طلا

همچنين موسسه سرمایه گذاری بلک استون در تازه ترین تحلیل خود پیش بینی کرده است که قیمت هر اونس طلا در سال ۲۰۱۹ به کمتر از ۱۰۰۰ دلار خواهد رسید.
به گزارش کیتکو نیوز، موسسه بلک استون اعلام کرد: یکی از 10 رویداد شگفت انگیزی که منتظر سرمایه گذاران بین المللی در سال جدید است، کاهش قیمت هر اونس طلا به زیر 1000 دلار خواهد بود.
بر اساس این گزارش در شرایطی که اکثر تحلیلگران پیش بینی می کنند قیمت طلا در سال 2019 با افزایش روبرو خواهد شد و این فلز گرانبها می تواند به زودی سطح مقاومتی 1300 دلاری را بشکند، موسسه بلک استون نظر مخالفی دارد.این موسسه سرمایه گذاری افزود: افت شدید قیمت طلا در سال 2019 یک شوک واقعی و عجیب خواهد بود. پیش بینی ما این است که شاخص اس اند پی بورس وال استریت امسال با رشد 15 درصدی روبرو می شود.
موسسه بلک استون نوشت: اگر شرایط بازار خوب باشد، نرخ بهره به 3 درصد افزایش خواهد یافت و این مساله تقاضا برای خرید طلا را کاهش خواهد داد. این موسسه سرمایه گذاری بر این باور است که فدرال رزرو آمریکا در شرایط کنونی اقدام به افزایش نرخ بهره نخواهد کرد مگر آنکه از بهبود اوضاع اقتصادی طی ماه های آینده کاملا مطمئن شود. به نظر می رسد تبعات خروج اتگلیس از اتحادیه اروپا، تحقیقات درباره دخالت روسیه در انتخابات آمریکا و احتمال استیضاح ترامپ می تواند تاثیر زیادی بر تحولات بازارهای بین المللی داشته باشد.