:
كمينه:۱۲.۷۹°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
اتخاذ تدابیر کنترلی در بازار ارز

دلایل افزایش اخیر نرخ‌ ارز؛ شايعات بانكي و برجام، بودجه 98، تقاضاي شب عيد، سفر مقامات غربي، رشد نرخ بهره در تركيه

چند عامل اقتصادی و سیاسی از جمله شایعه خروج از برجام، لایحه بودجه ۱۳۹۸ در مجلس و سفرهای منطقه ای مسئولان کشورهای غربی و آمریکا و همچنین شایعه ورشکستگی یکی از بانک‌ها در کشور ، بازار شب عيد و آخر سال، افزایش نرخ بهره ترکیه بر نوسان قیمت ها اثرگذار بوده است
کد خبر: ۱۲۹۴۴۸
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۵
اقتصاد گردان - دبیرکل کانون صرافان اظهار امیدواری کرد که با تدبیر بانک مرکزی و مدیریت بر عرضه و تقاضا، قیمت‌ها در بازار کنترل شود.

رضا ترکاشوند در گفتگو با  ایبِنا درباره دلیل افزایش اندک قیمت ارز طی روزهای اخیر، اظهار داشت: آنطور که همه مطلع هستند، بازار ارز در کشور ما مبتنی بر عوامل واقعی اقتصادی نیست و آنچه که در چند روز اخیر بر روند بازار تاثیرگذار بود، چند عامل اقتصادی و سیاسی از جمله شایعه خروج از برجام، لایحه بودجه ۱۳۹۸ در مجلس شورای اسلامی و سفرهای منطقه ای مسئولان کشورهای غربی و آمریکا و همچنین شایعه ورشکستگی یکی از بانک‌ها در کشور بود.

وی افزود: علاوه بر این نزدیک شدن به پایان سال شمسی نیز از جمله عوامل موثر بر نوسان قیمت در بازار ارز است. افزایش نرخ بهره ترکیه نیز هم بی تاثیر بر نوسان قیمت ها نیست زیرا با افزایش نرخ بهره این کشور، برخی افراد که پیش از این در ترکیه سرمایه گذاری کرده‌اند، سپرده‌های خود را از ایران به بانک های ترکیه ای منتقل کردند.

دبیرکل کانون صرافان با تاکید بر اینکه تمامی این عواملی موجب شد تا طی روزهای اخیر شاهد افزایش قیمت ها در بازار باشیم، گفت: البته اکنون بازار وضعیت نسبتا متعادلی دارد و اکنون در کانال ۱۱ هزار تومان است.

ترکاشوند در ادامه توضیح داد: نکته ای که پیش از این هم به بانک مرکزی گفته شده بود، بخشی از واقعیت تقاضا در بازار دیده نمی‌شود و عاملی برای عدم پاسخگویی به تقاضای مردم مثل هزینه تحصیل دانشجویان خارج از کشور و ... از کانال های رسمی است.

وی در ادامه اظهارداشت: البته به اعتقاد بسیاری از مسئولین خروج سرمایه از کشور است، اما واقعیتی است که در بازار وجود دارد و باید به هر شکلی این نیاز باید پاسخ داده شود. دبیرکل کانون صرافان، گفت: امید دارم با تدابیر اندیشیده شده از سوی بانک مرکزی و با مدیریت عرضه و تقاضا در بازار، قیمت را کنترل کند.