:
كمينه:۱۴.۸۴°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
معاون ارزی بانک مرکزی: به زودی صرافی‌ها و بانک‌ها بازیگران اصلی بازار ارز می‌شوند

كاهش نرخ ارز و افزايش اونس جهاني طلا، هر گرم طلاي 18 عيار 353 هزار تومان، كاهش نرخ ارز مسافرتی

نرخ لحظه اي سامانه سنا براي دلار 10990 و براي يورو 12850 تومان اعلام شد. در بازار طلا نيز به دنبال اعلام نرخ اونس جهاني طلا به قيمت 1294 دلار، قيمت طلا نسبت به دلار كاهش كمتري داشته و نرخ مظنه مثقال 17 عيار 1 ميليون و 532 هزار، گرم 18 عيار 353 هزار، سكه طرح جديد 3 ميليون و 860 هزار تومان، نيم سكه 1 ميليون و 990 هزار، ربع سكه 1 ميليون و 220 هزار، سكه گرمي 675 هزار تومان اعلام شده است.
کد خبر: ۱۲۹۴۳۵
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۶
اقتصاد گردان - محسن شمشيري
روز دوشنبه 24 دي 97، نرخ لحظه اي سامانه سنا براي دلار 10990 و براي يورو 12850 تومان اعلام شد. همچنين سامانه سنا براي روز يكشنبه 23 دي ميانگين نرخ ارز براي دلار را 11596، يورو 13322، درهم 3178، يوآن 1779، پوند 14578، لير تركيه 2207 تومان اعلام كرد. 
بدر بازار آزاد نيز فروش نقدي دلار 11300 تومان و در بازار هرات دلار 10950 تومان و درهم 3010 تومان اعلام شده كه نشان دهنده كاهش نرخ ارز نسبت به روز هاي شنبه و يكشنبه است كه تا11800 تومان نيز بالا رفته بود. 
براين اساس، در بازار طلا نيز به دنبال اعلام نرخ اونس جهاني طلا به قيمت 1294 دلار، قيمت طلا نسبت به دلار كاهش كمتري داشته و نرخ مظنه مثقال 17 عيار 1 ميليون و 532 هزار، گرم 18 عيار 353 هزار، سكه طرح جديد 3 ميليون و 860 هزار تومان، نيم سكه 1 ميليون و 990 هزار، ربع سكه 1 ميليون و 220 هزار، سكه گرمي 675 هزار تومان اعلام شده است. 

كاهش نرخ ارز مسافرتی 

برخلاف روز يكشنبه که قیمت ارز مسافرتی و نرخ خرید در بانک‌ها افزایشی بود، روز دوشنبه این نرخ‌ها با کاهش مواجه شد و هر یورو مسافرتی با ریزش حدود ۱۰۰۰ تومانی، ۱۳ هزار تومان قیمت خورد.
 هم‌زمان با ریزش قیمت‌ها در بازار ارز روز دوشنبه نرخ‌های بانکی نیز کاهش داشت؛ به طوری که هر یورو که روز يكشنبه برای ارز مسافرتی تا ۱۴ هزار تومان قیمت خورده بود، به ۱۳ هزار تومان نزول کرد.
همچنین قیمت ارز در بانک‌ها کاهش داشته و هر دلار از حدود ۱۱ هزار و ۴۰۰ تومان تا ۱۰ هزار و ۸۷۰ تومان کاهش دارد. از سوی دیگر برای یورو کاهش حدود ۷۰۰تومانی ثبت شده و قیمت آن از ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان به نزدیک ۱۲ هزار و ۳۸۰ تومان رسیده است. متوسط قیمت ارز در بازار نیز کاهشی بوده و در سامانه سنا به متوسط قیمت معاملاتی صرافی‌ها براي هر دلار حدود ۱۰ هزار ۹۵۰ تومان و هر یورو ۱۲ هزار و ۸۵۰ تومان اعلام شده است. 

به زودی صرافی‌ها و بانک‌ها بازیگران اصلی بازار ارز می‌شوند

از سوي ديگر، معاون ارزی بانک مرکزی از راه‌اندازی بازار متشکل ارزی توسط شورای پول و اعتبار در آینده نزدیک خبر داد و گفت: در این بازار بازیگران اصلی، صرافان و بانک‌ها هستند و معاملات ارزی به شکل نقدی انجام می‌شود.
جلسه هم اندیشی معاون ارزی بانک مرکزی با نمایندگان بخش بین الملل بانک ها و صرافی های بانکی در راستای سیاست های جدید ارزی دولت و به منظور ساماندهی و مدیریت بازار ارز در بانک مرکزی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، در این جلسه که بیش از سه ساعت به طول انجامید معاون ارزی بانک مرکزی برگزاری جلسات مشترک بخش بین الملل بانک ها و صرافی های بانکی را به منظور بررسی شرایط ارزی کشور با محوریت مسائل و راه کارها در راستای مدیریت و ساماندهی بازار ارز عنوان کرد.
غلامرضا پناهی خواستار تعامل و همکاری بانک ها در شرایط ویژه ارزی کشور شد و گفت: نظام بانکی باید به صورت یکپارچه، هماهنگ و با قدرت در راستای رونق بخشی به تجارت بین الملل کشور با تمام توان فعالیت کنند.
معاون ارزی بانک مرکزی با اشاره به تدوین دستورالعمل های ارزی و لزوم پایبندی بانک ها به این مقررات تاکید کرد: صرافی بانک ها با توجه به ظرفیت پشتیبانی و حمایت بانکی باید فعالانه تر در زمینه ساماندهی و مدیریت بازار ارز حضور یابند.
وی با یادآوری مصوب شدن بازار متشکل ارزی توسط شورای پول و اعتبار گفت: در این بازار که بازیگران اصلی آن صرافان و بانک ها خواهند بود، معاملات ارزی به شکل نقدی انجام می شود و درآینده نزدیک شاهد عملیاتی شدن آن خواهیم بود.
در این جلسه همچنین نمایندگان بخش بین الملل بانک ها و صرافی های بانکی با تشریح موانع و مشکلات پیشرو به ارائه پیشنهادات خود پرداختند.

افزایش قیمت طلا هم‌زمان با افت دلار

قیمت طلا تحت تاثیر انتظارات برای عدم افزایش نرخ‌های بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا که ارزش دلار را کاهش داد، در معاملات روز دوشنبه بازار آسیا افزایش یافت.
به گزارش ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور با ۰.۳ درصد افزایش، به ۱۲۹۱.۴۲ دلار رسید و با رکورد ۱۲۹۸.۴۲ دلار که جمعه گذشته به ثبت رسانده بود و بالاترین قیمت در شش ماه گذشته بود، فاصله‌ای نداشت.در بازار آمریکا، هر اونس طلا برای تحویل در فوریه ۰.۲ درصد افزایش یافت و به ۱۲۹۱.۴۰ دلار رسید.
قیمت طلا از انتظارات برای نرخ‌های بهره پایین‌تر آمریکا پشتیبانی می‌شود، زیرا نرخ‌های بهره پایین‌تر، هزینه نگهداری این فلز که سوددهی ندارد را کمتر کرده و جذابیت سرمایه‌گذاری در آن را افزایش می‌دهد. به گفته مایکل مک‌کارتی، استراتژیست ارشد شرکت "سی ام سی مارکتس"، ضعف عملکرد بازارهای سهام و ارزش دلار آمریکا، از بالا رفتن قیمت طلا حمایت کرده است. این فلز در محدوده ۱۲۹۰ تا ۱۳۱۰ دلار با مقاومت شدیدی مواجه است و به نیروی زیادی برای شکستن این محدوده نیاز دارد.
بر اساس گزارش رویترز، جروم پاول، رییس بانک مرکزی آمریکا هفته گذشته اعلام کرد بانک مرکزی در روند افزایش آتی نرخ‌های بهره می‌تواند صبور باشد. بازارهای سهام آسیایی روز دوشنبه در واکنش به انتشار آمار کاهش واردات و صادرات چین در دسامبر، سقوط کردند.
هر اونس طلا برای تحویل فوری از زمانی که در اواسط اوت به رکورد پایین ۱۱60 دلار سقوط کرد، تحت تاثیر روند نزولی بازارهای سهام و افت ارزش دلار آمریکا بیش از ۱۱ درصد رشد کرده است.
تحلیلگران گروه بانکی ANZ در یادداشت تحقیقاتی نوشتند:بخش فلزات ارزشمند از ضعیف شدن ارزش دلار آمریکا و متزلزل شدن بازارهای سهام همچنان سود می‌برند و ریسکهای ژئوپلیتیکی نیز تقاضا برای خرید داراییهای مطمئن را تقویت کرده است. سرمایه گذاران نگرانی فزاینده ای نسبت به مذاکرات بریگزیت دارند و همزمان هیچ پایانی برای تعطیلی دولت آمریکا دیده نمی‌شود.
تعطیلی بخشی از دولت آمریکا به دلیل تقاضای دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا برای اختصاص بودجه ۵.۷ میلیارد دلار برای ساخت دیوار مرزی با مکزیک، روز دوشنبه وارد بیست و چهارمین روز خود شد. وانگ تائو، تحلیلگر فنی رویترز گفت: هر اونس طلا برای تحویل فوری در محدوده ۱۲۷۹ تا ۱۲۹۹ دلار حرکت خنثی دارد و با خروج از محدوده مذکور، جهت حرکت مشخصی خواهد یافت.

تغییر روش تخصیص ارز دولتی به کالاهای اساسی

از سوي ديگر، رییس کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۸ مجلس با انتقاد از تورمی که کالاهای اساسی با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی داشته عنوان کرد که روش تخصیص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به این کالاها باید تغییر کند.
به گزارش خانه ملت، غلامرضا تاجگردون رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به اینکه ۱۴ میلیارد دلار ارز دولتی به کالاهای اساسی اختصاص پیدا کرده اما تاثیری بر سفره مردم نداشته و تکرار این کار در بودجه سال ۹۸ نگرانی هایی را به دنبال دارد، گفت: دولت برای سال ۹۸ بالغ بر ۲۱ میلیارد دلار درآمد خالص ارزی پیش بینی کرده است که ۱۴ میلیارد دلار آن را به کالاهای اساسی اختصاص می دهد، یکی از ایرادات جدی نمایندگان و کارشناسان به این موضوع عدم تاثیرگذاری ارز دولتی بر کنترل قیمت کالاهای اساسی است
رییس کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۸ مجلس ادامه داد: به همین منظور در جلسه کمیسیون تلفیق با حضور مسئولان دولتی، مفصل صحبت کرده ایم و سوال شد ارزهایی که به کالاهای اساسی داده شده تا چه میزان در میزان تورم نقش داشته است.
نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس دهم شورای اسلامی با اشاره به گزارشی که دولت در زمینه تورم و افزایش قیمت کالاهای اساسی ارائه کرده است، اظهار داشت: گزارش دولت نشان می دهد که برخی کالاهایی که ارز ترجیحی گرفته اند مشمول تورم شده اند و مردم تورم ۳۰ تا ۵۰ درصدی ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی را تحمل کرده اند. در کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۸ با دولت بحث می کنیم که روش تخصیص ارز دولتی به کالاهای اساسی را اصلاح کند، عملا این روش که از منابع برخوردار بوده بهره وری مناسب و کافی را نداشته است.
وي تاكيد كرد: صادرات از مالیات معاف است این برای زمانی باید لحاظ شود که ارز آوری با صادرات اتفاق می افتد، زمانی که ارز صادرات به کشور برگردانده نمی شود چرا باید معافیت مالیاتی لحاظ شود، از اینگونه مسائل در اقتصاد کشور وجود دارد که باید اصلاح کنیم.

لیر ترکیه ارزانترین و یوآن گرانترین پول جهان 

همچنين،  دویچه بانک آلمان اعلام کرد لیر ترکیه و یوآن به ترتیب بعنوان ارزانترین و گرانترین ارزهای جهان هستند.
به گزارش روزنامه ترکیه ای دونیا، «جورج ساراولوس» استراتژیست دویچه بانک آلمان گفت: لیر ترکیه ارزانترین ارز جهان است. وی گفت: لیر ترکیه از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون ۳ درصد از ارزش خود را از دست داده است و ارزانترین ارز جهان شناخته می شود.
همچنین لیر در سال ۲۰۱۸ میلادی ۲۸ درصد از ارزش خود را در برابر دلار آمریکا از دست داد و بحران ارزی ترکیه به بازارهای مالی این کشور کشیده شد و در نهایت منجر به کاهش ۱.۱ درصدی اقتصادی این کشور در سه ماه سوم سال گذشته میلادی شد.
«ساراولوس» افزود: لیر ترکیه در ۴۸ ساعت گذشته در استانبول با ۱.۳ درصد کاهش روبرو و هر ۵.۴۸ لیر در برابر یک دلار معامله شد؛ این در حالی است که یوآن چین با رسیدن به بالاترین سطح خود در ۶ ماه اخیر در برابر دلار به عنوان گرانترین ارز جهان شناخته می شود.

دینار ارز رسمی مبادلات تجاری ایران و عراق شد

از سوي ديگر، به دنبال مشكلاتي كه براي ايجاد كانال پولي ايران و اروپا ايجاد شده، توجه به پول رسمي كشورهاي طرف مبادله، به عنوان پايه نرخ مبادله مورد توجه قرار گرفته و براين اساس، دینار ارز رسمی مبادلات تجاری ایران و عراق شد. در میان مقاصد اصلی صادراتی عراق از اهمیت دوچندانی برخوردار است چرا که این بازار بیشترین کالای نهایی ایرانی را مصرف می‌کند. با این وجود سیاست‌های پولی و ارزی که در اثر نوسانات نرخ ارز رخ داد به این بازار آسیب‌های جدی وارد کرد. در حال حاضر مسوولان بخش خصوصی تلاش زیادی می‌کنند که مشکلات این بازار را حل کنند.
یکی از این مشکلات اساسی موضوع الزام تجارت با دلار است. در همین رابطه یحیی آل اسحاق رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق درباره نحوه مبادلات بانکی بین ایران و عراق اعلام کرد « مبنای مبادلات تجاری ایران و عراق همیشه دینار و ریال بوده است و تنها در مواردی خاص براساس دلار به انجام تجارت پرداخته‌ایم. 
برهمین اساس با توجه به مذاکراتی که بین بانک مرکزی ایران و عراق برای تسهیل امور درحال شکل‌گیری است مقرر شده تا گشایش اعتبارات به صورت رسمی بر اساس ریال و دینار صورت گیرد». وی با اشاره به اینکه میزان صادرات ایران به عراق به ۷ میلیارد دلار رسیده است، بیان کرد: دستیابی به صادرات ۲۰ میلیارد دلاری در حیطه محصولات کشاورزی، کالاهای صنعتی، معدنی، لوازم ساختمان، لوازم خانگی، خدمات فنی و مهندسی دور از انتظار نیست که امیدواریم مشکلات موجود در زمینه‌های مالی و بانکی به صورت رسمی حل شود.

   موافقت با تجارت دیناری-ریالی

از سوی دیگر حمید حسینی دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق با اشاره به نشست مدیران و روسای اتاق‌های بازرگانی با رییس بانک مرکزی در مورد رفع موانع پیمان سپاری ارزی برای صادرات، اظهارداشت: در این جلسه رییس کل بانک مرکزی با گلایه از شرکت‌کنندگان اعلام کردند که شما راه‌حل کاربردی برای بازگشت ارز به چرخه صادرات پیشنهاد نمی‌کنید و تنها خواهان حذف پیمان سپاری ارزی و عدم بازگشت ارز صادرات به سامانه نیما هستید.
 بر همین اصل رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق پیشنهاد داد برای تسریع وصول مطالبات ایران از طرف عراقی و رونق صادرات، بانک مرکزی دینار را به عنوان ارز رسمی بپذیرد و با ابلاغ به بانک‌های ایرانی در عراق، مسیر بازگشت ارز صادرات را حداقل در مورد عراق هموار کند. 
وی با تاکید براینکه آقای همتی در این جلسه اعلام کردند که با این پیشنهاد موافق هستند و حاضرند الزامات این کار را فراهم کنند، یادآورشد: برهمین اساس اتاق بازرگانی ایران و عراق طی نامه‌ای به معاونت ارزی اعلام کرد که با توجه به موافقت رییس کل بانک مرکزی در زمینه پذیرش دینار به عنوان ارز رسمی برای مبادلات تجاری با عراق، دستورالعمل‌ها و سازوکارهای لازم را به بانک‌های ایرانی مستقر در عراق ابلاغ کنید تا پیرو آن ما نیز صادرکنندگان را هدایت کنیم تا مبادلات ارزی خود را در بانک‌های ایرانی انجام دهند به جای آنکه به صرافان داده و معادل ریالی آن را دریافت کنند.
 در این شرایط تجار ایرانی دینار خود را به شعب ایرانی مستقر در عراق می‌دهد و معادل ریالی آن را دریافت می‌کند و با این مکانیزم ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور باز می‌گردد. به گفته حسینی سخنان روز گذشته رییس بانک مرکزی مبنی بر اینکه ایران به دنبال گسترش روابط با ترکیه و عراق است، تایید تلویحی بر این موضوع است که به زودی این دستور العمل عملیاتی شود که امیدواریم با اجرای آن تا پیش از سال بخش عمده‌ای از طلب بازرگانان ما در حوزه‌های مختلف وصول شود.