:
كمينه:۲۲.۷۹°
بیشینه:۲۳.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶

تامین ۷۰ درصدی کاتالیست‌های صنعت پتروشیمی با دانش ایرانی، تولید آهن‌ اسفنجی با فناوری بومی

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان با بومی‌سازی کاتالیست‌های مورد نیاز واحدهای پتروشیمی، پالایشگاهی و فولادسازی، توانسته است ۸۵ درصد از کاتالیست‌های مورد نیاز تولید آهن اسفنجی و ۷۰ درصد کاتالیست‌های صنایع پتروشیمی را تامین کند.
کد خبر: ۱۲۹۳۴۸
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۵
اقتصادگردان- محمود رضایی از محققان این طرح در نشست خبری که در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد، با اشاره به چالش‌های کشور در زمینه‌ تامین کاتالیست‌های آهن در یک دهه گذشته، گفت: با تولید انبوه و بومی‌سازی دانش فنی این نوع کاتالیست‌ها این تهدید امروز به عنوان یکی از نقاط قوت ما محسوب می‌شود.

وی تولید کاتالیست‌های ریفرمینگ اولیه و ثانویه و متانیشن را از جمله محصولات این شرکت دانش‌بنیان نام برد و افزود: علاوه بر آن ما به دانش فنی کاتالیست‌های مورد نیاز صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی دست یافته‌ایم.

رضایی با بیان این‌که پیش بینی می‌شود تا افق ۱۴۰۴، ۵۵ میلیون تن فولاد خام در کشور تولید شود، اظهار کرد: بر این اساس برنامه‌ریزی‌هایی برای افزایش ظرفیت تولید کاتالیست‌های مورد نیاز صنایع فولاد صورت گرفته است که برای دست یافتن به این هدف ایجاد زنجیره تامین کالای پیشرفته بسیار حائز اهمیت است.

این محقق با اشاره به اعمال تحریم‌ها علیه کشور بر ضرورت بومی‌سازی محصولات "های‌تک" تاکید کرد و یادآور شد: کمپرسورها و کاتالیست‌ها از جمله محصولات های‌تک در این زمینه هستند که در حال حاضر تولیدکنندگان اندکی در دنیا اقدام به تولید کاتالیست‌های مورد نیاز صنعت کرده‌اند.

وی با اشاره به تلاش‌های این شرکت دانش‌بنیان برای تولید کاتالیست‌های مورد نیاز صنعت، یادآور شد: در حال حاضر در صنایعی چون نفت، گاز، پتروشیمی، پالایشگاهی و صنایع فولاد بیش از ۱۰۰ کاتالیست تولید می‌شود و در صورت نبود کاتالیست‌ها، واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی قادر به ادامه حیات نیستند.

رضایی از تولید و بومی‌سازی ۳۰ نوع کاتالیست در این شرکت خبر داد و یادآور شد: در سال‌های اخیر بسیاری از شرکت‌های خارجی که کاتالیست‌های مورد نیاز واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی کشور را تامین می‌کردند، با اعمال تحریم‌ها از ارائه این نوع کاتالیست‌ها سر باز زدند. از این رو ما اقدام به تولید این نوع محصولات در کشور کردیم.

به گفته‌ وی، کاتالیست‌های تولید شده در این شرکت دانش‌بنیان در چرخه‌ فولاد سازی، واحدهای پتروشیمی و تولید متانول کاربرد دارد.

رضایی با اشاره به کسب سهم ۷۰ درصدی بازار کاتالیست در کشور، گفت: علاوه بر آن از کاتالیست‌های تولیدشده این شرکت در فرایند تولید ۴۰ درصد آهن اسفنجی کشور استفاده می‌شود.

به گفته‌ وی، ایران بزرگترین تولیدکننده‌ احیای مستقیم آهن، در دنیا است و بر اساس پیش‌بینی‌های این شرکت تا افق ۱۴۰۴، ۸۵ درصد از آهن اسفنجی تولید شده در کشور با استفاده از کاتالیست‌های بومی خواهد بود.

رضایی در اختیار گرفتن ۸۰ درصد کاتالیست تولیدکننده گاز سنتز را از دیگر برنامه‌های این شرکت دانست و یاد آور شد: در حال حاضر از ۳۰ نوع کاتالیست تولیدشده ۵ نوع آن در چرخه‌ فولاد سازی و ۲۵ نوع آن در واحدهای پتروشیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه کاتالیست‌های مورد نیاز واحدهای تولیدکننده آمونیاک و متانول را به طور ۱۰۰ درصدی تامین کرده‌ایم، خاطر نشان کرد: در حال حاضر  کشور سالیانه به ۱۳ هزار تن کاتالیست احیای مستقیم آهن نیاز دارد که این میزان ارزش ۱۶ میلیون دلاری را دارد. سهم شرکت ما از این میزان ۹۰۰ تن تولید است که با عرضه‌ آن از ۱۱ میلیون دلار ارزبری جلوگیری خواهد شد.

این محقق نیاز کاتالیست چرخه‌ سنتز گاز در واحدهای پتروشیمی و پالایشگاه‌ها را ۵۰۰ تن ذکر کرد و افزود:‌ این میزان ارزش ۸ میلیون دلاری دارد و در حال حاضر ۸۵ درصد این بازار که شامل ۳۸۰ تن کاتالیست می‌شود، در اختیار این شرکت است. این میزان کاتالیست از خروج ۷ میلیون دلاری ارز جلوگیری می‌کند.

رضایی خاطر نشان کرد: با فعالیت‌های علمی که در این شرکت دانش‌بنیان صورت می‌گیرد، اشتغال ۲۰۰ نفری را ایجاد کرده‌ایم که از این میزان ۳۰ نفر فعالان جزو نخبگان و اساتید کشور هستند، علاوه بر آن ۳۸۰ نفر نیز اشتغال غیر مستقیم ایجاد کرده‌ایم. بر اساس برنامه‌ریزی‌های ما تا افق ۱۴۰۴ میزان اشتغال مستقیم ما به ۸۰۰ و میزان اشتغال غیر مستقیم به ۱۶۰۰ نفر افزایش می‌یابد.

این محقق حوزه کاتالیست با بیان اینکه در کمتر از یک دهه توانستیم چالش کاتالیست را در کشور به فرصت تبدیل کنیم، یادآور شد: با اقدامات صورت گرفته در حال حاضر ۷۰ درصد بازار کشور در این حوزه در اختیار این شرکت دانش‌بنیان قرار گرفته است.

وی گام بعدی این شرکت را صادرات محصولات دانش‌بنیان تولید شده ذکر کرد و ادامه داد: برای این منظور در فاز اول اقدام به شرکت در همایش‌ها و کنفرانس‌های بین‌المللی کردیم که در حال حاضر روابط مناسبی ایجاد شده است. در فاز بعد درصدد هستیم که تا سال ۱۳۹۸ محصولات خود را به کشورهای حوزه خلیج‌فارس صادر کنیم.

رضایی، دسترسی به بازار کشورهای آمریکای جنوبی را از دیگر برنامه‌های آتی این شرکت نام برد.

وی اضافه کرد: علاوه بر آن به منظور بررسی چالش‌های حوزه کاتالیست در روزهای ۲۶ و ۲۷ دی ماه نسبت به برگزاری سومین همایش دو سالانه بومی‌سازی کاتالیست و فرآیند احیای مستقیم آهن اقدام کرده‌ایم.

رضایی خاطر نشان کرد: در این همایش در خصوص موضوعاتی چون توسعه صنعت فولادسازی با نگاه فنی و فناورانه، حمایت از دانش‌های نوین با هدف بسترسازی تولید انبوه، بومی‌سازی زنجیره تامین در مسیر اقتصاد مقاومتی و خودکفایی کاتالیست فولاد با دانش فنی ایرانی بحث و تبادل نظر می‌شود.

به گفته وی، رونمایی از تمبر یادبود همایش با هدف حمایت از تولید داخل از دیگر برنامه‌های این همایش است.