:
كمينه:۲۴.۸۴°
بیشینه:۲۸.۷۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
حناچی : ۹,۳ درصد از تهرانی‌ها دیابت و ۵۰ درصد کلسترول بالا دارند

توصیه شهردار تهران به دوچرخه‌سواری

پیروز حناچی، شهردار تهران در مراسم پایش سلامت ۱۷ هزار کارگر شهرداری، آماری از وضعیت سلامت پایتخت نشینان ارایه کرد.
کد خبر: ۱۲۹۳۰۹
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۵
اقتصادگردان- آماری که وضعیت چندان خوبی را تصویر نمی‌کند و از همین رو بود که حناچی به شهروندان تهرانی توصیه کرد هم برای سلامتی خود و هم برای کاهش آلودگی هوا دوچرخه سواری کنند. او ابراز امیدواری کرد که جمعیت دوچرخه سوار تهرانی از یک درصد کنونی به 5 درصد افزایش یابد.حناچی گفت: سالانه ۵۷ هزار نفر در تهران بطور طبیعی فوت می‌کنند که از این تعداد ۱۲۰۰ نفر در اثر حوادث و سوانح جان خود را از دست می‌دهند.

حناچی با بیان اینکه اغلب این قربانیان مردان در سنین کار و کودکان بالای ۵ سال هستند، گفت: باید برای تغییر این وضعیت تلاش کنیم که مهم‌ترین آن توسعه مترو است. توسعه مترو بر کاهش آلودگی هوا نیز اثر دارد. وی با اشاره به آمارهای سلامت شهروندان تهرانی اظهار کرد: این آمارها محرمانه نیست. براساس همین آمارها در سال ۹۴، ۴۵۷۳ نفر به دلیل ذرات معلق کمتر از ۲,۵ میکرون فوت کرده‌اند.شهردار تهران با بیان اینکه ۱۴۹۴ نفر در تهران به دلیل بیماری‌های تنفسی به بیمارستان مراجعه می‌کنند، اظهار کرد: ذرات معلق در سال گذشته ۲۳۹ روز بیش از حد استاندارد، 102 روز در شرایط حساس، ۹ روز در شرایط اضطراری بود.به گفته حناچی، ۴۰۰ نفر در تهران به دلیل رعایت نکردن مسائل ایمنی جان خود را از دست داده‌اند.به گزارش خبرگزاری مهر، حناچی با بیان اینکه ۹,۳ درصد از تهرانی‌ها، دیابت دارند، تصریح کرد: ۳۰ درصد از تهرانی‌تری گلیسیرین، ۶ درصد دچار پرفشاری و ۵۰ درصد کلسترول بالا دارند.وی افزود: همچنین از هر ۵ تهرانی یک نفر فشار خون دارد که در مجموع یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر را شامل می‌شود. در این میان، از هر ۸ نفر تهرانی مبتلا به فشار خون، یک نفر از بیماری خود مطلع نیست.

شهردار تهران با بیان اینکه بانوان تهرانی از مردان چاق ترند، گفت: ۳۵ درصد از پایتخت نشینان ۵ سال به بالا آقایان هستند که در مجموع ۱۹,۲ تهرانی‌ها چاق و خانم‌ها ۱,۷ درصد بیشتر از مردان چاق هستند.

حناچی با بیان اینکه باید به موضوع سلامت شهروندان تهرانی توجه ویژه‌ای کرد، اظهار کرد: باید تحرک بیشتری در میان تهرانی‌ها وجود داشته باشد و دوچرخه به عنوان یک نماد برای تحرک بیشتر مورد قبول قرار گیرد. در حال حاضر کمتر از یک درصد تهرانی‌ها از دوچرخه استفاده می‌کنند که امیدواریم این آمار به ۵ درصد برسد.

   درخواست امام جمعه از شهروندان

امام جمعه موقت تهران از شهروندان تهرانی درخواست کرد میزان تولید زباله خود را به نصف کاهش دهند.

حجت‌الاسلام سیدمحمد حسن ابوترابی فرد در مراسم روز بزرگداشت پرستار و جشن پایش ۱۷ هزار کارگر شهرداری با اشاره به اهمیت تفکیک پسماند از مبداء گفت: اگر زباله‌ها در خانه‌ها تفکیک شود، سلامت کودکان کار افزایش پیدا می‌کند و دیگر این کودکان در مخازن زباله به دنبال پسماند نیستند.

وی با تأکید بر لزوم ارتقای فرهنگ تولید پسماند و تفکیک زباله بیان کرد: باید تولید زباله در تهران به یک دوم کاهش پیدا کند و شرکت‌کنندگان در این مراسم می‌توانند پیشگام باشند و این موضوع را در فضای مجازی ترویج کنند. در حال حاضر میزان تولید زباله در تهران بیش از متوسط جهانی است.ابوترابی فرد با بیان اینکه در سایر شهرهای دنیا هفته‌ای دو تا سه بار پسماندها جمع‌آوری می‌شود، اظهار کرد: اگر یک شب در تهران زباله‌ها جمع‌آوری نشود با مصیبت روبرو هستیم.امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه اعتصاب‌ها در سایر شهرهای دنیا مشکلی جدی در حوزه پسماند به وجود نمی‌آورد، گفت: زیرا این پسماندها کم و تفکیک شده هستند، اما اگر این اعتصاب در تهران اتفاق افتد، مشخص نیست چه اتفاقی رخ دهد، بنابراین از شهروندان درخواست می‌کنم تولید پسماند را به حداقل رسانده و پسماند تولید شده را تفکیک کنند.وی با اشاره به موضوع تولید ثروت از پسماند گفت: کارآفرینی را می‌شناسم که قصد داشت از پسماند برق تولید کند، اما در حال حاضر با مشکل روبرو شده است. شهردار تهران همین موضوع را بررسی کند که علت این کار چیست.

 پایش سلامت ۱۷هزار کارگر شهرداری

مدیرعامل شرکت شهر سالم از پایش سلامت ۱۷ هزار کارگر شهرداری تهران خبر داد. حمید چوبینه مدیرعامل شرکت شهر سالم در مراسم روز پرستار و جشن پایش سلامت ۱۷ هزار کارگر شهرداری، گفت: طی یک سال اخیر پایش کارگران شهرداری در دستور کار قرار گرفت که ۱۷ هزار نفر از آنها مورد پایش سلامت قرار گرفتند. نتایج این پایش حاکی از آن است که ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از جمعیت مورد نظر بیمار بودند که همگی به پزشک متخصص ارجاع داده شدند. برخی از این بیماران نیاز به جراحی قلب داشتند و مدیریت شهری، سلامتی آنها را تا پایان درمان دنبال کرد.

   چکاپ هزار کودک کار

چوبینه همچنین از چکاپ سلامت هزار کودک کار خبر داد و گفت: آمادگی داریم در این خصوص با دستگاه‌های ذیربط، تعداد بیشتری از این کودکان را مورد چکاپ سلامت قرار دهیم.وی با بیان اینکه خدمات شرکت شهر سالم ویژه کارکنان شهرداری و بازنشستگان است، گفت: هزینه درمان ۷۳ هزار کارمند شهرداری برعهده این شرکت است، از این رو، سیستم سلامت کشور می‌تواند هزینه این بخش را صرف بهداشت دهک‌های پایین جامعه کند.

 پایش سلامت

معاون منابع انسانی شهرداری تهران نیز در این مراسم گفت: در راستای پایش سلامت کارکنان شهرداری تهران که تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند 10 میلیارد تومان اختصاص داده‌ایم.به گزارش فارس، ابراهیم شیخ اظهار کرد: این شرکت در طول یکسال گذشته اقدامات مفیدی انجام داده است که می‌توان به طرح پایش سلامت کارگران شهرداری اشاره کرد. البته دو طرح دیگر نیز توسط شهر سالم در ماه‌های آینده آغاز می‌شود و به جامعه هدف خود خدمات لازم را ارایه می‌دهد.وی افزود: یکی از طرح‌ها ارایه خدمات بهداشتی و درمانی به کارکنان دارای بیمه تأمین اجتماعی است که برای این منظور 10 میلیارد تومان اختصاص داده‌ایم. یکی دیگر از اقدامات در خصوص پیمانکاران شهرداری تهران است که کارگران در قالب پیمانکاری در پایش سلامت قرار می‌گیرند.شیخ افزود: این کارگران از خدمات مناسبی برخوردار نیستند و حقوق آنها به موقع و مناسب پرداخت نمی‌شود و توجهی نیز به سلامت این افراد نشده است.وی افزود: به عنوان مثال در هفته گذشته شاهد یکی از حوادث در منطقه 16 بودیم. ما از نظر سازمانی وظیفه‌ای در قبال این کارگران نداریم ولی در قبل احقاق حقوق حقه آنها مسوول هستیم و پاسخگو خواهیم بود.معاون منابع انسانی شهرداری تهران گفت: بنابراین بخشنامه‌ای برای احقاق حقوق آنها به زودی ابلاغ خواهد شد تا حقی از آنها نیز اجحاف نشود و امیدواریم همه اقشار شهر ما از فواید یک کار شایسته بهره ببرند.

   لبخندی اثربخش‌تر از دارو

در ادامه این مراسم، ابراهیم امینی نایب‌رییس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه اخلاق حرفه‌ای در بین پرستاران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، گفت: یک لبخند پرستار می‌تواند روحیه بیماران را آنقدر تقویت کند که روند درمان را بهبود بخشد و شاید از داروها نیز اثربخش‌تر باشد. وی با اشاره به مشکلات معیشتی پرستاران، گفت: برای افزایش روحیه بخشی در بین این قشر باید چالش‌های معیشتی آنها را برطرف کرد. در حال حاضر تعداد پرستاران ما نیمی از استانداردهای جهانی است و یک پرستار باید به دو برابر آنچه وظیفه‌اش است عمل کند که این حجم کار بر روح و روان او تأثیر می‌گذارد. به گفته امینی، حجم بالایی از فعالیت‌های شرکت شهر سالم به چکاپ سلامت کارگران خدمات شهری و فضای سبز اختصاص دارد.وی ادامه داد: نگاه مدیریت شهری این است که انسان‌ها بیشتر از ساختمان‌ها، برج‌ها و بزرگراه‌ها اهمیت دارند و باید برای تعالی سلامت جان انسان‌ها تلاش کرد.امینی توسعه حمل و نقل عمومی و دوچرخه سواری را بخشی از برنامه‌های مدیریت شهری برای ارتقای سلامت شهروندان عنوان کرد.

عوارض معابر خاص در مرحله کارشناسی

شهردار تهران گفت: پولی شدن تردد از تونل‌ها در مرحله کارشناسی است و این موضوع نباید در رسانه‌ها مطرح می‌شد.

حناچی در حاشیه برگزاری مراسم پایش سلامت ۱۷ هزار کارگر شهرداری در جمع خبرنگاران درباره اخذ عوارض از تونل‌های شهری گفت: موضوع پولی شدن تردد از تونل‌ها در حوزه‌های کارشناسی مطرح است و لزومی ندارد مباحثی که در حوزه کارشناسی در حال بررسی هستند را در رسانه‌ها مطرح کنیم. ممکن است در حوزه کارشناسی نظراتی مخالف این پیشنهاد باشد و برخی موافق؛ اما زمانی این موضوع عملیاتی می‌شود که شهردار تهران لایحه را به شورا ارسال کرده، شورا نیز آن را بپذیرد و عوارض برای تردد از تونل‌های پایتخت تعیین شود که هیچ کدام از این اتفاقات نیفتاده است. بنابراین از خبرگزاری مهر گله دارم که اساسا خبری را که واقعیت نبوده منتشر کرده است.

در تحولی دیگر، صبح دیروز بخش‌های جدیدی از این لایحه منتشر شده که بر اساس آن مشخص می‌شود، در صورت نهایی شدن این لایحه و تایید شهردار پیشنهاد آغاز این لایحه از ۱۵ فروردین سال ۹۸ خواهد بود.

بر این اساس، پیشنهاد شهرداری برای هزینه تردد از تونل رسالت ۱۰۷۰ تومان، تونل نیایش ۱۰۶۰ تومان، تونل شهدای غزه ۱۹۷۰ تومان، بزرگراه صدر برای هر تردد ۹۵۰ تومان است.